شناسهٔ خبر: 50162388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

وزیر خارجه عربستان گفتگو‌ با ایران را دوستانه توصیف کرد

وزیر خارجه عربستان سعودی به فایننشال تایمز گفت: برای ما تحول بزرگی محسوب نمی‌شود. ما همیشه گفته‌ایم که می‌خواهیم راهی برای ثبات در منطقه پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفتگو‌های این کشور با ایران را "دوستانه" و صمیمی توصیف کرده است. او همچنین با وزیر خارجه آمریکا درباره ایران دیدار کرده است.

به گزارش بی بی سی؛ وزیر خارجه عربستان به نشریه فایننشال تایمز چاپ لندن گفته این مذاکرات برای شنیدن دیدگاه‌های دو طرف است و عربستان درباره این مذاکرات "جدی" است.

وزارت خارجه ایران اعلام کرده تا کنون چهار دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود "قرار شده این گفتگو‌ها در فضای عمومی پیگیری نشود. "

وزیر خارجه عربستان سعودی به فایننشال تایمز گفت: برای ما تحول بزرگی محسوب نمی‌شود. ما همیشه گفته‌ایم که می‌خواهیم راهی برای ثبات در منطقه پیدا کنیم.

دیشب همچنین وزیر خارجه عربستان در واشنگتن دی‌سی با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن درباره ایران گفتگو کرد.

فیصل بن فرحان در بیانیه‌ای به مطبوعات گزارش داد: امروز دیدار سازنده‌ای با دوستم آنتونی بلینکن داشتیم که درباره مسائل مشترک مختلف و نگرانی‌ها برای هر دو کشور و راه‌های تقویت مشارکت استراتژیک و همکاری در جبهه‌های مختلف گفتگو کردیم.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا هم در پایان دیدار در روز پنجشنبه ۱۴ اکتبر تاکید کرد: شراکت ما و عربستان سعودی بسیار برای ما مهم است و خودمان را به دفاع از عربستان متعهد می‌دانیم.

او همچنین رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران را هم ملاقات کرده و بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه عربستان سعودی در این دیدار "بر تلاش‌های مشترک علیه نقض قرارداد‌های بین‌المللی توسط ایران در زمینه توافق هسته‌ای" تاکید کرده است.

در همین حال که عربستان مشغول مذاکره با مقام‌های آمریکایی درباره ایران است، مذاکرات ایران و عربستان هم ادامه داشته است. سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید این مذاکرات بدون انقطاع برگزار شده و تماس‌ها هم قطع نشده است.

به گفته ایران تمرکز بیشتر مذاکرات بر موضوعات دوجانبه منطقه‌ای و خلیج فارس و همچنین بحث جنگ داخلی یمن بوده است.

یمن صحنه تقابل دو کشور در منطقه بوده و دو طرف متهم به جنگ نیابتی در این کشور هستند. ضمن آنکه ریاض معتقد است ایران از طریق حوثی‌های تحت حمایت این کشور به خاک عربستان حمله می‌کند.

عربستان همچنین از ابتدا به شدت مخالف توافق هسته‌ای برجام بوده و برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای امنیت خود و منطقه تلقی می‌کند. در حالی که ایران تاکید دارد برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است.

شنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ ده‌ها نفر که به اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه در عربستان، معترض بودند، به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد حمله کردند. رویدادی که باعث قطع ارتباط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی شد و لطمه زیادی به روابط دو کشور زد.

این افراد وارد سفارت عربستان شدند، پرچم این کشور را پایین کشیدند و سفارت را آتش زدند. ریاض در واکنش روابطش را با تهران قطع کرد.

اما از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ شایعاتی درباره مذاکرات ایران و عربستان منتشر شد و در نهایت در فروردین سال ۱۴۰۰ دو طرف تایید کردند که مذاکراتی را آغاز کرده‌اند.

تنش سیاسی میان دو کشور از سال ۲۰۱۵ و اوج‌گیری محمد بن سلمان، شاهزاده جوان سعودی در ساختار سیاسی عربستان، به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرد.

با این دو حال هر دو کشور بعد از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رویه متفاوتی را در قبال یکدیگر در پیش گرفته‌اند و از میزان این تنش به شکل قابل ملاحظه‌ای کاسته شده است.

نظر شما