شناسهٔ خبر: 50159714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آنکارا:

دیدار چاووش اوغلو با امیرخان متقی

وزیر خارجه ترکیه با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از آنکارا، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد. این گزارش می افزاید مولود چاووش‌ اوغلو پس از دیدار با متقی و هئیت همراه وی اعلام کرد: در دیدار با هیئت طالبان توصیه‌های ما در خصوص تحصیل دختران و اشتغال زنان را بار دیگر به اشتراک گذاشتیم و تاکید کردیم که برای تامین وحدت در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود.


چاووش اوغلو افزود: هیات طالبان تاکید کرده است که اگر مهاجران افغان بخواهند به کشور خود بازگردند، هر حمایتی لازم باشد انجام خواهند داد. وزیر خارجه ترکیه گفت: به مقامات طالبان درباره اهمیت برقراری امنیت پروازی نیز تاکید کردیم. چاووش‌ اوغلو گفت: هیئت طالبان از ما در مورد کمک‌های بشردوستانه و ادامه سرمایه گذاری در افغانستان خواسته‌هایی داشتند که در این مورد ارزیابی‌های خود را اعلام کردیم. هیئت دیپلماتیک طالبان به ریاست مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان بعد از ظهر روز پنجشنبه وارد آنکارا شده است و قرار است با علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز دیدار کند.

 

این سفر پس از اعلام آمادگی ترکیه برای همکاری با طالبان و بنا به دعوت رسمی مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه صورت می‌گیرد. بررسی راه‌های همکاری تجاری، کمک‌های بشردوستانه، مهاجرت و حمل و نقل هوایی از محور‌های دیدار هیئت طالبان با مقامات ترکیه عنوان شده است. ترکیه درحالی برای همکاری با طالبان اعلام آمادگی کرده که هنوز هیچ کشوری دولت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته است. مولود چاووش‌ اوغلو وزیر خارجه ترکیه اخیرآ گفته است احتمالآ در روز‌های آینده به همراه چند تن از وزرای خارجه کشور‌های دیگر برای دیدار با سران طالبان به کابل سفر کند. 

نظر شما