شناسهٔ خبر: 50148289 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قصه فصل سرد و مرگ خاموش شهروندان

بجنورد- ایرنا- اینک دمای هوای خراسان شمالی به زیر صفر رسیده و بخاری‌ها در بیشتر خانه‌ها روشن شده است اما، نگرانی ها از گازگرفتگی شهروندان همانند سال گذشته که مرگ ۲۲ نفر را در پی داشت، همچنان وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این استان در سال گذشته با توجه به جمعیت در متوفیان ناشی از گاز منواکسید کربن رتبه سوم را به خود اختصاص داد که به گفته کارشناسان استفاده از وسایل گاز سوز غیر استاندارد و تک شعله ها در خانه ها بیشترین علت مرگ و میر ها بوده اند.

گاز منو اکسید کربن همچنین در سال ۹۸ ، ۱۳ نفر، در سال ۹۷، ۲ نفر و در سال ۹۶ هم  جان ۲۳ نفر از شهروندان را گرفت.

 همیشه در فصل سرما شهروندان تلاش می‌کنند منزل یا محل کار خود را به بهترین شکل ممکن گرم نگه دارند غافل از اینکه یک بی‌احتیاطی و غفلت کوچک در نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی می‌تواند حوادث جبران ناپذیری رقم بزند.

رتبه سوم گاز گرفتگی در کشور

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: در سال جاری تا پایان شهریور ماه مرگ ناشی از گازگرفتگی نداشته ایم اما آمار سال گذشته بالا بود به نحوی که ۲۲ متوفی به علت استنشاق گاز منواکسید کربن در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شدند که از این تعداد ۱۶ نفر مرد و ۶ نفر زن بوده اند.

دکتر محمدرضا نورس با بیان اینکه این استان در سال گذشته در مرگ و میر ناشی از گاز منو اکسید کربن رتبه سوم را داشت اظهار داشت: در نیمه نخست سال گذشته هفت نفر متوفی ناشی از گازگرفتگی در استان معاینه و علت مرگ آنها استنشاق گاز منواکسیدکربن تشخیص داده شده بود که از این تعداد ۲ نفر زن و پنج نفر مرد بودند و مابقی آمار مربوط به فصل سرد سال است.

وی گفت: برای کاهش آمار متوفیان ناشی از گازگرفتگی با منو اکسید کربن، بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی تاکید می شود زیرا ماه های سرد را پیش رو داریم و استفاده  از وسایل گرما زا بیشتر خواهد شد.

وی افزود: باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌شود، مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

نورس در خصوص نحوه برخورد با فرد مسموم ناشی از گاز منو اکسید کربن گفت: در صورت مواجهه با مصدومان، به سرعت باید آن ها را از محیط خارج کنید، ورودی گاز را بسته و درب و پنجره را باز کرده و پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده به سرعت با اورژانس تماس بگیرید، علائم حیاتی مصدومان را کنترل کنید و از باز بودن راه‌های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید.

 قصه فصل سرد و مرگ خاموش شهروندان

شهروندان خطر گازگرفتگی را جدی بگیرند

مسوول روابط عمومی شرکت گاز خراسان شمالی گفت: حوادث مشترکان این شرکت بیشتر در فصل سرما بشدت افزایش می‌یابد از این رو از مردم انتظار می‌رود خطر این حوادث را جدی گرفته و نکات ایمنی را بیشتر رعایت کنند.

احمد مومنی با بیان اینکه یکی از علت های شایع گازگرفتگی در این استان،  استفاده از وسیله پخت و پز و یا اجاق گاز تک شعله به عنوان وسیله گرمایش است، افزود: استفاده از این تجهیزات در فضای بسته و بدون تهویه، سبب کمبود اکسیژن و انتشار گاز مرگ آور می شود.  

وی اظهار داشت: نصب آبگرمکن در فضاهای بسته مانند سرحمام و یا دستشویی، موجب کاهش اکسیژن و منجر به خفگی و فوت افراد می شود.

مومنی با بیان اینکه در سال های گذشته بیشترین علت حوادث مشترکان، در بخش انفجار و آتش سوزی، ناشی از مشکل شیلنگ گاز بوده است، گفت: در این موارد شیلنگ،  بدون بست فلزی استفاده شده و یا بست مناسب نداشته، و یا اینکه دچار پوسیدگی و خوردگی و زدگی بوده است.  

وی اظهار داشت: بیشترین حوادث استان مربوط به وسایل گاز سوز سیار است که شامل تک شعله ها است که بعضا برای نصب آنان از شیلنگ های بلند استفاده می شود، به دلیل اینکه بیشتر این وسایل به صورت موقت استفاده می شود توجه جدی برای بحث استاندارد آن نمی شود که همین غفلت موجب حوادث خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشترکان،  هر سال باید شیلنگ وسایل گازسوز را مورد بازبینی قرار داده و حتی در صورت سالم بودن ظاهری، هر سه سال آنرا تعویض کنند.

مومنی از دیگر علت های حادثه های مشترکان در بخش گازگرفتگی با منواکسید کربن را مربوط ترک و درز دودکش ساختمان عنوان کرد و افزود: در این زمینه،  مشترکان هرسال باید قبل از استفاده از دودکش آن را به لحاظ مسدود نبودن و سالم بودن مسیر عبور گازهای حاصل از احتراق و وجود کلاهک اچ (H) بررسی کنند.  

مسوول روابط عمومی شرکت گاز خراسان شمالی اظهار داشت: علت دیگر این حوادث اتصال نامناسب وسیله گازسوز به دودکش ساختمان است که بعضا از اتصالات نامناسب مانند لوله های آکاردئونی غیراستاندارد به جای لوله های فلزی گالوانیزه استفاده شده است.  

وی با بیان اینکه این گونه مرگ قابل پیشگیری است اظهار داشت: شهروندان باید نکات ایمنی را بیشتر مد نظر داشته باشند و همچنین نسبت به وسایل گاز سوز خود اطمینان حاصل کنند.

مومنی با بیان اینکه هر وسیله گاز سوز برای سوختن نیاز به اکسیژن دارد افزود: به طور میانگین هر مشترک این استان حدود ۱۵ متر مکعب گاز روزانه برای گرم کردن خانه ها و پخت و پز و سایر مصارف استفاده می کند که به طور میانگین نیاز به ۲۰۰ متر مکعب هوا است، نباید درز های در و پنجره ها همه گرفته شود، همچنین باید برای ورود هوا در و پنجره ها بعد از چند ساعت باز کنیم.

در نتیجه برای یک بخاری گازسوز تقریبا  نیاز به ۱۳ متر مکعب بر ساعت هوا نیاز است.

 در یک اتاق ۱۲ متری حدود ۳۶ متر مکعب هوا وجود دارد، برای یک بخاری فقط به مدت سه ساعت هوا وجود دارد.

نظر شما