شناسهٔ خبر: 50147264 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات برجامی؛

فرانسه: سفر انریکه مورا به تهران برای آینده برجام حیاتی است/ اتحادیه اروپا خواستار ادامه مذاکرات برجامی از نقطه توقف گفت‌وگوها شد

صاحب‌خبر -
فرانسه: سفر انریکه مورا به تهران برای آینده برجام حیاتی است/ اتحادیه اروپا خواستار ادامه مذاکرات برجامی از نقطه توقف گفت‌وگوها شد

خبرگزاری آریا-علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم در توئیتی از سفر معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا به ایران خبر داد و نوشت: روزپنج شنبه میزبان انریکه مورا خواهم بود.
به گزارش خبرگزاری آریا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در آستانه سفرش به تهران بدون اشاره به این که چه عواملی باعث ایجاد مشکل در اجرای برجام و عمل نشدن به این توافق شد گفت که ادامه مذاکرات برجامی از نقطه‌ای که ژوئن گذشته متوقف شد برای تداوم کارهای دیپلماتیک حیاتی است.
 انریکه مورا روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: به ایران سفر می‌کنم، جایی که قرار است با همتایم در یک مقطع حیاتی دیدار می‌کنم. وی بدون اشاره به اینکه طرف‌ها غربی باید برای اجرای دقیق برجام و لغو تحریم ها گام های عملی بردارند عنوان کرد: به عنوان هماهنگ کننده برجام ضرورت از سرگیری مذاکرات برجام در وین را مطرح خواهم کرد.
وی افزود که از سرگیری مذاکرات برجامی، از نقطه‌ای ژوئن گذشته متوقف شد برای ادامه کارهای دیپلماتیک حیاتی است.
وی در این توئیت نوشت: ‌در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، فردا میزبان آقای انریکه مورا معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا خواهم بود.
باقری افزود: تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای از جمله افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستور کار این سفر است.
پیشتر نیز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران از سفر مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران خبر داده بود و گفت: مطابق هماهنگی های صورت گرفته قبلی این سفر در روز پنجشنبه انجام خواهد شد.
خطیب زاده افزود: این سفر در ادامه رایزنی های دو طرف درخصوص موضوعات مورد علاقه فی ما بین از جمله روابط ایران و اتحادیه، افغانستان و برجام صورت می‌گیرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: رایزنی‌ها و تماس های دو طرف هیچگاه قطع نبوده و به صورت مستمر حول موضوعات مختلف در جریان است و این سفر نیز در همین چارچوب انجام می‌شود.

رئیس سابق موساد: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود
به گزارش شبکه «الشرق» عربستان، «افرایم هالیوی» رئیس سابق موساد امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی «هآرتص»، گفت: سیاست «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق برای فشار به «دونالد ترامپ» جهت خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بود.  
وی که در دوران نخست وزیر نتانیاهو رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را برعهده داشت، اضافه کرد: من همیشه معتقد بوده‌ام که تحت فشار قراردادن دونالد ترامپ [از سوی رژیم صهیونیستی] برای خروج از توافق هسته‌ای یک اشتباه بود.  
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در تاریخ 8 مه 2018 (18 اردیبهشت 97) از برجام خارج شد و تعهدات آمریکا در این توافق بین المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد.
رئیس سابق موساد با بیان اینکه همواره معتقدم که این یک اشتباه بزرگ بود، تصریح کرد: اسرائیل می‌گوید، ایران هرگز (همانگونه که الآن می‌گوید) به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده است و این نشان دهنده آن است که کل سیاست کابینه قبلی [رژیم صهیونیستی] یک شکست بزرگ و تاسف‌آور بود و ممکن است یک شکست تاریخی باشد.  
هالیوی در پاسخ به این سوال که توافق 2015 در جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران چقدر موثر بوده است، ادعا کرد که این توافق از کمال بسیار دور است، اما توافق بهتر از عدم توافق است.  
وی افزود: من هنوز هم معتقدم که آسیب ناشی از تلاش نکردن برای بازگشت به این موضوع بیشتر است.  
رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در این گفت وگو همچنین اذعان کرد که تلاش «نتانیاهو» علیه ایران و برنامه‌هایش در جهت ایران هراسی با شکست مواجه شد و یک اشتباه بزرگ بود.  
دیگر رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز برخلاف مواضع مقام‌های ارشد این رژیم که بارها مدعی نزدیک بودن ایران به ساخت بمب هسته‌ای شده‌اند روز گذشته (سه شنبه) در گفت وگو با روزنامه «جروزالیم پُست»، گفت: ایران با ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد.  
«یوسی کوهن» تصریح کرد که ایران همچنان از دست‌یابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد.  
پیشتر نیز رئیس اطلاعات نظامی این رژیم در دهم مهر امسال برخلاف مواضع مقام‌های دیگر این رژیم تاکید کرده بود که ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت نمی‌کند.  
«تامر هایمن» رئیس اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل در این باره گفته بود که بر اساس اطلاعات ما، آن‌ها (جمهوری اسلامی ایران) در حال حاضر به دنبال یک بمب [هسته ای ] نیستند، ممکن است در آینده‌ای دور باشند.  
رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی افزود: ایران نمی‌تواند در کوتاه مدت به سلاح هسته‌ای دست یابد.
رژیم اسرائیل پس از اظهارات «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر تمایل مشروط ایران برای از سرگیری گفت وگوهای هسته‌ای در وین و در پی ناکامی‌هایش در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی تلاش خود را برای انجام پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) علیه برنامه‌های هسته‌ای کشورمان و فعالیت‌های دیپلماتیک دو چندان کرده است.  
در همین راستا، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیروز برای سفری چند روزه راهی واشنگتن شد تا با مقامات آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای از جمله فلسطین و پیشرفت‌های صورت گرفته از زمان امضای توافق سازش میان اعراب و رژیم اسرائیل در سال گذشته و همچنین فرصت‌های موجود برای همکاری‌های آینده و مسائل دوجانبه از جمله مسایل امنیتی بحث و گفتگو کند.

پمپئو و عقب نشینی از گزینه‌های نسنجیده در قبال ایران
 وزیر امور خارجه جنگ طلب دولت سابق آمریکا در گفتگو با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست با طرح این ادعا که مماشات آمریکا با ایران می تواند اسرائیل را ترغیب به حمله به ایران کند، گفت دست زدن به اقدام نظامی، به نفع هیچ طرفی نیست.
 جروزالم پست به نقل از مایک پمپئو نوشت که اقدام نظامی «به سود هیچ کس نیست».
وی در باره برجام هم اظهار نظر کرد و بار دیگر از خروج آمریکا از ای توافق و سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران حمایت کرد و مدعی شد که واشنگتن با این اقدام خود توانست جلوی دسترسی ایران به منابع و تهدید کشورهای منطقه را بگیرد.
پمپئو همچنین با اشاره عملیات تروریستی آمریکا در عراق و به شهادت رساندن سردار سلیمانی ، برای توجیه این اقدام تروریستی و ضدانسانی، ادعا کرد که این اقدام نشان دهنده اراده آمریکا در حفاظت از منافع خود در سراسر جهان بود.
وی مدعی شد که اگر ترامپ یکی دو سال دیگر بر سر کار می‌بود، همکاری میان تل‌آویو و واشنگتن جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را می‌گرفت.
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا همچنین در سخنانی در حمایت از جنایات و اشغالگری های تل آویو، با رد اشغالگری رژیم صهیونیستی آن را «دروغ یهود ستیزانه» و حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر قدس را بیانگر «میهن‌پرستی آمریکایی» دانست.
وی در عین حال که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را مرد صلح ندانست، مدعی شد که به نفع فلسطینیان است که با اسرائیل وارد گفت‌وگو شوند. وی افزود: مسائل پیچیده‌ای وجود دارد ولی شما نمی‌توانید هنگامی که اوضاع به کامتان نیست با ترغیب مردمتان به انتفاضه آنها را حل کنید.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض این گونه ادعا کرد که چندین کشور اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت

اذعان رابرت مالی به پایبندی ایران به برجام قبل از خروج آمریکا
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که روز چهارشنبه به وقت محلی در اندیشکده کارنگی سخن می گفت، افزود اگر دولت پیشین آمریکا از برجام خارج نشده بود ما در این نقطه نبودیم.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شد دولت بایدن پیشنهاداتی را مطرح کرد که اگر ایران وارد مذاکره می شد و به تفاهم می رسیدیم  تمام تحریم هایی که با برجام در تناقض یا ناسازگار بودند، به سرعت لغو می شدند بنابراین از نظر اعتماد سازی این مهمترین اقدامی بود که دولت بایدن می توانست آن را انجام دهد.
رابرت مالی تصریح کرد مهمترین اقدام اعتماد سازی این بود که ما به ایران بگوییم آماده ایم تمام تحریم های وضع شده در دولت ترامپ را که ناسازگار با برجام بودند، لغو کنیم و این مساله ای است که امروز نیز با آن روبرو هستیم.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درعین حال برغم اعتراف به نقض برجام از سوی واشنگتن مدعی شد که فکر می کنم ایرانی ها باید انتخاب کنند می خواهند به این مسیر بازگردند یا راه دیگری را انتخاب می کنند.
رابرت مالی مدعی شد که به دلیل مخالفت با ارتباط مستقیم با آمریکا، مذاکرات آنگونه که باید پیش نرفت. مذاکره غیرمستقیم روش مناسبی نبود زیرا باعث بروز سو تفاهم و تاخیر می شد و در طول شش دور مذاکرات ما با تمام این مشکلات مواجه شدیم.
وی در ادامه ادعاهایش گفت که  مذاکرات بسیار خسته کننده و ناامید کننده بود زیرا بدون مذاکرات مستقیم، رفع موانع مشکل است. هنوز امیدواریم که ایرانیها علاقه مند به مذاکره با ما باشند این به معنی امتیاز دادن به آمریکا نیست بلکه به نفع دیپلماسی است و برای بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی لازم است.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و زمان بازگشت به مذاکرات وین گفته است: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده است جمع بندی درباره مذاکرات وین شبانه روزی است. حتی یک ساعت بعد از جمع بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی‌دهیم تا تاریخ را جمع بندی کنیم.
دولت دموکرات بایدن از منتقدان خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین و نقض برجام از سوی کشورش، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان اعلام کرده به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.
یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین به واشنگتن سفر کرده است.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه فرافکنی های این رژیم علیه برنامه هسته ای صبح آمیز هسته ای ایران مدعی شد نگرانی اسرائیل درباره مسابقه ایران به سوی توانایی هسته‌ای و اینکه در حال رسیدن به آستانه هسته‌ای است را به اشتراک گذاشتم.
ادعاهای تکراری مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درخصوص دستیابی ایران به سلاح هسته ای درحالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح بارها تاکید کرده است که سلاح هسته ای را حرام می داند.
در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین درصدد ایران هراسی بر آمده اند، روزنامه صهیونیستی جروزالم پُست به نقل از «یوسی کوهن» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد تصریح کرد که ایران همچنان از دست‌یابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد.
پیشتر نیز رئیس اطلاعات نظامی این رژیم 10 مهر امسال برخلاف مواضع مقام‌های دیگر این رژیم تاکید کرده بود که ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت نمی‌کند. 

مدیر کل آژانس: هر نوع حمله به تاسیسات هسته ای باید محکوم شود
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: هر نوع حمله به تاسیسات هسته ای باید محکوم شود.
به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با انرژی اینتلیجنس، در پاسخ به سوالی در مورد خرابکاری در تاسیسات هسته ای و داستان دوربین های آژانس، گفت: من یک دیپلمات هستم و به کاربرد زور اعتقادی ندارم و ما این قبیل اقدامات را محکوم می کنیم.
وزیر خارجه ایران از آمادگی کشورش برای ترتیب دادن سفر جدید رئیس آژانس اتمی به تهران سخن گفت
گروسی ادامه داد: کنفرانس عمومی آژانس با تصویب چندین قطعنامه در گذشته در این مورد، بسیار صریح و شفاف بوده است. برابر این قطعنامه ها، هر نوع حمله ای علیه تاسیسات هسته ای باید محکوم شود.
یادآور می شود بتازگی آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسراییل  در مراسم معارفه رییس جدید دستگاه اطلاعات نظامی اسراییل، ایران را تهدید به افزایش عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای این کشور در هر زمان و مکانی کرد.

فرانسه: سفر انریکه مورا به تهران برای آینده برجام حیاتی است
وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی سفر دبیرکل سیاسی اتحادیه اروپا به ایران را برای مذاکرات هسته‌ای در وین جهت احیای برجام حیاتی خواند.
به گزارش رویترز، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است روز پنج‌شنبه در طی بازدید خود از تهران با اعضای تیم مذاکره‌کنند ایران در وین گفت‌وگویی داشته باشد.آنه کلر لگندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری آنلاین در این باره به خبرنگاران گفت: ایران با سرباز زدن از مذاکره، شرایطی را ایجاد می‌کند که باعث پیچیدگی بازگشت به برجام می‌شود. بنابراین توافق در مرحله‌ای بحرانی قرار دارد و سفر مورا به تهران در لحظه‌ای حیاتی برای آینده توافق هسته‌ای رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران با بیانیه‌ها و اقدامات خود تردیدهایی را درخصوص قصد خود برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک ایجاد کرده است.
به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره روز گذشته اعلام کرده بود که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور ارتباط با دولت جدید ایران این هفته به تهران سفر خواهد کرد.
همچنین یک مسئول عالی رتبه اروپایی به این شبکه قطری گفته بود که موعد مشخصی برای ازسرگیری مذاکرات وین درخصوص توافق هسته ای با ایران هنوز درنظر گرفته نشده است و دولت جدید ایران درحال ارزیابی مسیر مذاکرات است.
وی همچنین خاطرنشان کرده بود که تهران به طور علنی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام آمادگی کرده است اما سقف زمانی مشخصی تعیین نکرده است.

سالیوان: بایدن به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد است
مشاور امنیت ملی آمریکا با تکیه بر ادعاهای همیشگی واشنگتن علیه برنامه هسته ای کشورمان، تاکید کرد که رئیس جمهور بایدن متعهد به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.
 کاخ سفید با انتشار بیانیه ای درباره ملاقات یائیر لاپید وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، تصریح کرد که دو طرف در این دیدار که در واشنگتن انجام گرفت درخصوص موضوعات منطقه ای و امنیتی که برای آمریکا و اسرائیل حائز اهمیت است، رایزنی کرده اند.
بنابر گزارش وب سایت رسمی کاخ سفید، در این بیانیه آمده است که جیک سالیوان درباره تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل، عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل و همچنین وضعیت معیشتی فلسطینیان بحث و تبادل نظر کردند.
همچنین در این بیانیه آمده است که آنها درباره آنچه تهدید ایران خوانده اند، رایزنی کرده و جیک سالیوان نیز تاکید کرده است که رئیس جمهور جو بایدن متعهد است از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای اطمینان حاصل کند.
بنابر اعلام کاخ سفید، سالیوان و لاپید در ادامه توافق کردند که به همکاری نزدیک خود درخصوص ایران و سایر موضوعات مهم منطقه ای ادامه دهند.
به گزارش، دفتر وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی نیز پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: یائیر لاپید نگرانی اسرائیل نسبت به تلاش ایران برای دستیابی به توانایی‌های هسته‌ای را ابراز کرد. وی همچنین در خصوص لزوم وجود نقشه جایگزین برای توافق هسته‌ای، با مشاور امنیت ملی آمریکا به گفت‌وگو پرداخت.

مجله ویک: ایران به لطف گاف ترامپ امروز معامله‌گر قوی‌تری در مذاکرات است
یک هفته‌نامه آمریکایی در تحلیلی با انتقاد از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای با ایران، به دولت بایدن توصیه کرد دنباله رو برنامه‌های شکست‌خورده ترامپ در قبال ایران نباشد و با تجدیدنظر در رویکرد خود، فرصت حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران را مغتنم بداند.
 مجله ویک در تحلیلی درباره رویکردی که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا باید در قبال ایران اتخاد کند نوشت: اگر رئیس جمهور بایدن مایل است با نتیجه‌ای غیر از آزمایش یک سلاح هسته‌ای از سوی ایران مواجه شود، از آن‌جا که چنین موضوعی می‌تواند نشانگر شکستی شگرف در سیاست خارجی باشد، باید در معیارهای بنیادین مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که احتمالا به زودی در وین از سر گرفته خواهد شد، تجدید نظر کند.
این هفته‌نامه می‌افزاید: دولت بایدن ابتدا باید با اعتبار به شدت آسیب دیده آمریکا مواجه شود. ایران وقتی دونالد ترامپ به طرز بی‌شرمانه‌ای از توافق هسته‌ای خارج شد، به طور کامل در حال پایبندی به این توافق بود. معلوم نیست که آیا برنامه ترامپ گرفتار کردن دولت دموکراتیک بعدی در یک گیرودار مسموم از نظر سیاسی بود یا انتقامی رضایتمندانه از باراک اوباما رئیس جمهور دولت قبل از خود یا محقق کردن توهم براندازی حکومت ایران در سیاست واشنگتن دی.سی. ترامپ به طرزی قابل پیش‌بینی و دیدنی در قمارش باخت، چون هیچ گاه برنامه‌ای برای رخ‌دادهای بعدی وجود نداشت. تندروها گمان می‌کردند ایران دردمندانه به میز مذاکرات باز می‌گردد و کمتر چیزی را آن‌ها[دولت آمریکا]که در توافق 2015 تامین کرده ‌بودند، می‌پذیرد. ایرانی‌ها این کار را نکردند، به ویژه به این خاطر که مانوور ترامپ هرگونه اعتمادی را که نخبگان ایرانی به آمریکا داشتند، از بین برده بود.
در ادامه گزارش ویک آمده است: این وضع هم کماکان همان وضع نابسامانی است که به تیم بایدن رسیده بود اما شکل دادن یک توافق جدید آسان نخواهد بود. خودتان را بگذارید به جای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران. چه سودی ممکن است از بازگشت به نسخه ناخنک زده شده‌ای از توافق هسته‌ای عایدتان شود؟ اول از همه این که خود ترامپ در پشت پرده کمین کرده است، تهدید می‌کند در انتخابات ریاست جمهوری 2024 از طرف حزب جمهوری‌خواه باز هم نامزد خواهد شد و اگر هر کسی مانند او انتخاب شود، حتما هر گونه توافق جدیدی را که بایدن انجام داده باشد، از بین خواهد برد. هیچ رهبر عاقلی کشورش را در معرض چنین سرگشتگی بزرگی قرار نمی‌دهد، به ویژه در برهه‌ای که از هم پاشیدن توافق قبلی به ایجاد مضیقه اقتصادی بزرگی در ایران منجر شد، به طوری که واقعا در برابر یک بیماری همه‌گیر[کرونا] آمادگی نداشت.
این مجله علاوه بر این مطرح می‌کند: با توجه به این وقایع، به یک الگوی مذاکره‌ی جدید نیاز است. تیم بایدن اول از همه باید خیال خام یک توافق بهتر با ایران را از سر بیرون کند و آن دسته از افراد تیم سیاست خارجی را که فکر می‌کنند حکومت ایران فقط به اندازه‌ یک ضربه با برافتادن فاصله دارد، کنار بگذارد. تهران امروز به لطف گاف بی‌فکرانه دولت ترامپ، از هر نظر قابل تصوری، نسبت به سال 2015 معامله‌گر قوی‌تری در مذاکرات است و حتی انگیزه‌اش برای باور کردن وعده‌های آمریکا کمرنگ‌تر شده است. این یعنی، اگر قرار باشد ایران کار کردن بر روی برنامه‌ هسته‌ای‌اش را متوقف کند و بازرسی‌های سرزده بین‌المللی[از تاسیسات هسته‌ای‌اش] را از سر بگیرد، باید از سوی جایی غیر از آمریکا تضمین داشته باشد که با وجود پایبندی‌اش به هر شرطی که بپذیرد، دوباره به ورطه ورشکستگی کشیده نخواهد شد. مهم‌تر از همه، آمریکا باید قول لازم‌الاجرایی بدهد که از قدرتش در نظام پولی و بانکی جهانی برای زورگویی به کشورهای دیگر در راستای خودداری از تجارت با ایران استفاده نکند.
هفته‌نامه ویک می نویسد: متاسفانه معلوم نیست کسی در کاخ سفید هم این دیدگاه‌ها را داشته باشد. بایدن مدت کوتاهی پس از تحلیفش دعوت تهران را به بازگردانی وضعیت پیش از ترامپ نپذیرفت و پافشاری کرد که ایران پیش از ملحق شدن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، به پایبندی کامل به توافق بازگردد. تهران از برداشتن قدم اول به سمت دوستی دوباره پس از خروج دولت ترامپ از توافق با مبهم‌ترین دستاویزها، سر باز زد. شاید آن‌ها فکر می‌کردند حسن روحانی رئیس جمهور قبلی ایران که به پایان دوره‌ی ریاست جمهوری‌اش رسیده بود، دیگر قدرت مذاکره درباره توافق الزام‌آور را نداشت که غیرمعقول هم نبود اما حداقل می‌توان گفت ناامید کننده بود که دولت دموکراتیک جدید چنین فرصتی را بدون آن که آن را امتحان کند، از دست بدهد.
در ادامه این گزارش آمده است: اما دولت بایدن هنوز هم به جای تجدید نظر در رویکردش، آشکارا تمایل دارد هر چارچوب هسته‌ای جدیدی را به تغییرات دیگری در سیاست ایران گره بزند، مانند متوقف کردن برنامه موشکی این کشور. این کار برای ایران شدنی نیست و بایدن هم آن را می‌داند. شاید واشنگتن بر این باور است که ایران سال‌ها از تکمیل کردن طرح یک سلاح هسته‌ای فاصله دارد و راضی است به این که این بحران را در دامن دولت بعدی[آمریکا] بیاندازد. شاید هم به این نتیجه رسیده‌اند تولید یک سلاح هسته‌ای از سوی ایران، دیگر آن‌قدرها برایشان اهمیتی ندارد. این یک ارزیابی طویل و بی‌موقع است اما در کل چنین چیزی با اقبال عمومی مواجه نخواهد شد. با این وجود، هر قدم به سمت هسته‌ای شدن ایران، موجب نابسامانی مطلق سیاسی در آمریکا خواهد شد به  طوری که واکنش مضظربانه به خروج از افغانستان در برابر آن آرام و سنجیده به نظر خواهد رسید. اگر رئیس جمهور می‌خواهد از نتیجه‌ای این‌چنینی خودداری کند، فرصت چندانی باقی نمانده است.

برچسب‌ها:

نظر شما