شناسهٔ خبر: 49987787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

روایت افغانستان/ 11

یک استاد دانشگاه در کابل: طالبان مشروعیت ملی و بین‌المللی ندارد/ دولت طالبان تا یک سال دوام نمی‌آورد/ عمق فاجعه در پنجشیر انعکاس پیدا نکرده است

ضامن علی حبیبی استاد دانشگاه در گفت‌ و گو با خبرنگار جماران وضعیت اقتصادی و سیاسی مردم کشورش، وضعیت پنجشیر در افغانستان را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری جماران: بیش از یک ماه از تسلط طالبان در افغانستان می‌گذرد اما تا امروز نتوانسته‌اند کشورهای منطقه و جامعه جهانی را با خود همراه کنند و بسیاری بر این عقیده هستند که حکومت طالبان دوام نخواهد آورد.

ما برای کمک به ارائه روایت صحیح از آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد به سراغ زنان و مردان و اهالی فرهنگ و هنر و سیاست و علم این کشور رفته‌ایم.

در این‌باره، ضامن علی حبیبی استاد دانشگاه به خبرنگار جماران، از وضعیت سیاسی افغانستان می‌گوید: طالبان از لحاظ سیاسی شکست خورده و در انزوا هستند. جامعه بین‌الملل برای طالبان سه شرط گذاشته است، قطع رابطه با گروه‌های تروریستی دوم، تشکیل حکومت فراگیر و سومین شرط رعایت حقوق زنان است که این سه شرط از سوی طالبان قابل پذیرش نیست؛ بنابراین طالبان با مشروعیت ملی و بین‌المللی روبه رو نخواهد بود.

عمق فاجعه در پنجشیر انعکاس پیدا نکرده است

ضامن علی حبیبی از وضعیت پنجشیر گفت: عمق فاجعه در پنجشیر تا امروز انعکاس پیدا نکرده است؛ از تجاوز ناموسی، چپاول اموال تا آزار و اذیت مردم که در نهایت طالبان ۸۰۰ خانواده را مجبور به کوچ کردند. با این وجود افغانستان با بحران جدیدی روبرو خواهد شد.

وی از به رسمیت شناختن طالبان توسط کشورهای منطقه گفت: غیر از ایران، پاکستان و چین بعید ‌می‌دانم، کشورهای دیگر علاقه‌مند به روابط با حکومت طالبان باشند؛ گرچه جمهوری اسلامی ایران هم گفته است تا تشکیل دولت فراگیر ما این دولت را به رسمیت نمی‌شناسیم.

دولت طالبان تا یک سال دوام نمی‌آورد

این استاد دانشگاه از آینده‌ی حکومت طالبان در افغانستان می‌گوید: دولت طالبان مستعجل خواهد بود و فکر نمی‌کنم تا یک سال دوام بیاورد. بحث تجزیه، فدرالی و جنگ‌های داخلی سناریوی مختلفی مطرح است که طالبان نمی‌تواند اوضاع را تحت کنترل خود درآورد و دولت واحد و متمرکز را با مشروعیت ملی و بین‌المللی داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما