شناسهٔ خبر: 49968525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید

خبرگزاری صداوسیما

فصل پاییز با تمام زیبایی هایش، برای مبتلایان به آلرژی‌های فصلی ، زمانی دشوار و خسته کننده است و ابتلا به آبریزش بینی ، سرفه ، عطسه و ... از علائمی هستند که این افراد تجربه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ بهار و پاییز به دلیل شدت تغییر دما باعث افزایش خطر آلرژی فصلی می‌شوند و اگر مراقب آلرژی های فصل پائیز باشیدشما یکی از هزاران افراد مبتلا به آلرژی فصلی هستید، مطمئن باشید که به خصوص در فصل بهار و پاییز عطسه بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد.

پائیز با تمام زیبایی هایش آلرژی‌های فصلی را نیز با خود می‌آورد. این آلرژی‌ها واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به برخی مواد بی‌ضرر مانند گرده گیاهان است.

همچنین در برخی افراد حساسیت نسبت به مصرف میوه‌ها و سبزیجات فصل ایجاد می‌شود. قارچ‌های انگلی از دیگر مواردی هستند که باعث ایجاد آلرژی در فصل پاییز می‌شوند.

ممکن است تصور کنید که قارچ‌ها تنها در محیط‌های مرطوب مانند حمام وجود دارند؛ اما باید توجه داشت که تخم قارچ‌ها در محیط بیرون از منزل نیز وجود داشته و باعث حساسیت فصلی افراد می‌شود.

اگرچه شیوع آلرژی در فصل پاییز کمی زیاد است؛ اما نمی‌توان گفت پاییز بیشترین میزان حساسیت‌زایی‌ها را به خود اختصاص داده است، زیرا افراد در این فصل بیشتر به عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی مبتلا شده و به اشتباه تصور می‌کنند که این علائم، آلرژی هستند.

علت‌های آلرژی پاییزی چیست؟


گرده افشان‌ها:
مراقب آلرژی های فصل پائیز باشیدگرده افشان‌ها از رایج‌ترین علت‌های آلرژی‌های فصلی در فصل پاییز هستند. تقریبا ۷۵ درصد از افرادی که در فصل پاییز و بهار آلرژی دارند، علت آن را گرده افشان‌ها می‌دانند.
گرد افشانی تقریباً در اواخر تابستان آغاز می‌شود و می‌تواند تا ماه آبان نیز ادامه پیدا کند و تمام این‌ها بستگی دارد که گرمای هوا چقدر باشد. گرده‌ها در هوا می‌توانند تا هزاران کیلومتر به فرد برسند و اصلا فرقی ندارد که شما در چه محلی زندگی می‌کنید.

 

قارچ:
یکی دیگر از علت‌های حساسیت در فصل پاییز این است که رطوبت هوا از بین می‌رود و باعث می‌شود که قارچ‌ها روی مراقب آلرژی های فصل پائیز باشیدبرگ‌های مرطوب باقی بمانند. معمولاً اگر بیش از حد با برگ‌های پاییزی در تماس باشید، احتمال ورود این آلرژی‌ها بالا‌تر می‌رود.
گرد و غبار و رطوبت در هوا به عنوان فیلتری برای آلودگی‌ها عمل می‌کند، اما هوای خشک مثل هوای پاییزی باعث افزایش گرد و غبار‌ها می‌شود. همچنین حشرات نیز در آن افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع علت بسیاری از حساسیت‌های پاییزی است.

مصرف برخی میوه ها و سبزیجات نظیر موز، خربزه و کدو سبز نیز می تواند علائم آلرژیک ایجاد کند.

 

علائم رایج حساسیت فصلی
بعضی از افراد به اشتباه حساسیت فصلی را با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌گیرند. اما حساسیت فصلی علائم خاص خود را دارد، که در ادامه به ۴ نمونه از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. اگر این علائم را داشتید، یعنی دچار حساسیت فصلی هستید.

 

مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید



رایج‌ترین علائم حساسیت‌های فصلی
عطسه کردن، خس خس سینه و آبریزش چشم، از جمله علائم رایج حساسیت فصلی هستند. در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار حساسیت فصلی شده‌اید.

عطسه کردن مکرر ، آبریزش یا خارش چشم‌ها ،آبریزش بینی، ،سرفه کردن ، خارش گلو ، گرفتگی بینی گوش‌ها و سینه،  پف کردن پلک‌ها ، خس خس سینه ، سردرد خفیف


این علائم را ندارید
بسیاری از علائم در سرماخوردگی و حساسیت فصلی مشترک هستند، بنابراین تشخیص این دو عارضه از یکدیگر دشوار است. به همین دلیل، بررسی علائمی که در این دو بیماری مشترک نیستند، می‌تواند مفید باشد. اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار سرماخوردگی (و نه حساسیت فصلی) شده‌اید.

ضعف و خستگی ، احساس درد در کل بدن ، سردرد شدید، گلودرد (که متفاوت از خارش گلوی ناشی از حساسیت است)


یک روش دیگر برای تفاوت قائل شدن بین سرماخوردگی و حساسیت، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا علائم برطرف شوند. سرماخوردگی معمولا خود به خود طی ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود. این در حالی است که حساسیت تا زمانی که درمان شود یا محرک برطرف شود، باقی می‌ماند. این یعنی ممکن است حساسیت شما با توجه به چیزی که به آن حساسیت دارید، چند ماه طول بکشد.

 

شیوه تشخیص آلرژی
گاهی اوقات حساسیت پاییزی به گونه‌ای می‌شود که ممکن است آن را با سرماخوردگی اشتباه بگیریم. در این حالت بهتر است که مراقب آلرژی های فصل پائیز باشیدحتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا بفهمید که آلرژی دارید یا سرما خورده اید. کودکان چهار سال به بالا می‌توانند علائم آلرژی را از خود نشان دهند.‌
می‌توانید در همین سنین علائم حساسیت را در آن‌ها بببینید و از به وجود آمدن آلرژی پیشگیری کنید، اما برای نوزادان تشخیص آلرژی از سرماخوردگی کمی سخت‌تر خواهد بود. آن‌ها نمی‌توانند دارو‌های مربوط به حساسیت را مصرف کنند.
حتماً نوزاد خود را در صورت دیدن علائم حساسیت به نزد پزشک متخصص ببرید. کودکان مبتلا به آسم یا اگزمای پوستی در برابر حساسیت‌های فصلی آسیب پذیرتر هستند و کودکانی که از خانواده خود این ارث را برده اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به حساسیت را دارند.

 

میوه های پاییزی که مبتلایان به آلرژی و حساسیت فصلی نباید بخورند

مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید متخصصان تغذیه  در رابطه با حساسیت‌های فصل پاییز و ارتباط آن با تغذیه افراد  با بیان اینکه مصرف میوه‌‌های تازه یکی از دلایل افزایش حساسیت‌های فصلی است، می گویند: برخی از افراد نسبت به مصرف سبزی‌های خام،‌ مغزیجات و میوه‌ها حساسیت داشته و در صورت استفاده از آنها دچار عوارضی همچون آبریزش بینی،‌ خارش چشم،‌ سوزش انتهای گلو، ورم لب‌ها و احساس خارش در کام می‌شود.

آنها با اشاره به اینکه جابه‌جایی گرده‌ گیاهان در برخی از فصول سبب حساسیت می‌شود معتقدند: پرتقال و لیمو‌شیرین در فصل پاییز می‌تواند سبب ایجاد حساسیت افراد شود و بر خلاف تصور مردم نارنگی کمتر موجب حساسیت می‌شود و افراد در صورت بروز علائم حساسیت باید نسبت به مصرف این مواد امتناع کنند.

متخصصان تغذیه با تأکید بر اینکه حساسیت فصلی با آسم و آلرژی در کودکان متفاوت است، می گویند: با تجویز پزشک می‌توان از داروهای ضد التهاب و حساسیت همچون آنتی هیستامین برای رفع حساسیت فصلی استفاده کرد.

درمان آلرژی فصلی

برای درمان آلرژی فصلی باید عوامل محرک سیستم ایمنی بدن خود را بشناسید. ممکن است تصور کنید که از گرده‌ی گل دچار حساسیت می‌شوید، اما احتمال دارد بعضی عوامل دیگر، علت بروز حساسیت باشند. بیش از دو سوم افراد مبتلا به حساسیت‌های بهاری علائم خود را در طول سال نیز دارند. یک متخصص آلرژی نه تنها علائم حساسیت را درمان می‌کند بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا عامل اصلی حساسیت خود را شناسایی و برطرف کنید.

مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید



متخصصان درمان آلرژی راهکار‌هایی را ارائه می‌کند که عبارتند از:

  • دارو‌های خوراکی کنترل کننده آلرژی (مثل آنتی‌هیستامین‌ها)
  • دارو‌های موضعی (مثل اسپری‌های بینی، قطره‌های چشمی)

اگر از قبل سابقه ابتلا به حساسیت‌های فصلی داریم، متخصص آلرژی دو هفته قبل از بروز علائم، تجویز دارو را شروع می‌کند.

درمان سنتی آلرژی

طب سنتی هم برای مقابله با حساسیت فصل پاییز راه‌حل خودش را دارد.

  • استفاده از بخار آبجوش همراه با قطره‌های اسانس نعناع و یک قاشق عسل که علاوه بر برطرف کردن علایم حساسیت، مراقب آلرژی های فصل پائیز باشیدمجرای تنفسی را ضدعفونی می‌کند. با این روش که درمانی طبیعی است و عوارضی ندارد، میکروب‌ها در سیستم تنفسی از بین می‌روند.
  • خوردن یک لیوان آب داغ، یک قاشق عسل خوب و چند قطره آبلیموی طبیعی در صبحگاه و خوردن یک لیوان آب سیب قرمز شیرین در شب یک واکسن بسیار قوی در مقابل بیماری‌های فصلی و آلرژی تنفسی است.
  • زنجبیل دیگر درمان طبیعی و سنتی موثر در ازبین بردن حساسیت فصلی است. این ماده می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین به‌عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی عمل کند. خاصیت ضدالتهابی طبیعی و قدرتمند زنجبیل به کاهش تورم و التهاب بینی و دیگر علایم آلرژی کمک می‌کند.
  • چند تکه زنجبیل تازه را برداشته و کمی نمک روی آن بپاشید و چند بار در روز آن را بجوید تا آبریزش بینی، سرفه و حتی سردرد شما بهبود یابد. همچنین می‌توانید دو تا سه فنجان دمنوش زنجبیل را هر روز برای بهبود سریع‌تر بیاشامید.

مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید

  • برای درست کردن دمنوش زنجبیل، یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب افزوده و آن را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس از صافی گذرانده و کمی عسل و آبلیمو ترش به آن اضافه کنید و به‌صورت گرم بنوشید.
  • سرکه سیب به حالت اول برگرداندن مواد مغذی در بدن که به نوبه خود پاسخ سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند، کمک می‌کند. به‌علاوه، این ماده به تنظیم PH قلیایی در بدن برای تسکین علایم حساسیت فصلی کمک می‌کند.
  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک را داخل یک لیوان آب بریزید. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و نصف قاشق غذاخوری عسل خالص را به آن  اضافه کنید. این شربت را سه‌بار در روز تا زمانی که بهبود یافتید مصرف کنید.


کنترل بهتر آلرژی فصلی با تغییر شیوه زندگی
‌می‌دانیم بهترین راه رهایی از آلرژی، تعیین عامل آلرژی‌زا و دوری کردن از آن است، اما این کار همیشه ساده نیست. به همین دلیل با تجویز پزشک معالج یا گاهی صلاحدید دکتر داروساز در داروخانه، با استفاده از برخی دارو‌ها می‌توانیم علائم آلرژی را کاهش دهیم.
همچنین، با رعایت بیشتر برخی نکات در خانه هم می‌توانیم به کنترل ساده‌تر علائم آلرژی فصلی کمک کنیم. در زیر به برخی از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

بسته نگه داشتن پنجره‌ها
در روز‌های پایانی تابستان خوب است اگر پنجره‌ها را بسته نگه داریم و در صورت امکان روی کولر یا دریچه کولر یا دستگاه تهویه هوا را با فیلتر بپوشانیم. این فیلتر از انتقال ذرات موجود در هوا جلوگیری می‌کند.

نکات مهم هنگام ورود به خانه
وقتی به خانه وارد می‌شویم، ناخواسته مقداری از گرده گیاهان یا سایر عوامل آلرژی‌زا را ممکن است با خود به داخل خانه بیاوریم. این عوامل ممکن است روی پوشاک، کفش، مو و پوست ما قرار داشته باشند. خوب است اگر بتوانیم هنگام ورود به خانه مستقیم به حمام برویم و لباس‌ها را هم برای شستشو بگذاریم.

استفاده از ماسک
وقتی از خانه خارج می‌شویم یا در خانه مشغول استفاده از جارو برقی هستیم، باید از ماسک استفاده کنیم. ماسک N ۹۵ بهترین ماسک برای این مورد است. این ماسک از عبور ۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا از جمله گرده‌های گیاهان پیشگیری می‌کند.

تغذیه سالم
جالب است بدانید در پژوهش‌های پزشکی مشخص شده مصرف غذا‌های مفید مانند سبزی‌ها، میوه‌ها و مغزیات مانند بادام در مجموع باعث کنترل بهتر علائم آلرژی می‌شوند.

مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید

شستشوی گلو و بینی
وقتی مواد آلرژی‌زا به مخاط بینی یا گلو می‌چسبند، مدتی طول می‌کشد تا واکنش دستگاه ایمنی بدن ما را تحریک کنند و علائم آلرژی ظاهر شود. شستشوی گلو (غرغره) و شستشوی بینی با محلول نمکی (سرم شستشو) می‌تواند با کاهش تعداد این عوامل در مخاط حلق و بینی، به کاهش علائم آلرژی منجر شود.


نوشیدن مایعات فراوان
آلرژی باعث تحریک مخاط و تولید ترشحات بیشتر در بینی و پشت حلق می‌شود. نوشیدن آب و آبمیوه‌ی بیشتر، باعث رقیق شدن و دفع راحت‌تر این ترشحات می‌گردد. مایعات گرم مانند چای و سوپ یا بخور گرم هم می‌تواند در این مورد مفید باشد.مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید


استعمال دخانیات ممنوع

هرگونه آلودگی هوا از جمله دود قلیان و سیگار، علائم آلرژی فصلی را وخیم‌تر می‌کند. دود دخانیات، آبریزش و خارش بینی و چشم را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد. حتی گاهی اسپری‌ها مانند اسپری عطر یا دود ناشی از شومینه نیز علائم آلرژی ما را تشدید می‌نماید.

چه تفاوتی بین کووید ۱۹ و حساسیت فصلی وجود دارد؟

مراقب آلرژی های فصل پائیز باشیدکووید ۱۹ یک بیماری تنفسی مسری است که در اثر عفونت با ویروس کرونا رخ می‌دهد آلرژی‌های فصلی که توسط گرده‌های معلق در هوا ایجاد می‌شوند، می‌توانند منجر به رینیت آلرژیک فصلی، که بینی و سینوس‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ورم ملتحمه آلرژیک فصلی، که چشم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شود.
کووید ۱۹ و آلرژی‌های فصلی علائم مشترکی دارند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد.
تب در آلرژی وجود ندارد هر چند برخی از افراد احساس گرما می‌کنند، اما در حقیقت فاقد تب می‌باشند! در بیماری کرونا تب یکی از علائم اصلی به شمار می‌آید.
بدن درد و کوفتگی عضلات یکی از علائم اصلی بیماری کرونا می‌باشد در حالی که در آلرژی بعضی از افراد مبتلا، احساس رخوت و بی حالی دارند که با درد و کوفتگی بدن کاملاً متفاوت است!
پاسخ به آنتی‌هیستامین‌ها هم یکی از روش‌های متمایز کننده بیماری آلرژی با بیماری کرونا است! بدین صورت که افراد آلرژیک به خوبی به آنتی‌هیستامین‌ها پاسخ داده و به میزان قابل توجه‌ای علائم آن‌ها فروکش می‌کند. در حالی که بیمار مبتلا به کرونا به آنتی‌هیستامین پاسخ نداده و یا به میزان بسیار اندکی پاسخ می‌دهد.
شاید بهترین کار این باشد که با یک پزشک متخصص آلرژی مشورت کنیم و پیش از آغاز مشکلات آلرژی با راه‌های غیردارویی و دارویی از وقوع علائم آلرژی پیشگیری کنیم یا آن‌ها را تحت کنترل درآوریم.

 

مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید مراقب آلرژی های فصل پائیز باشید
 

نظر شما