شناسهٔ خبر: 49965435 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خبر داد؛

کاهش بارندگی در ۲ ماهه اول پاییز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه بارندگی‌ها در دو ماهه اول پاییز ناچیز است، از کاهش ۸۰ درصدی آب‌های سطحی در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد، داریوش حسن نژاد،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار داشت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی در دو ماه اول فصل پاییز، تقریباً بارندگی ناچیزی خواهیم داشت و در ماه‌های بعد در حد نرمال خواهد بود، بنابراین به دلیل اینکه تغذیه منابع آب در فصل پاییز نخواهیم داشت.

وی بیان داشت: از طرفی در سال گذشته نیز بارندگی‌ها کاهش چشمگیری داشته و با خشکسالی مواجه بوده ایم و مصرف کنندگان اعم از کشاورزان، صنعت و شرب هم بیش از تغذیه منابع آب از آن برداشت نموده‌اند، در حال حاضر ذخایر منابع آب سطحی و زیرزمینی کاهش یافته به طوری که منابع آب سطحی نسبت به سال گذشته، حدود ۸۰ درصد و در مقایسه با دوره آماری ۸۱ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: بسیاری از رودخانه‌های استان از جمله مسیر‌هایی از رودخانه کشکان و سیلاخور کاملاً خشک شده‌اند و منابع آب زیر زمینی هم به طور متوسط نسبت به سال گذشته حدود دو متر، معادل حجمی ۱۴۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

حسن پور ادامه داد: همچنین این برداشت‌ها موجب شده است تا ذخایر آب زیر زمینی نسبت به ماه گذشته حدود ۶۰ سانتی متر کاهش یابد.

وی افزود: از آنجایی که پیش بینی منابع آب وابسته به پیش بینی هواشناسی است بر همین اساس قطعاً تا زمانی که تغذیه وجود نداشته و برداشت‌ها ادامه داشته باشد، روند ذخایر منابع آبی هم کاهشی بوده و این نگرانی وجود دارد که تا پایان سال آبی و زراعی) با کمبود آب مواجه باشیم، مگر اینکه رحمت خداوند متعال شامل حال مردم شود و با بارش مناسب ذخیره منابع آب افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۲ درصد مخازن سد‌های لرستان پر است، ادامه داد: حجم آب موجود در پشت سد‌های استان ۴۵.۹۸ میلیون متر مکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حسن پور تاکید کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کاهش ذخایر منابع آبی در سال جاری، رعایت الگوی کشت و میزان برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه آب ضروری بوده و لازم است کشاورزان از کاشت گیاهان پر آب بر جلوگیری کرده و زمین‌های خود را به حالت آیش نگذاشته و اقدام به کشت پاییزه کنند.

انتهای پیام/ب

نظر شما