شناسهٔ خبر: 49952514 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر روابط عمومی بنیاد دعبل خزایی:

مراسم «اربعین حسینی» از سوی رسانه‌های خارجی بایکوت شده بود

با وجود حضور میلیون‌ها زائر اربعین حسینی در کربلا شاهد بایکوت خبری از سوی بسیاری از رسانه‌های خارجی نسبت به این مراسم بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی عباس نژاد مدیر روابط عمومی بنیاد دعبل خزایی با اشاره به حال و هوای اربعین امسال اظهار داشت: اگرچه ما امسال به دلیل بیماری کرونا، شاهد کاهش زائران ایرانی در مراسم اربعین بودیم و سهمیه‌ای که از سوی عراق در نظر گرفته‌شده بود بیشتر برای کسانی بود که در قالب موکب‌های ایرانی و کارگزاران فرهنگی و رسانه‌ای در کربلا بودند، اما ما بازهم شاهد جمعیت حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیون نفری بودیم که بیشتر البته خود عراقی‌ها بودند که در این مراسم حضور داشتند. این در حالی بود که بسیاری از عراقی‌ها ۸۰ کیلومتر از نجف تا کربلا را پیاده‌روی کرده بودند و حتی برخی‌ها نیز از راه‌های دورتر و با پیمودن ۵۰۰ کیلومتر پیاده‌روی، خودشان را به مراسم اربعین رسانده بودند.

وی بابیان اینکه برخی از زائرین اربعین از کشور‌هایی مثل آمریکا، لبنان، افغانستان، پاکستان، کویت، کشور‌های اروپایی و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس آمده بودند گفت: متأسفانه بسیاری از رسانه‌های خارجی تمایلی به گزارش این مراسم نداشتند و آن را بایکوت کرده بودند.

عباس نژاد بابیان اینکه موکب داران عراقی از جان‌ودل پذیرای زائران به‌ویژه زائران ایرانی بودند گفت: ما شاهد این موضوع بودیم که موکب داران عراقی طی سال‌های مختلف زبان فارسی را یاد گرفته بودند و این تبادل زبان و فرهنگ بسیار اتفاق مبارکی است، اما نقطه عطف این گردهمایی معنوی و دینی؛ تنها «عشق به امام حسین علیهم‌السلام» بود.

وی تصریح کرد: اکثر کسانی که در این مراسم حضور داشتند همه به نیابت از امام زمان (عج) و برای فرج حضرت به این مراسم آمده بودند و از جمله راز و نیازهایشان با امام حسین علیهم‌السلام، بیشتر رفع گرفتاری‌های مسلمانان و شفای بیماران به‌ویژه بیماران کرونایی بود.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: باوجودی که ما هرساله در مراسم حج؛ شاهد حضور چند میلیون نفر حاجی بیشتر نیستیم، اما خدمت به همین افراد نیز توسط چندین شرکت معتبر اروپایی صورت می‌گیرد، اما خدمت به مراسم اربعین با حضور قریب چند ده میلیون نفر، تنها توسط مردم و به‌صورت خودجوش و درنهایت امنیت انجام می‌گیرد که این امر نیز خود یک معجزه الهی محسوب می‌شود.

عباس نژاد معتقد است بسیاری از زائران اربعین، امنیت این مراسم را مدیون برکت خون رزمندگان جبهه مقاومت به‌ویژه خون حاج قاسم سلیمانی و ابو مهندس می‌دانند.

وی با اشاره به موکب‌های ایرانی افزود: وضعیت موکب‌های ایرانی در این مراسم بسیار پررنگ بود و باوجود اینکه پشتیبانی زمینی برای ارسال اجناس با مشکلاتی روبه‌رو بود، اما خدمات به زائران تعطیل‌پذیر نبود و تنها حسرت موکب داران ایرانی، نبود زائران ایرانی بود.

وی بابیان اینکه زائران ایرانی در بازگشت به ایران باتدبیر متولیان اربعین کشور با مشکل خاصی روبه‌رو نبودند در پایان اذعان کرد: خوشبختانه بنیاد دعبل خزایی، کمیته فرهنگی - آموزشی اربعین کشور و بخش اعظمی از رسانه‌ها با همکاری همدیگر توانستند به‌خوبی مراسم اربعین و حاشیه‌های این پیاده‌روی عظیم را به مدت ۲۴ ساعت پوشش دهند که جای تقدیر و دست‌مریزاد دارد.

انتهای پیام/ 

نظر شما