شناسهٔ خبر: 49882053 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوشابه‌ رژیمی بهتر است یا معمولی؟

کدام‌یک از نوشابه‌های رژیمی یا معمولی، بهتر هستند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، نوشابه رژیمی اغلب برای بسیاری از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، یک نوشیدنی مناسب معرفی می‌شود. نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهند که نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده مصنوعی ممکن است موجب افزایش وزن و آسیب دیدن زنان و افراد چاق شوند.

 

 
محققان دانشکده پزشکی کک USC (Keck School of Medicine of USC) در مطالعات خود دریافتند که نوشابه‌های رژیمی باعث می‌شوند که مغز، بیشتر از نوشیدنی‌های شیرین معمولی، میل به غذا خوردن پیدا کند.
 
محققان می‌گویند این بزرگ‌ترین مطالعه تا به امروز است که بر چگونگی تأثیر شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا غیر مغذی (NNS) بر فعالیت مغز و اشتها تمرکز کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۴۰ درصد بزرگسالان آمریکا، برخی از انواع نوشابه رژیمی را به‌عنوان جایگزین بدون کالری نوشابه معمولی می‌نوشند.
 
اگرچه برخی از رژیم‌گیرندگان با نوشابه رژیمی نوشیدن، لاغر می‌شوند، اما محققان می‌گویند که مزایا و معایب شیرین‌کننده‌های مصنوعی، هنوز مبهم است. دانشمندان، همچنین به بحث درباره میزان تأثیر این مواد بر اشتها، متابولیسم گلوکز و وزن بدن، ادامه می‌دهند.
 
دکتر کاتلین پیج، نویسنده این مطالعه و استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی کک، می‌گوید: درباره استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی اختلاف نظر وجود دارد، زیرا بسیاری از مردم از آن‌ها برای کاهش وزن استفاده می‌کنند.
 
او افزود: برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این نوشابه‌ها ممکن است مفید باشد. برخی دیگر نیز نشان می‌دهند که ممکن است در افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و سایر اختلالات متابولیک، نقش داشته باشند. مطالعه ما گروه‌های مختلف جمعیتی را مورد بررسی قرار داد تا برخی از دلایل این نتایج متناقض را مورد بررسی قرار دهد.
 
پژوهشگران این گروه مطالعاتی تأکید کردند که نوشابه‌های رژیمی، سیگنال احساس سیری در مغز را کاهش می‌دهند. محققان در سه آزمایش به بررسی شرایط ۷۴ فرد داوطلب پرداختند و فعالیت مغزی آنها هنگام نوشابه‌های مختلف را نوشیدن، اندازه‌گیری کردند.
 
داوطلبان از افراد با وزن طبیعی تا افراد چاق تشکیل شدند و به آنها ۳۰۰ میلی‌لیتر نوشیدنی حاوی ساکاروز (قند معمولی)، نوشیدنی رژیمی شیرین‌شده با سوکرالوز و آب، ارائه شد.
 
پژوهشگران، دو ساعت بعد، با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) فعالیت مغز هر فرد را هنگام مشاهده تصویر غذا‌های پر کالری، مانند همبرگر یا پیراشکی، بررسی کردند. به‌طور خاص، محققان به بررسی تأثیر این تصاویر بر مناطقی از مغز که مسئول اشتها و میل به غذا هستند، پرداختند.
 
همچنین این گروه، سطح قند خون، انسولین، سایر هورمون‌های متابولیک در خون و میزان غذایی که هر فرد پس از اسکن مغز، مصرف می‌کرد، اندازه‌گیری کردند.
 
نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که زنان و شرکت‌کنندگان چاق، پس از نوشابه‌های رژیمی نوشیدن، احساس گرسنگی بیشتری کردند و میل بیشتری به غذا خوردن داشتند. نوشابه‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی را نوشیدن، ممکن است مغز این افراد را وادار به صدور فرمان احساس گرسنگی کند که به نوبه خود، موجب مصرف بیشتر کالری می‌شود.
 
شرح کامل این پژوهش، در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما