شناسهٔ خبر: 49832689 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

فیس‌بوک ۵۰ میلیون دلار برای ساخت متاورس خرج می‌کند

پیوست

صاحب‌خبر -
 
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، ماه ژوئن اعلام کرد که این غول شبکه اجتماعی در مسیر تبدیل شدن به «یک شرکت متاورس» است. حالا این شرکت سرمایه‌گذاری در این حوزه را آغاز کرده و از برنامه ۵۰ میلیون دلاری خود برای تحقق متاورس در دو سال آینده خبر داده است.
 
 فیس‌بوک امروز از بودجه‌ای برای برنامه‌ها و تحقیقات واقعیت تعمیم یافته (XR) خبر داد. یک طرح دو ساله که قرار است پروژه‌های این شرکت و تحقیقات خارجی را برای رسیدن به متاورس تامین بودجه کند. این سرمایه گذاری «نقطه عطفی» بر تلاش‌های فیسبوک برای ساخت متاورس آنلاین است.
 
متاورس عبارتی که گاه و بی گاه در صنعت کریپتو و خارج از آن شنیده‌ایم به یک جهان خیالی اشاره دارد که فعالان کریپتو قصد دارند آینده آن را بدون نظارت و کنترل یک نهاد متمرکز مثل فیس‌بوک محقق کنند.
 
عبارت متاورس اساسا به یک سری فضا‌های مشترک آنلاینی اشاره می‌کند که کاربران در کنار هم در آن حضور داشته و ارتباط برقرار می‌کنند.
 
متاورس به بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی جدید منتهی شده و بسیاری باور دارند که این مفهوم ماهیت کار را تغییر می‌دهد موقعیت‌‌های اقتصادی جدیدی را برای کاربران سراسر جهان فراهم می‌کند. درست همانطور که DAOها یا سازمان‌های خود گردان نامتمرکز برای متحول کردن شرکت‌های سنتی روی کار آمده‌اند.
 
این تکنولوژی پتانسیلی انقلابی دارد و به همین دلیل است که شرکت بزرگی مثل فیس‌بوک قصد دارد توسعه در این حوزه را رهبری کند. به نظر می‌رسد که فیس‌بوک با توجه به سابقه نامناسب این شرکت در زمینه حریم خصوصی و انتشار شایعات از احتمال انتقادات مطلع است. این شرکت به همین دلیل امروز اعلام کرد که براساس این طرح قصد دارد روند ساخت محصولات متاورس خود را مسئولانه دنبال کند.
 
در پست رسمی این شرکت آمده است که: «ما با متخصصان دولتی، صنعتی و دانشگاهی همکاری می‌کنیم تا از فرصت‌های متاورس استفاده کرده و مشکلات را هم بررسی کنیم. برای مثال موفقیت این طرح به ساخت خدماتی قدرتمند برای همکاری میان شرکتی بستگی دارد که شرکت‌‌های مختلف بتوانند در کنار یکدیگر کار کنند. همچنین باید از همان ابتدا حقوق انسانی و شهروندی جوامع را در نظر بگیریم تا این تکنولوژی‌ها به گونه‌ای فراگیر ساخته شده و باعث قدرت گرفتن مردم شوند.»
 
شرکای فعلی فیس‌بوک در این طرح ۵۰میلیون دلاری عبارتند از سازمان ایالات‌های آمریکایی (Organization of American States)، زنان در تکنولوژی فراگیر (Women in Immersive Tech) و سازمان‌های الکتریکی جنوب آفریقا (African organizations Electric South)، آفریقا بدون فیلتر (Africa No Filter) و Imisi3D. این شرکت همچنین به محققان دانشگاه ملی سئول، دانشگاه هنگ‌کنگ و دانشگاه ملی سنگاپور نیز مشاوره می‌دهد.
 
با وجود شکل گرفتن این تلاش‌های اولیه، طبق اعلام فیس‌بوک این شرکت قرار نیست به صورت جداگانه و تنها به ساخت و توسعه متاورس بپردازد. این طرح شروع یک فرایند بلند مدت است.
 
فیس‌بوک می‌گوید: «متاورس یک محصول واحد نیست و یک شرکت به تنهایی نمی‌تواند آن را بسازد. درست شبیه به اینترنت، متاورس هم با وجود فیس‌بوک ارتباطی ندارد. ساخت این جهان به صورت یک شبه ممکن نیست. بسیاری از این محصولات در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نهایی می‌شوند.»

نظر شما