شناسهٔ خبر: 49829206 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد:

صدرنشینی ایران با پرداخت ۲۹.۷ میلیارد دلار یارانه سوخت در سال ۲۰۲۰

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: ایران با سهم ۱۶.۲ درصدی و پرداخت ۲۹.۷ میلیارد دلار یارانه انرژی در سال گذشته، صدرنشین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: طی سال گذشته میلادی ، یارانه پرداختی انرژی در جهان ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود و با ۱۸۱ میلیارد دلار به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۷ تاکنون رسید اما ایران به ترتیب ۵ ، ۱۲.۵ و ۱۲.۲ میلیارد دلار یارانه در بخش نفت، برق و گاز پرداخت کرد و با ۲۹.۷ میلیارد دلار و سهم ۱۶.۲ درصدی از کل یارانه پرداخت شده در جایگاه نخست پرداخت یارانه انرژی در جهان قرار گرفت.

بر اساس این گزارش ، مجموع یارانه برق و گاز در جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ و ۳۵ میلیارد دلار بود که ایران با پرداخت ۱۲.۵ و ۱۲.۲میلیارد دلار سهم ۲۵ و ۴۰ درصدی داشت.

ایران اگرچه با ظرفیت تولید بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز ، دومین دارنده ذخایر گاز جهان است اما برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با مشکل رو به رو است.

به گفته جواد اوجی وزیر نفت با رشد ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف انرژی ، کاهش ۲۰۰ میلیون متر مکعبی گاز در زمستان سال جاری پیش بینی می شود.
در سال‌های گذشته نیز اگرچه قطعی گاز بخش خانگی به‌ ویژه در استان‌های شمالی اتفاق نیفتاد اما نیروگاه‌ها با کاهش گاز رسانی در زمستان دست به گریبان بودند.

این موضوع در کنار پایین‌بودن بازده نیروگاه‌ها، زنگ خطری برای قطعی برق در زمستان است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما