شناسهٔ خبر: 4972012 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

بخش مهتاب کرامتی از کنسرت شهرداد روحانی حذف شد / تمرکز بر سازهای زهی و بادی چوبی

نشست خبری کنسرت شهرداد روحانی موسیقی‌دان باسابقه چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت با حضور او و حمید اسفندیاری مدیر شرکت آوای مهربانی در تالار وحدت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

سرویس موسیقی هنرآنلاین: در ابتدای نشست شهرداد روحانی با اشاره به رپرتوار اجرایی برنامه گفت: به مناسبت سالگرد آهنگساز روسی سرگئی پروکفیف قرار بود اثر او با نام "پیتر و گرگ" با روایت مهتاب کرامتی اجرا شود که به خاطر دیرکرد مجوز و مراحل اداری آن، همچنین یک سفر فورس ماژور برای او، برنامه شکل دیگری به خود پیدا کرد.

او ادامه داد: در حقیقت بنده پیشنهاد کار با خانم کرامتی را دادم و ایشان هم با روی گشاده از من پذیرفتند. حتی متن مورد نظر ترجمه شده و ما با ایشان تمرینات زیادی را انجام دادیم، اما مراحل اداری این برنامه آنقدر زمان بر شد که ایشان مجبور به رفتن به یک سفر شدند و ما نیز آنجا که از هم کاری و هم از لحاظ اخلاقی درست نبود، این بخش را از کنسرت حذف کردیم.

رپرتوار دو بخشی

این نوزانده افزود: این کنسرت در دو بخش اجرا می‌شود. بنده هم رهبر ارکستر هستم و هم نوازندگی پیانو را بر عهده دارم. در این دو بخش به اجرای قطعاتی از ساخته‌های خودم می‌پردازم که برخی از این آثار به گوش مردم آشناست و برخی از قطعات را مردم نمی‌شناسند. این قطعات شامل "رقص در بهار"، "اقلیت"، "عزرا"، "سرزمین من" و.. است. قطعه "باغ ایرانی" هم اجرا خواهد شد. همچنین یکی از قطعات من که برای ویلن، ویلنسل و ارکستر ساخته شده، با حضور دو سولیست اجرا می‌شود. کنسرت‌ مایستر نیز علی جعفری‌پویان خواهد بود.

تمرکز بر سازهای زهی و بادی چوبی

روحانی در بخش دیگر صحبت‌های خود به سازهای ارکستر اشاره کرد گفت: در این کنسرت در بخش او تمرکز بیشتر روی سازهای زهی و بادی چوبی است و در بخش دوم از سازهای ضربی بیشتر استفاده خواهیم کرد. ارکستر ما متشکل از ۴۲ نفر است که اکثرا با ارکسترهای صداوسیما یا سمفونیک همکاری داشته‌اند.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دعوت علی رهبری از او در ارکستر سمفونیک گفت: من نزدیک به یک هفته است که از آمریکا بازگشتم. همان زمان آقای اسفندیاری نامه‌ای با این متن به بنده دادند: "آقای روحانی لطفا زمان خالی خود را از مهرماه ۹۴ تا مهرماه ۹۵ به ما اطلاع دهید" اگر منظور شما این به معنای دعوت حساب می‌شود، بله من دعوت شدم، اما ترجیح می‌دهم در ارکستر حضور نداشته باشم و آن مدت زمان را به انجام آهنگسازی و رسیدگی به خانواده‌ام می‌پردازم. این را هم بگویم بعضی وقت‌ها یک کارهایی از روی انجام وظیفه یا اصلا فرا‌تر از انجام وظیفه است.

زمان کم داشتیم

شهرداد روحانی درباره این کنسرت که قرار است روز ۱۹ اردیبشهت ماه در برج میلاد برگزار شود گفت: متاسفانه ۴ روز پیش مراحل اداری برگزاری کنسرت تمام شد و ما تا این زمان نمی‌توانستیم تبلیغات کاملی برای کنسرت داشته باشیم، اما از چند روز پیش اطلاع‌رسانی و بلیت‌فروشی آغاز شد. می‌توانم بگویم زمان در نظر گرفته شده برای کنسرت که روز شنبه است، اصلاً روز خوبی نیست اما امیدوارم در برنامه یک ماه آینده خود که به طور حتم اجرای قطعه "پیتر و گرگ" خواهد بود، بتوانیم اطلاع‌رسانی مناسب و فضای خوبی را برای کنسرت داشته باشیم.

ارسلان کامکار خسته بود

روحانی در پاسخ به این سوال که همیشه ارسلان کامکار به عنوان مایستر در کنسرت‌های شما هستند، آیا این بار هم ایشان هم باز حضور پیدا خواهند یا خیر، گفت: ارسلان همیشه در کنسرت‌های من ثابت بود و دوستی خوبی هم بین ما برقرار بود، اما از آنجا که ایشان خسته بودند و نیاز به استراحت داشتند، علی جعفری پویان را جایگزین کامکار کردیم.

این نوازنده و رهبر ارکستر با انتقاد از کم‌توجهی به آثار تصویری منتشرشده از ارکستر سمفونیک تهران طی سال‌های گذشته، تصریح کرد: ارکستر سمفونیک تهران نزدیک به ۸۰ سال قدمت دارد، اما متاسفانه در این ۸۰ سال ما هیچ نمونه صوتی و تصویری این ارکستر که بتواند در قالبی مشخص برای مردم منتشر شود، نداشتیم. چند سال پیش به انجمن موسیقی ایران پیشنهاد دادم کنسرت‌های "شهرزاد" و "پرنده آتیشن" را که در حد و اندازه‌های استانداردی برگزار شد، در قالب اثری صوتی و تصویری منتشر کند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما موفق شدیم سه لوح فشرده از مجموعه برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران منتشر کنیم، اما متاسفانه به این کار آنچنان که باید و شاید اهمیت داده نشد و این لوح‌های فشرده به دلیل تغییر مدیریت‌ها، دیده نشد. در حالی که چنین آثاری می‌تواند معرف بسیار خوبی از موسیقی سرزمین ما به دنیا باشد و همچنین آثار موسیقی کلاسیک را نیز برای مخاطبان اجرا کند. ما ارکستری داریم که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد؛ قدمتی که در لس‌آنجلس فیلارمونیک هم چنین سابقه تاریخی را نمی‌توانید پیدا کنید. ما باید افتخار کنیم که ارکستری داریم که همه نوازندگان آن ایرانی هستند و باید به آن‌ها افتخار کنیم. به نظر من توجه به چنین آثاری که برای علاقه‌مندان نیز ارائه شده، می‌تواند اتفاق بسیار ارزشمندی باشد.

حمید اسفندیاری: یک ارکستر کاربلد و کامل داریم

حمید اسفندیاری مدیر شرکت آوای مهربانی گفت: همانطور که ذکر شد ما به خاطر تاخیر در صدور مجوز آنطور که باید فرصت برای تبلیغات و مسائل دیگر نداشتیم. در عوض در این مدت زمان کوتاه توانستیم نوازنده‌های کاربلد و ارکستر خوب را جمع کنیم.

او در آخر نیز گفت: انتخاب یک سری از نوازنده‌ها درخواست خود آقای روحانی بود و یک سری دیگر هم با مشورت با آقای جمالی با توجه به نیاز ارکستر تعداد نوازنده‌های مورد نظر که در کار خود حرفه‌ای بودند، انتخاب شدند و یک ارکستر کامل را تشکیل دادیم

در آخر جلسه خبرنگاران اصرار زیادی به پرسش درباره ارکستر سمفونیک تهران داشتند که شهرداد روحانی با صراحت تمام از پاسخ به این پرسش‌ها خودداری کرد.

کنسرت شهرداد روحانی روز ۱۹ اردیبشهت ماه امسال در برج میلاد به همت شرکت "آوای مهربانی" برگزار خواهد شد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/ 

نظر شما