شناسهٔ خبر: 49712138 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

بررسی «جمله» از ترفند ایرلاین‌ها برای گرانفروشی پروازهای اربعین؛

منافذ دور زدن قانون باز است!

جمله، سرویس حمل و نقل در حالی که برنامه ریزی مسوولان برای برقراری پروازهای اربعین از تاریخ ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۰ بود اما بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد اقدامات لازم برای هدف مورد نظر به درستی اجرا نشده است. یکی از مشکلات این بخش عرضه نشدن بلیت‌های دو طرفه است. در […]

صاحب‌خبر -

 

جمله، سرویس حمل و نقل
در حالی که برنامه ریزی مسوولان برای برقراری پروازهای اربعین از تاریخ ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۰ بود اما بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد اقدامات لازم برای هدف مورد نظر به درستی اجرا نشده است. یکی از مشکلات این بخش عرضه نشدن بلیت‌های دو طرفه است. در این باره امیرمکری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه عرضه نکردن بلیت دو طرفه اربعین تخلف است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری شکایت از مراکز فروش بلیت را پیگیری می‌کند.
خبرگزاری ایسنا در گزارشی با تیتر « ترفند ایرلاین‌ها برای گرانفروشی پروازهای اربعین» نوشته است: در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین پنج تا شش میلیون تومان (به صورت دو طرفه) اعلام شده بود، شرکت‌های هواپیمایی با روشی جدید به دنبال بالابردن قیمت‌ها هستند.
هفته گذشته سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی توفق کردند تا قیمت بلیت پروازهای اربعین پنج و شش میلیون تومان بسته به فرودگاه مبداء (به صورت دو طرفه) فروخته شود اما در این توافق اعلام شده تبصره‌هایی وجود داشت که به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها دقیقا از آن استفاده کرده تا بتوانند راهی برای افزایش قیمت این بلیت‌ها پیدا کنند.
محمد حسن ذیبخش چهارشنبه هفته گذشته در این باره اعلام کرد که جلسه ستاد اربعین در سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین نرخ نهایی بلیت پروازهای اربعین تشکیل شد و نتایج خیلی خوبی داشتیم. بر این اساس قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به مقصد نجف پنج میلیون تومان به صورت دو طرفه و یکطرفه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پروازهای مشهد شش میلیون تومان به صورت دوطرفه و یکطرفه چهار میلیون تومان تعیین شد.
وی با بیان اینکه توجه کنید تعیین قیمت برای بلیت هواپیما و پروازهای اربعین تنها در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه است، افزود: چنانچه هر کدام از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی از این مبلغی که مورد توافق سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی هست تخطی کنند و نسبت به گرانفروشی اقدام کنند، مسافران می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی و سامانه شکایات مردمی اقدام کرده، قطعاً در سازمان با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته خیلی سریع نسبت به این موضوع رسیدگی خواهد شد.
این توافق در حالی صورت گرفته که شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی، پروازهای اربعین را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که بتوانند تا سقف این توافق بفروشند و حتی با دور زدن آن، نرخ را بالاتر از توافق ببرند.
به گونه‌ای که در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه هیچ بلیت پرواز دو طرفه‌ای وجود ندارد و همه بلیت‌ها به صورت یکطرفه است و اگر زائری بخواهد یک روز پس از این بازه زمانی یعنی ۱۱ مهر ماه برگردد بلیت دو طرفه برای در این سایت‌ها باز می‌شود اما با قیمت هفت تا بیش از هشت میلیون تومان البته از مبدا تهران که باید حداکثر پنج میلیون تومان فروخته شود اما ایرلاین‌ها با این ترفند به راحتی می‌توانند از نرخ‌گذاری صورت گرفته فرار کنند.
از سوی دیگر بلیت پروازهای اربعین به صورت یکطرفه در سایت‌ها عرضه می‌شود و در این صورت آن‌ها مجبور نیستند نرخ بلیت دو طرفه را که برای آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود، رعایت کنند.
اپراتور سایت‌های عرضه بلیت هواپیما هم به این نکته اشاره می‌کنند که آن‌ها هیچ نقشی در ارائه و برنامه‌ریزی برای نحوه ارائه این بلیت‌ها ندارند و این برنامه‌ریزی است که از سوی شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته است از سوی دیگر تقریبا همه بلیت‌های دو طرفه که با شرایط بالا عرضه می‌شود، چارتر شده و مشخص نیست آیا مجوز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است یا خیر؟
پیگیری خبرنگار روزنامه جمله از سایت وزارت راه و شهرسازی حکایت از این دارد که عرضه نکردن بلیت دو طرفه اربعین تخلف است.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه عرضه نکردن بلیت دو طرفه اربعین تخلف است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری شکایت از مراکز فروش بلیت را پیگیری می‌کند.
سیاوش امیرمکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به برخی تخلفات در فروش بلیت اربعین گفت:  علی رغم اینکه قیمت تمام شده بلیت در این ایام برای سفر به عراق، چه نجف و چه بغداد در حدود ۷ میلیون تومان است، سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی داخلی،شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت شهر فرودگاهی برای تعدیل قیمت و کاهش هزینه‌ها اقدامات لازم را انجام داده و در نهایت این تصمیم اتخاذ شد که  قیمت بلیت ایام اربعین را برای مسیر تهران به نجف، به صورت رفت و برگشت ۵ میلیون تومان و به صورت یکطرفه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. علت تعیین نرخ برای بلیت یکطرفه این بود که اگر زائری بخواهد به صورت زمینی به کشور بازگردد، این امکان برای او فراهم باشد.
وی ادامه داد: اما در یکی، دو روز گذشته گزارش‌هایی به ما رسیده است که بعضی از مراکز فروش بلیت هواپیما صرفا بلیت یکطرفه برای سفر به عراق عرضه کردند که این خلاف توافق حاصل شده و مقررات است. سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر پیگیر رفع این مشکل است که بلیت دو طرفه به متقاضیان ارائه شده و خرید بلیت یکطرفه اختیاری باشد.
امیرمکری افزود: چنانچه هر یک از زائران با این شرایط مواجه شدند و نتوانستند بلیت دوطرفه خریداری کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، بخش رسیدگی به شکایات، شکایت خود را ثبت کرده و سازمان در اسرع وقت این شکایت را پیگیری کرده و مشکل  را برطرف کند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به آمادگی سایر فرودگاه‌های کشور برای برقراری پروازهای اربعین گفت: در حال حاضر و  در مرحله اول ۶ فرودگاه برای اعزام و پذیرش زوار اربعین در نظر گرفته شده‌اند. اما بقیه فرودگاه‌ها نیز آمدگی دارند در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی با رسیدن به حد نصاب مسافر و زائر درخواست پرواز اربعین را داشته باشند، به زائران خدمات فرودگاهی ارائه کنند.
وی ادامه داد: در فرودگاه‌های در نظر گرفته شده اقدام به ایجاد موکب‌هایی خواهیم کرد که پذیرای زائران باشد تا حداکثر رفاه ممکن برای زائران اربعین حسینی فراهم شود.

برچسب‌ها:

نظر شما