شناسهٔ خبر: 49688742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نخست وزیر استرالیا فعلا نمی‌خواهد با ماکرون دیدار کند

- انجمن دانشجویان خبرنگار

نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که با امائول ماکرون در نشست سازمان ملل گفت‌وگو نخواهد کرد؛ اگر چه خشم فرانسه از لغو قرارداد دفاعی ۴۰ میلیارد دلاری می‌تواند معامله تجاری اتحادیه اروپا با استرالیا را تهدید کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، استرالیا در هفته گذشته توافقنامه‌ای را با فرانسه پیرامون مسئله ساخت ناوگان زیردریایی‌های معمولی لغو کرد و به جای آن قرار است دست کم هشت زیر دریایی هسته‌ای با فناوری ایالات متحده و انگلیس، پس از دستیابی به مشارکت امنیتی سه جانبه با دو کشور مزبور تولید کند.

لغو این قرارداد خشم فرانسه را برانگیخته است که در پی آن استرالیا و ایالات متحده را متهم کرد که از پشت به آن خنجر زده‌اند و سفیران خود را از کانبرا و واشنگتن فراخواند.

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای کاهش تنش به دنبال صحبت با ماکرون، رئیس جمهور فرانسه است؛ موریسون گفت که وی ملاقات دوجانبه جداگانه‌ای با رهبر فرانسه نخواهد داشت.

موریسون در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ماکرون گفت‌وگو می‌کند، گفت: در حال حاضر هیچ شانسی برای دیدار و گفت‌وگو وجود ندارد اما با این حال مطمئن هستم که به زودی این فرصت پیش خواهد آمد.

کشورهای اتحادیه اروپا با ابراز همبستگی با فرانسه در اقدامی وحدت آمیز، استرالیا را درخصوص توافق بازرگانی آزاد با این اتحادیه تهدید کردند.

استرالیا و کشورهای اتحادیه اروپا دوره بعدی این گفت‌وگوها را پیرامون مسئله توافقنامه تجاری در تاریخ ۱۲ اکتبر برگزار خواهند کرد.

دان تیهان، وزیر تجارت استرالیا اظهار کرد: علیرغم خشم و نگرانی فرانسه، امیدوارم که این گفت‌وگوها طبق تاریخی که تنظیم شده با موفقیت انجام شود.

موریسون، نخست وزیر استرالیا، قبل از سفر به واشنگتن برای دیدار با کشورهای گروه ۴ "کواد" (هند، ژاپن، ایالات متحده و استرالیا)، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با بایدن و رهبران اروپایی دیدار خواهد کرد.
انتهای پیام

نظر شما