شناسهٔ خبر: 49684455 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک؛

اميرعبداللهيان: جامعه جهاني به ايجاد ثبات در افغانستان کمک کند/ گراندي: از ميزباني ايران از آوارگان افغانستاني تشکر مي‌کنيم

صاحب‌خبر -
اميرعبداللهيان: جامعه جهاني به ايجاد ثبات در افغانستان کمک کند/ گراندي: از ميزباني ايران از آوارگان افغانستاني تشکر مي‌کنيم
خبرگزاری آریا- وزیر خارجه ایران در دیدار کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت جامعه جهانی برای اجتناب از بروز بحران پناهندگی به ایجاد ثبات در افغانستان کمک کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر دوشنبه 29 شهریور به وقت محلی با فیلیپو گراندی کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان دیدار و گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، با بیان اینکه وضعیت افغانستان چالش جدی برای کشور‌های منطقه است درخصوص احتمال بروز بحران آوارگان افغانی هشدار داد و خواستار حمایت جامعه بین المللی برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان با هدف جلوگیری از وقوع چنین بحرانی شد.
وی با اشاره به چهاردهه میزبانی ایران از انبوه پناهندگان و آوارگان افغانی در کشور با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب علیه ایران‎؛ بر ضرورت حمایت جهانی از کشورمان در این خصوص تاکید کرد و از ادامه تحریم‌ها و اقدامات قهرآمیز یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران و در عین حال سکوت جامعه جهانی در قبال این اقدامات نامشروع، انتقاد کرد.
امیرعبداللهیان همچنین حمایت همه جانبه جهانی از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را مهمترین راه حل برون رفت از وضعیت کنونی دانست و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در همکاری در این زمینه تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: متاسفانه در هنگام بروز بحران‌های آوارگی و پناهندگی، سازمان ملل و جامعه بین المللی وعده‌های زیادی درخصوص حمایت از آنان می‌دهند و از ما می‌خواهند آنان را بپذیریم، اما پس از فروکش کردن بحران، عملا وعده‌های خود را فراموش می‌کنند.
وی افزود: ما برای اجتناب از هجوم آوارگان به سمت مرز‌های ایران، گذرگاه‌های مرزی را جهت ارائه کمک‌های انساندوستانه باز نگه داشته ایم، اما فکر می‌کنیم وضعیت فعلی افغانستان نیازمند توجه ویژه بین المللی است.
امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه فشار ناشی از حضور انبوه آوارگان و پناهندگان کشور‌های مختلف در ایران که گاهی تعداد آن‌ها از 4 میلیون نفر هم گذشته، غیرمنصفانه است، گفت: متاسفانه کشور‌های بهره‌مند و مدعی، همواره خود را کنار کشیده و سهم شان را در این فشار شدید، از یاد برده اند.
وی در ادامه به همه گیری کرونا و مشکلات آن اشاره کرد و از کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان خواست توجه ویژه‌ای را به موضوع واکسیناسیون اتباع افغانی داخل ایران داشته باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه امواج جدید آوارگان و پناهندگان، ممکن است اینبار راهی کشور‌های اروپایی شوند، گفت: جامعه جهانی باید اتحادیه اروپا و سایر بازیگران را تشویق کند تا به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کمک نمایند.
فیلیپو گراندی کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان نیز با قدردانی از تلاش‌های چند دهه‌ای جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از انبوه پناهندگان، تاکید کرد: جامعه جهانی در شرایط کنونی برای اجتناب از بروز بحران پناهندگی باید به ایجاد ثبات در داخل افغانستان کمک کند و از سوی دیگر بسیج منابع مالی را در دستور کار خود قرار دهد.
وی افزود: کمیساریا به دنبال تامین منابع مالی و کمک‌های انساندوستانه برای ارائه در داخل افغانستان است تا بدینوسیله از جابجایی‌های جمعیتی جلوگیری شود.
گراندی با تایید ناکافی بودن کمک‌های جهانی در قبال وسعت و طولانی بودن حضور پناهندگان و آوارگان در ایران، بار دیگر از تلاش‌های بی شائبه کشورمان در این باره قدردانی و ابراز امیدواری کرد بتواند کشور‌های بهره‌مند را متوجه مسئولیت خود در قبال این وضعیت کند.

 

نظر شما