شناسهٔ خبر: 49611779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گسترش روابط تهران و دوشنبه

دیدار روسای جمهور ایران و تاجیکستان در شهر دوشنبه

در دیدار آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان با امامعلی رحمانف قرار است، هشت سند همکاری بین ایران و تاجیکستان امضاء شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  امیر شایان مهر خبرنگار  سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از دوشنبه ؛ سید ابراهیم رئیسی  رئیس جمهوری کشورمان در دیدار رئیس جمهور تاجیکستان تصریح کرد:تقویت تعاملات دوجانبه زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور خواهد بود و مقامات دو کشور با استمرار منظم رایزنی‌ها روابط دو کشور را به الگویی در سطح منطقه تبدیل خواهند کرد.

امضای هشت سند همکاری بین دو کشور

<div id="video-display-embed-code_6995984"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3223463/6995984?width=350&height=250"></script></div>
 
<div id="video-display-embed-code_6996083"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3223463/6996083?width=350&height=250"></script></div>

رئیس جمهوری اسلامی ایران و امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان صبح امروز با اشاره به دین، فرهنگ و زبان مشترک دو ملت اظهار امیدواری کردند با تلاش مقامات دو کشور فصلی نوین در شکوفایی روابط و همکاری های دو کشور در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رقم بخورد.
رئیس جمهور کشورمان در این دیدار با بیان اینکه دو کشور ظرفیت های مناسبی برای گسترش روابط و همکاری های دوجانبه دارند، افزود: تعمیق و تقویت مناسبات و تعاملات دوجانبه زمینه ای برای ارتقای سطح همکاری های منطقه ای دو کشور نیز خواهد بود.مقامات ایران و تاجیکستان باید با استمرار منظم دیدارها و گفتگوهای دوجانبه، روابطی پایدار و همه جانبه را بین دو کشور فارسی زبان پایه گذاری کنند که به الگویی در سطح منطقه تبدیل شود.
امامعلی رحمان با اشاره به سوابق همکاری ها و پروژه های مشترک اجرا شده از سوی متخصصان ایرانی در تاجیکستان اظهار داشت: دوستی و محبتی که بین مردم و دولت دو کشور وجود دارد زمینه بسیار مناسبی برای ارتقای سطح همکاری ها و روابط دو کشور است.

 

سید ابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان روسای جمهور ایران و تاجیکستان صبح امروز پس از مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان در کاخ ریاست جمهوری تاجیکستان ، با یکدیگر دیدار کردند.
در ادامه و پس از مذاکرات دو رئیس جمهور، مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه برگزار می شود و سپس اسناد همکاری میان دو کشور امضا خواهد شد. روسای جمهور ایران و تاجیکستان در پایان جلسات ، در نشست مطبوعاتی نتایج و دستاوردهای دیدارها و گفتگوهای دو طرف را تشریح خواهند کرد.

<div id="video-display-embed-code_6995283"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3223463/6995283?width=350&height=250"></script></div>
 
 
مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان در کاخ ریاست جمهوری تاجیکستان
<div id="video-display-embed-code_6995281"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3223463/6995281?width=350&height=250"></script></div>

مراسم استقبال رسمی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان از سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در محل کاخ ریاست جمهوری تاجیکستان برگزارشد.
رئیس جمهور کشورمان که به منظور شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است، صبح امروز شنبه در راستای دیداری رسمی، در کاخ ملت تاجیکستان از سوی همتای تاجیک خود مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، آقای رئیسی و امامعلی رحمان از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دیده و سپس هیات های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
نخست وزیر و روسای مجالس دوگانه تاجیکستان نیز در مراسم استقبال از آقای رئیسی حضور داشتند.
 
اولین سفر خارجی رئیس جمهوری کشورمان
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگ‌های و به منظور شرکت در اجلاس سران این سازمان به این کشور سفر کرده است.
دیدار با برخی روسای کشور‌های حاضر در اجلاس شانگ‌های و حضور در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان از برنامه‌های رئیسی به تاجیکستان است.
این سازمان به عنوان یک نهاد با نفوذ همکاری‌های منطقه‌ای، سازمانی میان‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.
به گفته منابع خبری جمهوری اسلامی ایران که از سال ۲۰۰۵ تاکنون به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگ‌های حضور دارد، این بار با درخواست رسمی روسیه که کتبا به دبیرخانه این سازمان ارسال شده، به عنوان عضو دائم پذیرفته خواهد شد.
طبق اساس‌نامه پیمان شانگهای، عضویت دائم کشور‌های جدید باید به تائید تمام اعضای دائم سازمان برسد که بنابر اخبار رسیده، این موافقت حاصل شده است.
 
 
اهمیت سازمان شانگهای در منطقه و جهان
سازمان همکاری شانگ‌های در حال حاضر دارای هشت عضو دائم، یعنی کشور‌های هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است و چهار کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر و شش کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی آن محسوب می‌شوند.
این سازمان به عنوان یک نهاد با نفوذ همکاری‌های منطقه‌ای، سازمانی میان‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.
هدف اصلی تشکیل سازمان شانگ‌های با توجه به ایفای نقش اصلی روسیه و چین در آن، برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه بود که گرچه هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به‌شمار نمی‌رود، اما تونسته در بسیاری از معادلات منطقه‌ای و جهانی نقش موثری ایفا کند.
کشور‌های عضو و ناظر سازمان همکاری شانگ‌های مجموعا بیشترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان هستند که با مساحتی در حدود یک چهارم سطح خشکی‌های زمین و حدود نیمی از جمعیت جهان، عملا موجب بر هم خوردن جهان تک قطبی مطلوب آمریکا و ایجاد توازن قدرت در جهان چند قطبی شده‌اند.
حضور ایران به عنوان عضو دائم در این سازمان با توجه به فعالیت‌ها و همکاری‌های گسترده اعضاء آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی-بانکی، انرژی و فرهنگی قطعا فضای مناسب‌تری را برای تعاملات بین‌المللی کشورمان فراهم خواهد آورد.
 
برنامه کاری رئیس جمهوری کشورمان 
کشور‌های عضو و ناظر سازمان همکاری شانگ‌های مجموعا بیشترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان هستند که با مساحتی در حدود یک چهارم سطح خشکی‌های زمین و حدود نیمی از جمعیت جهان، عملا موجب بر هم خوردن جهان تک قطبی مطلوب آمریکا و ایجاد توازن قدرت در جهان چند قطبی شده‌اند.
سید ابراهیم رئیسی  پیشتر تاکید کرده بود: این سفر بنا به دعوت رسمی رئیس جمهور تاجیکستان انجام می‌شود و علاوه بر حضور در اجلاس شانگ‌های و بیان دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران، دیدار‌هایی نیز با سران و مسوولان عالی کشور‌های شرکت‌کننده در این اجلاس خواهیم داشت.
آیت الله رئیسی با اشاره به دیدار و مذاکرات دوجانبه با همتای تاجیک خود در این سفر، اظهار داشت: متاسفانه مناسبات خوب دو کشور ایران و تاجیکستان با وقفه‌ای مواجه شده است که با این سفر یک فصل جدیدی را برای روابط در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با این کشور رقم خواهیم زد.
رئیس جمهور با اشاره به اشتراکات فرهنگی، دینی و زبانی مردم ایران و تاجیکستان تاکید کرد: ارتباط با کشور‌های منطقه جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است و امیداریم در مجموعه مذاکراتی که با مسئولین عالی کشور‌ها در این سفر انجام می‌شود تعامل بین کشور‌های آسیایی بیش از قبل باشد و گام‌های جدیدی در این ارتباط برداشته شود.

نظر شما