شناسهٔ خبر: 49609885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس‌من| بابایی: طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی گامی در جهت حفظ اراضی شمال است

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید قوانین بروز و شفاف باشند، گفت: هدف از امضای طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌‌ها، توجه به نگرش‌های قانونمند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای باعنوان «لزوم توجه به جولان خریداران غیربومی زمین در مازندران» خواستار پیگیری این سوژه شدند.

در این سوژه آمده است؛ مازندران بالقوه دارای نعمت‌های طبیعی الهی، بالفعل توانایی تبدیل شدن به قطب اقتصادی خاورمیانه و جهان را دارا بوده ولی با نبود نظارت به وضع فروش ارزان زمین‌های این خطه به افراد غیربومی و نیز عدم پشتیبانی نهادهای مربوط در این زمینه باوجود نبود میل و رغبتی در افراد بومی در توسعه و اشتغال در این استان بلکه اقدام به فروش ارزان زمین‌ها به غیر‌بومی‌ها نیز شده که وقت آن است که چاره‌ای اندیشیده شود.

در ارتباط با این موضوع اقدامات مختلف در دستور کار قرار گرفته و همچنین قرار دارد که یکی از مسائل امضای طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها بوده که اعتقاد بر این است  این طرح  جز زمین‌خواری ‌و تشدید تغییر کاربری اراضی حاصلی در پی ندارد.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی که در لیست امضاکنندگان این طرح قرار دارد در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اراضی و باغ‌ها باتوجه به اهمیت بحث کشاورزی و امنیت غذایی مهم است و کشاورز نیز باید در این زمینه برای خود و خانواده امکاناتی قائل شود.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از زمین، سرمایه و نیروی کار در جهت قوانین و مقررات، خاطرنشان کرد: در این صورت انسان راه خود را نمی‌رود به‌طوری‌که اگر جغرافیای دولت‌ها بخواهد توسعه پیدا کند ثمری جز بافت‌های فرسوده، غیرمتعارف و غیرمتجانس ندارد که هیپ تناسبی با ساختار شهر و روستا ندارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها به حکم قانون نباشد، پاسخگوی مطالبات مردم نیست، تصریح کرد: درحال حاضر در شهرستان ساری تعداد زیادی مشترک باغ‌ها داریم که دارای امکاناتی از جمله آب، برق و گاز هستند اما مجوز ساختمان ندارد.

بابایی کارنامی اضافه کرد: در همین قانون دو ماده چهار و ۶ یکی مبنی بر این است مشترکان در روستاها و شهرها می‌توانند موقتا از امکانات آب، برق و گاز برخوردار شوند اما در ماده دیگر نفی همین موضوع است.

وی یادآور شد: هدف از امضای طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌‌ها، توجه به نگرش‌های قانونمند بوده، به عنوان نمونه در بحث ساخت ویلای غیرمجاز حاکمیت در مقابل عمل انجام شده قرار گیرد که در این صورت سازو کار سازمان‌یافته نیست.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید قوانین بروز و شفاف باشند، خاطرنشان کرد: تمامی پازل‌ها ازجمله زمین، مردم، کشاورز، متقاضیان سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار براساس قانون زندگی کنند.

بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اعمال مالیات‌های کلان در بخش خرید و فروش زمین و املاک می‌تواند چاره‌ساز باشد؟، تصریح کرد: اعتقاد داریم هر عایدی بر سرمایه نقل و انتقال، البته بر مبنای  نرخ‌های منطقه‌ای که درآمدها حاکم باشد در غیر این صورت به مبانی اقتصادی ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

نظر شما