شناسهٔ خبر: 49580882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چوبکاری، هنری آمیخته با عشق!

چوب یکی از مهم ترین مواد موجود در طبیعت به شمار می آید که استفاده از آن در هر حوزه ای لازم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فرآیند تولید چوب فرآیندی بسیار مهم است که بدون آن قطعا آدمی در تامین نیاز های خود به مشکل خواهد خورد . به همین دلیل به آن اهمیت زیادی می دهد ؛ به طوری که صنعت چوب و تجارت آن ، نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشور دارد و به عنوان جزیی از تولید ناخالص داخلی به شمار می رود. 

صنعت چوب یکی از رایج ترین صنایع موجود در جهان به حساب می آید و سابقه دیرینه ای دارد.

با دیدن صندلی که روی آن می نشینیم تا ساختمان های گوناگون با طراحی های مختلف، تزئینات داخل منزل و... نیاز به چوب را حس می کنیم. 

صنعتی که در آن از چوب برای ساخت وسایل و تجهیزات گوناگون بهره گرفته می شود، صنعت چوب نام دارد. 

مریم قربانی، کارآفرین موفقی در صنعت چوبِ شهرستان آباده استان فارس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با هیجان می‌گوید: 
وقتی که بچه بودیم، در کارتون بچه های کوه آلپ، میدیدم که لوسیمِی با تکه های چوب جنگل، حیوانات زیبا برای دَنی درست می‌کند، بزرگتر شدیم و در فیلم به رنگ خدا، نجار نابینایی را مشاهده کردیم که از چوب، مجسمه یک کبوتر زیبا را تراشیده بود و از همان موقع بود که کار با چوب برایم پر از حس خوب و هیجان انگیز بود. 

 

او می‌افزاید: کار کردن با چوب روح و دل را صیقل میدهد، وقتی که چوب را دستم میگیرم و با تراش و مغار و تیغ و اره و سمباده و ...، از چوب خام محصولی میسازم که هرکسی میبیند از ذوق قند در دلش آب می‌شود، انگار تمام ثروت ها و خوشی های دنیا را به من هدیه می‌کنند! 

از آن مهمتر حس خوب پول گرفتن، در مقابل کاری که ترکیب طبیعت و روح و هنر من است بسیار لذت دارد، باور کنید با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. 
او در ادامه با شوق و ذوق ادامه می‌دهد: با چوب خیلی کارها میشود کرد، از نجاری ساده، مثل ساختن میز و چهارپایه و چهارچوب گرفته تا ساخت و سازهای بزرگ، نجاری هنری مانند منبت کاری، معرق کاری، ارسی کاری، کابینت سازی، طراحی  ونصب دکور و...است. 

وی می‌گوید: نجار ها و کلا کسانی که با چوب کار میکنند عمدتا آدم‌های مهربان و خوش اخلاقی هستند، من خودم اینطور شروع کردم(و ماجرای علاقه‌اش به چوب کاری را شرح می‌دهد): ماجرای من و چوب در سال ۹۴ با ساخت جعبه های خام منبّت شروع شد و کم کم با خراطی و ساخت ابزار و وسایل هنری و تزیینی، مثل گیتار و منبت ادامه یافت. 

 

وی می‌افزاید: سال ۹۵ از کمیته امداد ۱۵ میلیون وام گرفتم و به صورت قسطی دستگاه های مورد نیاز را تهیه و کارگاه خود را راه اندازی کردم، در سال ۹۶ و ۹۸ به عنوان تنها بانوی نجار کارآفرین معرفی شدم و برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم با پرداخت حق بیمه آنها اشتغال زایی کردم. 
قربانی در جواب این سوال که محصولات خود را چطور می‌فروشید، می‌گوید: 

راه های زیادی است، راحت ترینش هم راه اندازی صفحات معرفی کارتون در شبکه های اجتماعی است، اما اگر سود بیشتر و سفارش بیشتری می‌خواهید باید، پاساژها و خیابان ها، مغازه هایی که با محصول شما مرتبط هستند را پیدا کنید، نمونه کارهایتان را نشان دهید و مشتری جذب کنید، ابتدا برای شناخته شدن سود کم در نظر بگیرید و شک نکنید از هر ده مغازه حداقل یکی به شما سفارش می‌دهد. 

وی با ذوق و شوق ادامه می‌دهد: نا امید نشوید، با "نه" شنیدن بی خیال کار نشوید و فراموش نکنید که هیچ تلاشی بدون جواب نمی‌ماند! 

قربانی می‌گوید: قبل تر گفتم که من با اینکه نه کارم را معرفی کردم، نه تبلیغات دارم و نه صفحه اجتماعی، اما مشتری های زیادی دارم و این فقط به این خاطر است که سعی میکنم به گونه‌ای کار را آماده کنم که وقتی شما آن را می‌بینید، تمیزی و دقت و توجه به ریزه کاری ها، عامل جلب توجه مشتری باشد. پس با عشق کار کنید و محصولاتی بسازید که نشانه سلیقه و هنر شما باشد، اینگونه مطمئن باشید میتوانید از آن به خوبی کسب درآمد کنید. 

این کارآفرین صنایع چوبی در ادامه همچنین می‌گوید:  اگر بخواهید بدانید برای شروع این کار، چقدر سرمایه لازم داریم، باید بگویم که
برای کار چوب سرمایه مورد نیاز کاملا بستگی به فاز کاری و محصول مورد نظر شما دارد، اما با توجه به تورم به وجود آمده هزینه ها بسیار سنگین شده است. 

 

به طور مثال یک ماشین چوب توسکا که قبلا از ساری به قیمت ۲۰ میلیون تومان خریداری می شد الان به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است،
قیمت چوب گردوی تویسرکان همدان از کیلویی ۱۰۰۰ تومان به کیلویی ۲۵۰۰۰ تومان رسیده است، اما بیشترین هزینه در صنعت چوب، هزینه محل کارگاه است. 
وی می‌افزاید: متاسفانه با همه تلاشی که کردم و علیرغم تمام قول ها و تعهد هایی که از کمیته امداد شده بود، به تعهدات عمل نشد و از فروردین ۱۴۰۰ کارگاه نجاری من با ۲۵ کارگر، تعطیل شد، الان کارم را در خانه انجام میدهم و تمام کارگرها بیکار شده اند. 

وی اضافه می کند: برای راه اندازی دوباره کارگاه، حتی با خیرین شهرستان هم صحبت و تقاضای کمک کردم اما کارساز نبود. 

قربانی در پایان بزرگترین دغدغه خود را تامین محلی برای کارگاه نجاری و اشتغال ۲۵ تا ۳۰ کارگر خود بیان کرد، به امید روزی که توجه بیشتر به کارآفرینان موفق استان صورت گیرد.

انتهای پیام/م

نظر شما