شناسهٔ خبر: 49528887 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تراکتور با دست خالی برابر حریف تا بن دندان مسلح!

رویارویی پرسپولیس با استقلال غیروطنی

روزنامه جوان

تاجیکستان و قطر امشب میزبان پرسـپولیس و تراکتور، نماینده‌های ایران در دومین روز از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هستند. تیم‌هایی که برخلاف رقبای خود با انبوهی از مشکلات و بدون برنامه‌های آماده‌سازی قابل قبولی برای رسیدن به جمع هشت تیم نهایی امشب مقابل استقلال تاجیکستان و النصر عربستان به میدان می‌روند.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزشی جوان آنلاین: تاجیکستان و قطر امشب میزبان پرسـپولیس و تراکتور، نماینده‌های ایران در دومین روز از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هستند. تیم‌هایی که برخلاف رقبای خود با انبوهی از مشکلات و بدون برنامه‌های آماده‌سازی قابل قبولی برای رسیدن به جمع هشت تیم نهایی امشب مقابل استقلال تاجیکستان و النصر عربستان به میدان می‌روند.

نایب‌قهرمان فصل گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان عصر امروز (ساعت ۱۹:۳۰) در تاجیکستان به مهمانی استقلال این کشور می‌رود، تیمی که مرموز، بهترین توصیف از آن است، به طوری که یحیی گل‌محمدی صراحتاً می‌گوید شناختش از این تیم در حد همان بازی‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان است. با وجود این برخی بر این باورند که استقلال تاجیکستان برای پرسپولیس حریفی تدارکاتی است. هرچند آمار این تیم در لیگ داخلی تاجیکستان و همچنین مرحله گروهی لیگ قهرمانان چیز دیگری را نشان می‌دهد.

صدرنشینی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان با وجود همگروهی با الهلال عربستان باعث شد برخی استقلال تاجیکستان را شگفتی‌ساز این فصل بخوانند، اما با نگاهی به نتایج به دست آمده از مرحله گروهی می‌توان دریافت که حریف تاجیکستانی پرسپولیس به‌رغم اینکه در گروه بالاتر از تیم عربستانی قرار داشت، اما در نتیجه‌گیری پرفراز و نشیب ظاهر شده است. این تیم تساوی با امارات را در دیدار بعدی با برد و شکست سنگین برابر الهلال را با بردی پرگل و پیروزی قابل توجه با آجی ام‌کا را با شکست نسبتاً سنگین طاق زد که نشان از غیرقابل پیش‌بینی بودن قهرمان هفت دوره لیگ تاجیکستان دارد. تیمی که در پایان هفته هفدهم رقابت‌های لیگ این کشور با ۴۲ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی‌اش است. آنچه مسلم است اینکه تیمی با ۵۳ گل زده و فقط هفت گل خورده نه فقط خط حمله که خط دفاع خوبی دارد، اما آمار مالکیت ۲۳ تا ۳۰ درصدی توپ در مرحله گروهی نشان می‌دهد که حریف تاجیکستانی برخلاف لیگ این کشور در آسیا بازی بسته‌ای را از خود به نمایش می‌گذارد و برنامه‌اش روی ضدحملات است.

البته قهرمان پنج دوره رقابت‌های لیگ برتر ایران که فصل گذشته نیز با بی‌دقتی جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد هم بر طبق آمار و ارقام یکی از بهترین خطوط دفاعی چه در لیگ برتر ایران و چه در لیگ قهرمانان را دارد، اما پرسپولیس یحیی با شش غایب نسبت به مرحله گروهی به میدان می‌رود. علاوه بر جدایی احمد نوراللهی، شهریار مغانلو و محمدحسین کنعانی‌زادگان در فصل نقل و انتقالات، کامیابی‌نیا، مهدی مهدیخانی و علی شجاعی نیز به دلیل مصدومیت نمی‌توانند سرخپوشان را در این بازی همراهی کنند. با وجود این یحیی در نظر دارد با حفظ ساختار اصلی تیم و به کارگیری مهره‌های جدید، شاگردانش را به سلامت از این خوان عبور دهد و به مرحله بعد و حضور در بین هشت تیم پایانی برساند. البته به شرط آنکه تغییرات او در ترکیب تیمش جواب بدهد. در پی جدایی نوراللهی که یکی از مهره‌های تأثیر‌گذار در مرحله گروهی بود و مصدومیت کمال، یحیی احتمالاً روی سرلک به عنوان زوج رضا اسدی، شماره ۸ جدید سرخپوشان جلوی مدافعان و در پست کلیدی هافبک دفاعی حساب باز کند. سعید آقایی هم بدون شک دفاع چپ یحیی در این بازی خواهد بود تا با نفوذهایش در کنار دوندگی‌های بی‌امان وحید امیری که می‌توان به راستی او را مرد همه‌کاره پرسپولیس خواند، راهی به دفاع بسته حریف باز کنند.

صعود همزمان دو تیم از گروه اول لیگ قهرمانان آسیا باعث شد طبق قرعه دو تیم پرسپولیس و استقلال تاجیکستان به عنوان تیم‌های اول صعود کرده از مرحله گروهی در مرحله حذفی رودرروی یکدیگر قرار بگیرند و حالا پرسپولیس تنها تیم صدرنشین مرحله گروهی است که باید در خانه حریفش به میدان برود، اما این بدشانسی را بازی در چمن مصنوعی تکمیل کرد. شاگردان یحیی در این مرحله باید در چمن مصنوعی بازی کنند که این مسئله می‌تواند احتمال مصدومیت سرخپوشان را افزایش دهد. اما مسئله جالب برگزاری بازی با حضور تماشاگران است و با توجه به شرایط واکسیناسیون در کشور تاجیکستان و آمار پایین مرگ و میر در شهر دوشنبه با وجود تأکید ای‌اف‌سی به برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر، پرسپولیس بعد از دو سال در حضور تماشاگران به میدان می‌رود، اما در خانه حریف و جایی که تماشاگران میزبان تاجیک را تشویق می‌کنند!

پرسپولیس تنها نماینده فوتبال ایران در روز دوم مرحله یک‌هشتم نهایی نیست و تراکتور‌سازی تبریز هم ساعت ۲۰:۳۰ امشب در دیداری حساس به مصاف النصر عربستان خواهد رفت. حریف قدرتمندی که با جذب بازیکنان میلیاردی خود را برای مصاف با یاران فیروز کریمی تا بن دندان مسلح کرده است. مربی که آخرین قهرمانی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان را تجربه کرده و باید دید امشب در قامت مربی می‌تواند تیمش را به سلامت از سد حریف متمول عربستانی عبور دهد یا نه. البته انتظار زیادی نمی‌توان از سرخپوشان تبریزی و سرمربی جدید آن‌ها داشت، وقتی در پی مشکلات فراوانی که تراکتور طی چند ماه اخیر تجربه کرده تنها با ۱۶ بازیکن و سه جلسه تمرین برای مصاف با النصر راهی قطر شده است و شاید به همین دلیل هم باشد که حسین عبدالغنی، اسطوره باشگاه النصر و مدیر اجرایی این تیم پیش از مصاف یارانش با شاگردان فیروز کریمی می‌گوید که هیچ بهانه‌ای برای النصر مقابل تراکتور پذیرفته نیست، خصوصاً که تالیسکا ستاره هزار میلیاردی النصر هم با پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت خود مشکلی برای بازی با تراکتور ندارد. تراکتور درست در روز‌هایی که جنگ مالکیت و مشکلات مادی این تیم را به زانو درآورده‌اند باید خود را مهیای مصاف با النصری کند که مرحله گروهی را با کسب سه برد، دو مساوی و تنها یک باخت به عنوان صدرنشین به پایان برده است. با وجود این بر کسی پوشیده نیست که کریمی استاد روحیه دادن است و باید دید برنامه‌های روحی روانی او می‌تواند تراکتور را به سلامت از این مرحله عبور دهد.

نظر شما