به گزارش جام جم آنلاین از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با موضوع «پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید»، در اردوگاه فرهنگی - تربیتی شهید باهنر، برگزار شد، افزود: براساس آمار، ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵ درصد اعلام نارضایتی کردهاند که باید با آموزشهای لازم، از دغدغه خاطر آنها کم کنیم.
وی به تشریح و تبیین اقدامات انجام شده در حوزه معاونت متوسطه درخصوص بازگشایی مدارس و اجرای پروژه مهر، پرداخت و اظهار داشت: در مفهوم کلیدی تدریجی بودن، باید در بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی عمل کنیم و بازگشایی را کاملا در اختیار استان و منطقه، با توجه به شرایط قرار دهیم. البته در مدارس کم جمعیت که کلاس های زیر ۱۵ نفر داریم بازگشایی حضوری به صورت حتمی انجام خواهد شد.
کمرئی خاطرنشان کرد: ولی در مدارسی که تعداد دانش آموزان بالاتر از ۴۵۰ نفر است باید با برنامه ریزی دقیق، دانش آموزان در کلاس های درس حضور داشته باشند تا بتوانیم با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، با مراقبت از سلامتی دانش آموزان، شاهد حضور آنها در مدارس باشیم.
وی با اشاره به این که تمامی اختیارات بازگشایی مدارس در مناطق به استان و منطقه سپرده شده است، گفت: با تشخیص استان یا هر منطقه، پروژه مهر انجام شده و مدارس سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درخصوص «مدرسه تلویزیونی ایران» و اقدامات انجام شده در این راستا، اظهار داشت: در استمرار آموزش از طریق فضای مجازی، آموزش تلویزیونی و پخش برنامه های زنده آموزشی را با همکاری و همت معلمان و دانشآموزان ارائه کرده ایم که تا حد زیادی باعث کاهش استرس خانواده ها و دغدغههای جامعه در امر آموزش، در دوران کرونا شد.
کمرئی افزود: آموزش و پرورش، در دوران کرونا مسیر ترقی و پیشرفت را با سرعت طی کرد و توانست در سطح ستاد و استان ها آموزش را با کیفیت قابل قبولی ارائه دهد. در ارزیابی های صورت گرفته از طریق استان ها، نشان داده شده است که در پخش آموزش از طریق تلویزیون، مشکل خاصی نداشته ایم و در حوزه ابتدایی و متوسطه، آموزش تلویزیونی به عنوان یکی از بسترهای اصلی یادگیری دانش آموزان شناخته شده است.
معاون آموزش متوسطه گفت: لازم است شبکه های استانی را فعال تر از قبل کنیم و اگر نقصانی در آموزش متمرکز داریم، از طریق برنامه های استانی پوشش داده و آن را جبران کنیم. سعی کنیم که مسیر این بستر یادگیری را برای دانش آموزان هموارتر از قبل کنیم تا هم دانش آموز و هم خانواده، بتوانند از خدمات ارائه شده در آن بهره ببرند.
وی گفت: امسال اجرای پروژه مهر در هر استان به طور کامل به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها سپرده شده است، استان ها در چندسال اخیر ثابت کرده اند که به خوبی از عهده انجام کار بر می آیند و امسال هم انتظار داریم مانند قبل در این زمینه اجرای پروژه مهر و بازگشایی مدارس، با کیفیت عمل کنند.
کمرئی با اشاره به تکمیل ثبت نام و توزیع کتاب های درسی در مدارس، تصریح کرد: یکی از بسترهای نظارتی ما بر روند فعالیت مدارس در استان ها، سامانه ای است که از طریق آن مستقیما از مدارس، اطلاعات را دریافت خواهیم کرد. خوشبختانه در فاصله ۵روز ۱۰۵هزار مدرسه وضعیت خود را در این سامانه ثبت کردند و ارزیابی های انجام شده از این سامانه، آمادگی استان ها برای بازگشایی مدارس و رضایت اولیا را نشان داد.
کمرئی با تأکید بر این که مشارکت با صدا و سیما و غنی سازی از اصلی ترین عناصر در بازگشایی مدارس است، تصریح کرد: برای اقناع معلمان، اولیا و دانش آموزان در مسأله بازگشایی و ضرورت حضور دانش آموزان در محیط مدرسه و کلاس درس، برنامه های آموزشی و گفت و گو محور با حضور اساتید و کارشناسان امر تعلیم و تربیت تهیه شده است که از طریق صدا و سیما و پرتال وزارت آموزش و پرورش، در حال پخش است.
مقدمات بازگشایی مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی فراهم است
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با تشریح روند اجرای پروتکلهای بهداشتی و فراهم بودن مقدمات بازگشایی مدارس به صورت حضوری گفت: برای رعایت پروتکلهای بهداشتی فاصله دانشآموزان در کلاس درس حدود یک و نیم متر در نظر گرفته شده است. همچنین زمان استراحت دانش آموزان، بویژه در دوره ابتدایی، به گونهای برنامهریزی شده که از ازدحام در ورود و خروج دانش آموزان، تا حد امکان کاسته شود.
وی افزود: کلاس های درس باید دارای تهویه هوا باشند که از یک طرف هوا وارد کلاس شده و از سمت دیگر هوا خارج شود. کلاس های درس، سرویس ها و .... روزانه تا سه مرتبه ضدعفونی شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در خصوص خوابگاه های دانش آموزی نیز باید فاصله ۲ متری بین تخت ها، رعایت شود و به هیچ عنوان تخت های دو طبقه استفاده نشود. مراقبت از سلامتی دانش آموزان، وظیفه اصلی ماست و سعی میکنیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، آسیب ها را تا حد ممکن کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: با توجه به بیانات ریاست جمهوری که اعلام کرد «مبنای آموزش و پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس است»، ضروری است؛ کارگروهی با محوریت وزارت بهداشت، سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، تشکیل و ضمن اقناع افکار عمومی، واکسیناسیون افراد مرتبط با دانش آموزان، تحت نظارت این کارگروه، به طور کامل انجام شود.
حمیدی با اشاره به ایجاد ۴۲۷مرکز تجمیعی برای واکسیناسیون معلمان، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۸۲ درصد معلمان، دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و در برخی استان ها تا ۸۰ درصد از معلمان دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، واکسیناسیون تمام معلمان تا اول مهر به پایان خواهد رسید. همچنین دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
۲ هزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی مدارس تحویل آموزش و پرورش میشود
مهراله رخشانیمهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، از تحویل بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی در سال جاری خبر داد و گفت: اعتبارات سازمان در سال ۱۴۰۰ براساس اولویت به تکمیل پروژههای نیمه تمام؛ ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان، پروژههای نیمه تمام ملی استانی؛ ۷۰۰ میلیارد تومان، پروژههای نیازمند به تخریب و بازسازی؛ ۵۲۰ میلیارد تومان، تخصیص داده شده است.
وی اظهار داشت: برای تجهیز سرویس بهداشتی ۴۶۵ میلیارد تومان، کمک به تجهیزات کلاسی و آموزش مجازی ۳۰۰ میلیارد تومان، ایجاد فضای آموزشی سیستان و بلوچستان ۱۸۰ میلیارد تومان، تخصیص یافته است. برای تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ۱۰۰ میلیارد تومان، احداث مراکز و دانشگاه فرهنگیان ۵۰ میلیارد تومان و مدارس خارج از کشور ۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: در مجموع بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برای مدرسه سازی تخصیص اعتبار داشته ایم که در مقایسه با سال های قبل، رشد بالایی داشته است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، گفت: در سال جاری حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کلاس درس را در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی تحویل ادارات کل آموزش و پرورش استان ها خواهیم داد.
وی اضافه کرد: مدیریت سبز در برنامهها مورد تأکید است تا بتوانیم از این طریق در مصرف برق، آب و سایر انرژی ها صرفه جویی شود .
رخشانی مهر از احداث اولین ساختمان سبز در اهواز خبر داد و افزود: تولید برق از نور خورشید، استفاده از فاضلاب برای کاشت گیاهان، استفاده از نور طبیعی برای روشنایی و ممانعت از گرمای طاقت فرسا از ویژگی های این ساختمان سبز است.
فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی برای سال تحصیلی جدید
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تشریح و تبیین فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی در آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، پرداخت.
حسن شربت دار؛ در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: تخصیص «زنگ نماز» و اقامه نماز به صورت جماعت از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.
وی افزود: امکان برگزاری نماز جماعت، در فضای مجازی وجود ندارد؛ اما از معلمان و همکارن انتظار داریم در زمان اذان به اقامه نماز اشاره کنند و به دانش آموزان فرصت دهند تا نماز اول وقت را بخوانند تا از این طریق بتوانیم فرهنگ نماز را بیش از پیش در بین دانش آموزان، جاری کنیم.
شربت دار به غبار روبی و ضدعفونی کردن فضای نمازخانه ها اشاره کرد و گفت: مدیران مدارس باید با غبار روبی و ضدغفونی کردن نمازخانه ها، فضای دلنشینی را برای دانش آموزان ایجاد کنند.همچنین باید به موضوع ساماندهی ائمه جماعت در مدارس توجه شود.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: جهت ترویج فرهنگ انس با قرآن، «نهضت حفظ جزء سی ام قرآن» را طراحی و فراخوان کرده ایم. در این مسیر هیچ اجباری به حفظ اجباری قرآن نداریم بلکه قصد ما ترغیب و تشویق دانش آموزان برای خواندن و حفظ آیات قرآنی است.
شربت دار گفت: به دلیل همزمانی زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با هفته دفاع مقدس، با میزبانی استان کرمان، «یادواره شهیدسلیمانی» را برگزار خواهیم کرد که امیدواریم بتوانیم با اطلاع رسانی دقیق، شرایط حضور حداکثری دانش آموزان در فضای مجازی این یادواره را داشته باشیم.
∎