شناسهٔ خبر: 49466210 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سند سیاستی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی ابلاغ شد

سند سیاستی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی ابلاغ شد. بر این اساس تمامی مراکز ارائه دهنده آموزش مهارتی و حرفه‌ای در حوزه سلامت باید طبق این سند فعالیت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در هشتادمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی سند سیاستی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی ابلاغ شد.

طبق این سند مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی جمهوری اسلامی یک مرکز ملی است که به منظور بهره وری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در کشور در بخش دولتی و غیردولتی (اعم از خصوصی، تعاونی، نهاد‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد) برای پیشبرد اهداف نظام آموزش مهارتی و حرفه‌ای در حوزه سلامت تشکیل شده است.

ماموریت راهبری وظایف ستادی و اعتباربخشی نظام آموزشی مهارتی حرفه‌ای سلامت بر عهده این مرکز ملی است.

مراکز همکار مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی:

موسساتی که در یکی از حیطه‌های زیر مطابق ضوابط مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی فعالیت کنند:

الف) مجری آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای

ب) سنجش و ارزیابی مهارت آموزان و اعتباربخشی دوره‌ها و مراکز آموزش دهنده

ج) تامین کننده زیرساخت‌های لازم برای مراکز مجری

اهداف و وظایف مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی

الف) ساماندهی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای نظام سلامت از طریق تدوین و تصویب استاندارد‌های مراکز مجری و دوره‌های مهارتی و حرفه‌ای

ب) استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور برای توانمندسازی نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت با بهره گیری از تجربیات موفق بین المللی

ج) نیازسنجی مستمر مبتنی بر آمایش سرزمینی به‌منظور توسعه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای در راستای نیاز‌های واقعی جامعه با نگاه به افق آینده

د) استقرار نظام اعتباربخشی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم سلامت در جهت ارتقای مستمر کیفیت

هـ) صدور و لغو مجوز مراکز مجری و دوره‌ها بر اساس ضوابط نظام اعتبار بخشی

و) سیاست‌گذاری و هدایت مهارت آموختگان به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیر دولتی و بر اساس ظرفیت‌ها و فرصت‌های شغلی شناسایی شده و توانمندی مهارت آموختگان

سیاست‌های مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی

۱. تهیه و تصویب ضوابط ارزشیابی و اعتباربخشی سطح بندی و رتبه بندی موسسات و دوره‌ها با هدف بهبود مستمر کیفیت با استفاده از مشارکت حداکثری در طراحی، استقرار و بازنگری نظام‌های فوق

۲. جلب همکاری حداکثری انجمن‌های علمی، صنفی و بخش خصوصی با اهتمام جدی به برون‌سپاری برنامه‌ها و کاهش تصدی گری جهت چابک سازی دولت و تقویت کیفیت با رعایت قوانین بالادستی

۳. اهتمام به رشد متوازن موضوعی و جغرافیایی با توجه به مفاهیم آمایش سرزمینی و نقشه‌های بالادستی در حوزه سلامت

۴. جهت گیری کلان آموزشی معطوف به پاسخ به نیاز‌های واقعی جامعه بر اساس نیازسنجی و تحلیل بازار کار آینده و همگرایی علوم و مهارت‌ها و ابر روند‌های ملی و جهانی

۵. تقویت جایگاه دوره‌های مصوب و استفاده از ابزار‌های لازم برای بالا بردن اعتبار گواهی‌های صادر شده در سطح ملی و بین المللی با تاکید بر کاربردی بودن محتوای آن‌ها و تضمین دستیابی به توانمندی‌های حرفه‌ای

۶. اهتمام ویژه در استقرار مدیریت جامعه کلیه فعالیت‌ها در بستر دولت الکترونیک

۷. بهبود و ارتقای تربیت نیروی انسانی و مربیان مورد نیاز نظام آموزش مهارتی و حرفه‌ای حوزه سلامت

۸. بهبود و اصلاح فرآیند‌های موجود جهت ارتقای کیفیت و پوشش کلیه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای حوزه سلامت از طریق کسب شایستگی‌ها اعم از فنی و غیر فنی توسط مهارت آموزان با هدف جلب رضایت ذینفعان

۹. توجه و تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای در آموزش مهارت آموزان

۱۰. طراحی دوره‌های آموزش مهارتی مبتنی بر شایستگی حرفه‌ای تغییرات سریع و متنوع دنیای کار در حوزه سلامت و ایجاد ارتباط منطقی بین آموزش مهارتی و بازار کار

۱۱. حمایت از تولید و اجرای بسته‌های آموزشی استفاده از فناوری‌های روز، ظرفیت‌های آموزش مجازی و شبیه سازی آموزش‌ها


نظر شما