شناسهٔ خبر: 49426946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طب سنتی هیچ دارویی برای درمان قطعی کرونا ندارد/ مردم به‌دنبال داروی گیاهی معجزه‌آسا نباشند

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اگرچه یکسری ترکیبات گیاهی و تدابیر تغذیه‌ای وجود دارد که می‌تواند سیر بیماری را کند و در تخفیف علائم و جلوگیری از پیشروی بیماری کمک کند، گفت: در حال حاضر طب سنتی هیچ داروئی به‌عنوان داروی درمان قطعی کرونا ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر مهدی یوسفی با اشاره به اینکه بیماران کرونایی اغلب در حوزه سرپایی بدون هیچ مداخله درمانی و داروئی بهبود پیدا می‌کنند، اظهار کرد: مردم دنبال داروی گیاهی معجزه‌آسایی برای درمان کرونا نباشند چنین داروئی در حال حاضر در دسترس نیست.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه همه داروهای گیاهی موجود تنها در تسکین علائم و عمدتاً در حوزه سرپایی کمک‌کننده هستند، افزود: تاکنون فرصت حضور در بالین بیماران بستری از سوی نظام سلامت فراهم نشده است.

وی با اشاره به اینکه مراجعه زودهنگام به پزشک معالج و پرهیز از خوددرمانی در کاهش مرگ‌ومیر بیماران کرونایی اثرگذار است؛ تأکید کرد: بیماری که وارد فاز التهابی شده و درگیری ریوی پیدا می‌کند، نباید وقت را از دست بدهد، چراکه این بیمار نیاز به مداخلات جدی درمانی دارد و پیگیری درمان بدون نظر پزشک مجرب و با اتکا به اطلاعات نادرست فردی و توصیه‌های فامیل و بستگان نتیجه‌ای جز پیشرفت بیماری و رسیدن به وضع بحرانی بیمار در پی ندارد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص سه داروی گیاهی معرفی‌شده موکوزیفت، شربت آلرگارد و اسپری پی. اچ آر۱۶۰ یادآور شد: این سه دارو از وزارت بهداشت مجوز دریافت کردند اما نه به‌عنوان داروی درمان قطعی بیماری به‌ عنوان‌ مثال روی جعبه شربت آلرگارد ذکرشده است «بهبود علائم خستگی و بی‌اشتهایی بیماران کووید۱۹» حال اینکه برخی تصور کنند این داروها معجزه خواهد کرد، نه چنین چیزی نیست و از ابتدا نیز این داروها با چنین ادعاهایی برای کسب مجوز و ورود به بازار داروئی اقدام نکرده‌اند.

وی در پایان در خصوص رد اثرات داروهای طب سنتی در درمان کرونا نیز افزود: کرونا ویروس یک بیماری نوظهور ایجاد کرده که دانش بشری را در رابطه با درمان و مواجهه با آن دچار چالش کرده است. بنابراین رد یا تأیید هر یافته تحقیقی و علمی اعم از درمان‌های گیاهی و یا شیمیایی نیازمند تحقیقات گسترده علمی مبتنی بر شواهد و مستندات است. در حال حاضر ما داروی درمان قطعی در طب سنتی برای درمان کرونا نمی‌شناسیم اما اینکه اثرات کمکی داروهای موجود یا داروهای آتی چقدر خواهد بود نیاز به زمان و تحقیقات بیشتر دارد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

نظر شما