شناسهٔ خبر: 49362839 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درخشش پارالمپیکی‌های ایران با اسم رمز سردار دلها/ چین از آمریکا انتقام گرفت

نمایندگان ایران با کسب مدال‌های رنگارنگ به کار خود در مسابقات پارالمپیک توکیو پایان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پرونده رقابت‌های پارالمپیک توکیو روز گذشته بسته شد تا علاقه‌مندان به ورزش از همین حالا منتظر شروع مسابقات المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ باشند، رویدادی که قرار است ۳ سال دیگر در پاریس برگزار شود.

پارالمپیک و المپیک توکیو رویدادی عجیب بود، زیرا با تاخیر یک ساله آغاز شد و حتی در زمان برگزاری بازی‌ها هم با اعتراضاتی رو به رو بود. مردم ژاپن خیلی به این رقابت‌ها واکنش خوشی نشان ندادند و حتی بعضا با تجمعات دسته جمعی به انتقاد از توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک پرداختند.

در زمان برگزاری بازی‌ها نیز تعدادی از ورزشکاران به ویروس کرونا مبتلا شدند و به دلیل قوانین وضع شده، از شرکت در مسابقات محروم شدند. به هر ترتیب با تمام حواشی ریز و درشت، مسابقات المپیک و پارالمپیک برگزار شد و کشور‌های منتخب نیز معرفی شدند.

۱۰ قدرت اول المپیک و پارالمپیک

قهرمان المپیک در روز پایانی تعیین شد، اما در پارالمپیک از اواسط راه مشخص بود که چینی‌ها با اقتدار قهرمان می‌شوند. چین در رقابت‌های المپیک تا روز پایانی در صدر جدول قرار داشت، اما آمریکا این عنوان را به تصاحب خود درآورد. روز پایانی المپیک توکیو برای آمریکایی‌ها با یک ناکامی بزرگ در دوی ماراتن مردان آغاز شد، اما در ساعات بعدی کسب سه پیروزی در بسکتبال، دوچرخه سواری و والیبال، آمریکا را بر بام المپیک نشاند.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که روز قبل از اختتامیه، چین ۲ مدال طلا بیشتر از آمریکا داشت، اما پیروزی در فینال دوچرخه سواری ایالات متحده را با تعداد مدال طلای مشترک و به خاطر نقره بیشتر، به صدر جدول رساند. این پایان ماجرا نبود و آمریکایی‌ها دقایقی بعد در فینال والیبال زنان با نتیجه ۳ بر ۰ از سد برزیل گذشتند تا سی و نهمین مدال طلا را کسب کنند و قهرمانی المپیک را کسب کنند.

ژاپن به عنوان میزبان رقابت‌ها نیز با ۲۷ مدال طلا در رده سوم قرار گرفت تا یک بار دیگر ثابت شود کشور‌ها بهترین عملکرد خود را زمانی که میزبان هستند، به نمایش می‌گذارند. بریتانیا (۲۲ طلا)، روسیه (۲۰ طلا)، استرالیا (۱۷ طلا)، هلند (۱۰ طلا)، فرانسه (۱۰ طلا)، آلمان (۱۰ طلا) و ایتالیا (۱۰ طلا) نیز در رده‌های چهارم تا دهم قرار گرفتند.

اقتدار چین در پارالمپیک 

بر خلاف المپیک، چینی‌ها در پارالمپیک توکیو خیلی راحت با کسب ۹۶ مدال طلا عنوان قهرمانی را کسب کردند. این کشور ۶۰ مدال نقره و ۵۱ نشان برنز نیز کسب کرد تا با اقتدار عنوان قهرمانی را کسب کند. آمریکا که در المپیک قهرمان شد در پارالمپیک وضعیت جالبی نداشت و با ۳۷ نشان طلا پایین‌تر از بریتانیا (۴۱ طلا) در مکان سوم قرار گرفت.  

روسیه، هلند و ایتالیا که در المپیک بین ۱۰ کشور برتر بودند، در پارالمپیک نیز وضعیت نسبتا خوبی داشتند و به ترتیب در رده‌های چهارم، پنجم و نهم قرار گرفتند. روسیه که در المپیک ۲۰ طلا گرفته بود در پارالمپیک ۳۶ طلا کسب کرد. هلند و ایتالیا نیز به ترتیب با ۲۵ و ۱۴ مدال طلا به کار خود در پارالمپیک پایان دادند. استرالیا نیز که در المپیک با ۱۷ طلا ششم شده بود، در پارالمپیک ۲۱ طلا کسب کرد، اما در رده هشتم قرار گرفت.

اوکراین (۲۴ طلا - ششم)، برزیل (۲۲ طلا - هفتم) و جمهوری آذربایجان (۱۴ طلا - دهم) نیز دیگر کشور‌هایی بودند که بین ۱۰ کشور برتر پارالمپیک جای گرفتند. ناکام بزرگ پارالمپیک امسال ژاپنی‌ها بودندکه به عنوان میزبان رقابت‌ها با کسب ۱۳ طلا در رده یازدهم قرار گرفتند و این در حالی است که روز قبل از اختتامیه در رده‌های پایین تری قرار داشت.

ایران در توکیو؛ دست بالای دست/ پارالمپیکی ها فراتر از المپیکی ها

کاروان ایران نیز در پارالمپیک توکیو خوش درخشید و بچه‌های ایران رکورد‌های مختلفی نیز به ثبت رساندند. پارالمپیکی‌های اعزامی به توکیو در دو هفته اخیر به قدری خوب بودند که بار‌ها پرچم ایران را بر بام جهان برافراشتند و نسبت به بچه‌های المپیکی ایران عملکرد به مراتب بهتری داشتند. آن‌ها از نظر عملکرد نیز مدال‌های بیشتری کسب کردند.  

کاروان سردار دل‌ها در مسابقات پارالمپیک توکیو ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز کسب کرد. ایران در کسب مدال طلا رکورد پارالمپیک سیدنی را تکرار کرد و در مجموع مدال نیز همانند لندن و ریو ۲۴ مدال به دست آورد. این در حالی است که ایران در المپیک تنها ۷ مدال کسب کرد.

 در رقابت‌های پارالمپیک توکیو هاشمیه متقیان نخستین مدال طلای دو و میدانی بانوان را به حساب ایران واریز کرد و زهرا نعمتی بانوی تیر و کمان کشورمان نیز در کسب مدال طلا هت‌تریک کرد. نعمتی در پارالمپیک لندن و ریو هم مدال طلا کسب کرده بود. تیم ملی والیبال نشسته ایران نیز که از آن به عنوان قدرتمندترین تیم توکیو نام برده می‌شد هم با اقتدار برای هفتمین بار قهرمان پارالمپیک شد. فرازمینی‌ها در پارالمپیک‌های ۱۹۸۸، ۲۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۸، و ۲۰۱۶ نیز قهرمان شده بودند.

المپیک توکیو برای ایران بیشتر عرصه درخشش ورزشکاران کم نام و نشان بود و افرادی که از آن‌ها انتظار مدال می‌رفت در این زمینه ناموفق بودند یا حداقل در کسب خوش رنگ‌ترین مدال توفیقی نداشتند. کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های المپیک توکیو با ۳ مدال طلا (جواد فروغی، محمدرضا گرایی و سجاد گنج زاده)، ۲ مدال نقره (علی داودی و حسن یزدانی) و ۲ مدال برنز (محمد هادی ساروی و امیرحسین زارع) به کار خود پایان داد و در رده بیست و هفتم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما