شناسهٔ خبر: 49358793 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

قیمت خودرو در بازار آزاد ترمز برید

افت 41 درصدی عرضه خودروسازان در مرداد

همزمان با کاهش 41 درصدی عرضه خودروسازان در مرداد ماه، قیمت خودرو در بازار آزاد ترمز برید تا جاییکه قیمت رانا به 240 میلیون تومان صعود کرد. فعالان بازار این مساله را در کنار افزایش نرخ ارز دومین عامل گرانی های اخیر در بازار عنوان می کنند. افت عرضه خودروسازان در شرایطی است که به اذعان آنها در حال حاضر تولید بسیاری از خودروها برای آنها به صرفه نیست. بر این اساس درخواست آزادسازی قیمت ها به عنوان یکی از مطالبات آنها مطرح است. بررسی ها نشان می دهد خودروسازان معمولا پس از صدور مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، با رشد فروش مواجه بوده‌اند و هرگاه به نزدیکی‌مجوز جدید رسیده‌اند، فروششان پایین آمده است. قیمت خودروهای داخلی را شورای رقابت تعیین می‌کند. از همین رو خودروسازان برای اینکه به قول خودشان کمتر زیان ببینند، فروش را با قیمت‌گذاری محصولات تنظیم می‌کنند.

صاحب‌خبر - دور تازه افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در خودروهای داخلی از اوایل ماه محرم کلید خورد، در حالی که همه ساله به رسم دیرین مردم در این ماه به‌ویژه در ایام عزاداری محرم از خرید و فروش دست می‌کشند که این موضوع ناشی از کاهش عرضه خودروسازان و فعالیت سفته بازان و دلالان بازار خودرو برای افزایش قیمت‌هاست. روز گذشته در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در گروه سایپا، هر دستگاه پراید ۱۱۱ حدود ۱۵۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ نزدیک به ۱۳۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۴۴ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۶۲ میلیون تومان، ساینا ۱۶۹ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۶۴ میلیون تومان و کوئیک آر ۱۷۴ میلیون تومان قیمت خوردند. در گروه ایران‌خودرو نیز هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس مدل ۹۹ حدود ۲۰۵ میلیون تومان، سمند ۲۷۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۳۰۶ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۳۵۷ میلیون تومان و دنا پلاس دنده‌ای ۴۳۰ میلیون تومان قیمت داشتند. در بازار دیروز در دسته خودروهای مونتاژی هر دستگاه هایما اس۷ حدود ۷۵۵ میلیون تومان، سیتروئن سی۳ مدل ۹۸ نزدیک به ۹۲۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ نزدیک به ۹۹۵ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۷۰ میلیون تومان و جک جی۴ نیز ۳۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. همچنین در دسته خارجی‌ها، سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و بی. ام. و سری ۷۳۰i نزدیک به هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. تشدید رکود تورمی در بازار خودرو افزایش قیمت‌های اخیر در بازار خودرو، به‌طور عمده در روزهای تعطیل پایان مردادماه رقم خورد. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص با اشاره به فعالیت سفته بازان و دلالان بیان ‌داشت: در حالی که به صورت سنتی در ایام محرم و به‌ویژه ۱۰ روز نخست آن خرید و فروشی انجام نمی‌شود، شاهد بودیم در دو روز یاد شده قیمت‌ها با افزایش مواجه شدند، این در حالی است که به دلیل تعطیلات اساسا امکان نقل و انتقال و جابه‌جایی پول نیز وجود نداشت. زاوه، به تشدید بروز رکود تورمی در صورت تداوم وضعیت کنونی رشد قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: اگر افزایش قیمت‌ها به شیوه کنونی ادامه‌دار شود، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم شاهد تداوم رکود بازار و نبود مشتری خواهیم بود. وی خواستار آن شد تا مسوولان به اصلاح مسیر فعلی خودروسازی در کشور بپردازند که امروز با زیان انباشته بالا در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد. همچنین کورش طواحن، نمایشگاه‌دار و فعال بازار خودروهای خارجی گفت: بازار خودرو ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد و در هفته‌های گذشته که شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، قیمت‌ها افزایش را تجربه کرد. وی بیان‌ داشت: اکنون که چند روزی است کاهش نسبی نرخ دلار در بازار را نیز شاهدیم، بازار خودرو در قیمت‌های قبلی درجا زده و کاهشی را شاهد نیستیم؛ گویی منتظر است تا در ادامه چه اتفاق خواهد افتاد. طواحن، افزایش قیمت‌ها در بازار را عجیب و غریب توصیف کرد و افزود:‌ به‌طور مثال هر دستگاه تیگوان (شاسی بلند فولکس واگن) صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ که تا یک ماه و نیم پیش بین ۲.۶ تا ۲.۷ میلیارد تومان قیمت داشت، اکنون بین ۳.۲ تا ۳.۳ میلیارد تومان، کیا اسپورتیج از ۱.۹ میلیارد تومان به ۲.۲ میلیارد تومان و هر دستگاه مزدا۳ از ۹۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. این فعال بازار خودرو، چشم‌انداز این بازار را مبهم توصیف کرد که با تداوم وضعیت فعلی، رکود تورمی در انتظار خواهد بود، یعنی نه تنها خریداری در بازار نخواهد بود بلکه قیمت‌ها همچنان روند افزایشی در پیش خواهند گرفت، مگر اینکه اتفاقات مثبت سیاسی در عرصه بین‌الملل شاهد باشیم. انتقاد از کمبود نظارت برنحوه عرضه خودروسازان در چند سال اخیر خودرو با دو نرخی شدن و افزایش قیمت از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و این روزها نیز با روند صعودی قیمت دست‌نیافتنی‌تر از همیشه برای اقشار ضعیف و متوسط شده است. کارشناسان بر ضرورت افزایش نظارت بر نحوه عرضه خودروسازان تاکید می کنند. به خصوص اینکه در روزهای اخیر نیز خبرهایی در خصوص تولیدات ناقص یک خودروساز که گفته می شود عمده مشکلات آن با کمبود لوازم تزئینی برطرف می شود شنیده شده است. بر این اساس ضروری است تا خودروسازان ضمن شفاف سازی این مساله، شائبه ها در این زمینه را برطرف و همچنین دستگاه های نظارتی نیز بر نحوه عرضه خودروسازان توجه لازم را داشته باشند. تا زمانیکه نظارت کافی بر نحوه عرضه خودروسازان و چگونگی آنها به تعهداتشان صورت نگیرد، مصرف کنندگان قربانی ثابت کشمکش های قیمت گذاری خواهند بود.

نظر شما