شناسهٔ خبر: 49183995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفارت چین در کابل: اکثر شهروندان خود را خارج کرده‌ایم

سفیر چین در کابل گفت اکثر شهروندان چینی افغانستان را ترک کرده‌اند و گروه طالبان متعهد شده از شهروندان و اموال چینی‌ها در این کشور محافظت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ یو» سفیر چین در کابل روز شنبه گفت، اکثر شهروندان چینی از افغانستان خارج شده‌اند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وانگ یو گفت، سفارت چین جهت تأمین امنیت شهروندان چینی با گروه طالبان، ارتباط و هماهنگی برقرار کرده است.

این دیپلمات چینی افزود، طالبان متعهد شده است که امنیت شهروندان، موسسات و اموال شرکت‌های چینی در افغانستان را حفظ کند.

وانگ یو به سی‌جی‌تی‌اِن گفت، گروه طالبان همچنین در نامه‌هایی جداگانه امنیت مورد نیاز برای برخی شهروندان چینی را تضمین کرده‌اند.

کشورهای عضو ناتو نیز روز شنبه اعلام کردند که عملیات خود را برای تخلیه شهروندان از فرودگاه کابل به پایان رسانده و دیگر پروازی برای تخلیه شهروندان و متحدان خود ندارند.

به نوشته رادیو آزادی، بیش از ۲۰ کشور از جمله فرانسه اعلام کردند که این عملیات را تا روز جمعه به پایان رسانده و آمریکا نیز گفته که سرعت عملیات تخلیه را افزایش داده است.

رئیس نیروهای مسلح انگلیس امروز شنبه اعلام کرد که لندن امروز به عملیات خروج نظامیان و اتباع خود از افغانستان پایان خواهد داد. 

براساس گزارش آی نیوز، ژنرال «سر نیک کارتر» رئیس نیروهای مسلح انگلیس با بیان اینکه تهدیدهای تروریستی در کابل رو به افزایش است گقت: «مرحله نهایی پروازهای خروجی عملیات ارتش انگلیس از کابل، موسوم به «عملیات گودال»، امروز شنبه به پایان خواهد رسید».  

۳۱ اگوست(سه شنبه) ۶ هزار نیروی آمریکایی که عملیات تخلیه شهروندان را انجام می دهند پس از ۲۰ سال خاک افغانستان را ترک کنند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده مواجه است.

در پی انفجارهای روز پنجشنبه در حوالی فرودگاه کابل که به کشته شدن بیش از صد نفر از جمله سیزده آمریکایی منجر شد، اکثر متحدان واشنگتن زودتر از موعد مقرر عملیات خروج از افغانستان را خاتمه دادند.

سفارت چین در کابل پنجشنبه شب اعلام کرد در این انفجارها هیچ شهروند چینی کشته یا مجروح نشده است.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز جمعه گفت: «ما از انفجارها در نزدیکی فرودگاه کابل که باعث تلفات سنگین شد، شوکه شده و آن را بشدت محکوم می‌کنیم. انفجارها نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی در افغانستان پیچیده و وخیم است».

کشته شدن این سربازان آمریکایی در کنار گمانه‌زنی‌ها درباره امکان‌پذیر نبودن اتمام عملیات خروج آمریکایی‌ها از افغانستان تا تاریخ تعیین شده از سوی طالبان، فشارها بر دولت آمریکا را افزایش داده است. (جزئیات بیشتر)

در جدیدترین مورد، «رالف نورمن» و «اندی هریس» دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از این مجلس خواستند که آنتونی بلینکن وزیر خارجه را استیضاح کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

نظر شما