شناسهٔ خبر: 49167395 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز طرح جاه طلبانه شرکت مدرنا برای تولید واکسن ایدز

غول داروسازی آمریکا نخستین مرحله از آزمایش انسانی واکسن ایدز را در هفته جاری آغاز می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت مدرنا، غول داروسازی جهان یکی از نخستین شرکت‌های داروسازی بود که موفق به ساخت واکسن کرونا شد. حال این شرکت طرحی جاه طلبانه برای یافتن واکسن ایدز را آغاز کرده است.

روش‌های مختلفی برای تولید واکسن وجود دارد. در تعریف سنتی، واکسن به ویروس یا باکتری کشته شده یا ضعیف شده اطلاق می‌شود که پس از تزریق به بدن باعث پاسخ ایمنی می‌شود. با این حال، شرکت مدرنا از فناوری جدیدی به نام فناوری mRNA برای تولید واکسن کرونا استفاده کرد.

پس از موفقیت مدرنا در تولید واکسن کرونا بر پایه فناوری mRNA، حال این شرکت در نظر دارد نخستین مرحله از آزمایش انسانی واکسن ایدز (HIV) را در هفته جاری آغاز کند. در این مرحله دانشمندان قرار است روی ۵۶ نفر که به ویروس اچ آی وی مبتلا نیستند واکسن را تزریق و بی خطر بودن و پاسخ ایمنی اولیه واکسن را مورد سنجش قرار دهند.

این واکسن با همکاری شرکت مدرنا، بنیاد بیل گیتس (و همسر سابقش)، و مرکز بین المللی واکسن ایدز انجام می‌شود. دو شرکت آمریکایی فایزر و مدرنا تنها شرکت‌های داروسازی جهان هستند که به فناوری تولید واکسن براساس فناوری mRNA دست یافته اند.

مدیر اجرایی مدرنا در این رابطه می‌گوید: در تولید واکسن جدید ایدز از همان فناوری پیشرفته تولید واکسن کرونا استفاده کرده ایم. از آنجا که واکسن کرونای تولیدی شرکت ما موفق شد به طور موثر مانع از ابتلا به کووید ۱۹ شود، این موضوع ما را بر آن داشت که از این فناوری برای تولید واکسن در برابر بیماری‌های مرگباری همچون ایدز استفاده کنیم.

آغاز طرح جاه طلبانه شرکت مدرنا برای تولید واکسن ایدز

براساس اعلام شرکت مدرنا، هم اینک ۳۸ میلیون نفر در جهان به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند که از این میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا زندگی می‌کنند. برآورد می‌شود سالانه ۲ میلیون نفر به شمار مبتلایان به این ویروس مرگبار افزوده می‌شود و این بیماری سالانه ۶۹۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

رابطه جنسی و استفاده از سرنگ مشترک از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس اچ آی وی است. از همین رو، جوانان در بیشترین خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. ایدز سالانه هزینه سنگینی به نظام بهداشت و درمان کشور‌های جهان وارد می‌کند.

براساس تحقیقات انجام شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ بیش از ۵۶۲ میلیارد دلار در جهان برای آموزش، پیشگیری و درمان این بیماری هزینه شده است. دانشمندان بیش از چهل سال است که امیدوار به کشف واکسنی موثر برای جلوگیری از ابتلا به ایدز هستند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما