شناسهٔ خبر: 49151808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش الجزیره

تحویل نخستین جنگنده‌های اف ۱۵ به قطر

قطر نخستین محموله جنگنده‌های نسل جدید اف ۱۵ را که آمریکا و شرکت بوئینگ با مشارکت قطر تولید کرده اند، تحویل گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، در مراسم ویژه‌ای در ایالت میزوری آمریکا، نخستین محموله جنگنده‌های نسل جدید اف ۱۵ به قطر تحویل شد.
خبرنگار شبکه الجزیره گفت: در اینجا، شرکت بوئینگ و قطر، از جدیدترین نسخه جنگنده اف ۱۵ با نام ”ابابیل“ رونمایی کردند. از سال ۲۰۱۷، بوئینگ با مشارکت کامل قطر، این نسخه از جنگنده‌های پیشرفته را تولید می‌کند. قطر با پنتاگون و شرکت بوئینگ در سال ۲۰۱۷، قراردادی برای خرید دستکم ۳۰ فروند جنگنده اف ۱۵ که مجهز به جدیدترین فناوریهاست، امضا کرده بود.

خالد العطیه وزیر امور دفاعی قطر که در این مراسم حضور داشت، گفت: ”قطر با هدف دفاعی، جنگنده‌های اف ۱۵ را تحویل می‌گیرد. این هواپیما‌های جدید، قدرت رزمی بالایی دارد و می‌تواند محموله بیشتری حمل کند و سرعت بالاتری دارد. قطری‌ها با همتایان شان در بوئینگ برای بهینه سازی این هواپیما هماهنگ با ماهیت عملیات مورد نظر قطر، همکاری کردند. می‌توانم بگویم این هواپیما، راهبردی است و قدرت آن مضاعف شده است. هدف از آن هم دفاع از تاسیسات اقتصادی و مشارکت با متحدان مان در مبارزه با تروریسم و نیز در برقراری امنیت و صلح جهانی در صورت نیاز شرکای ما است. تردیدی نیست که قطعات زیادی از این هواپیما با شراکت قطری- آمریکایی تولید شده است. دولت قطر، مالکیت معنوی بعضی از قطعات این هواپیما را با شراکت شرکت بوئینگ در اختیار دارد. “

<div id="video-display-embed-code_6899203"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3203268/6899203?width=350&height=250"></script></div>


در ادامه این گزارش آمده است: ویژگی این نسل از هواپیما‌های اف ۱۵ آن است که می‌تواند تا ارتفاع بالای ۶۰ هزار پایی پرواز کند. این هواپیما می‌تواند با محموله بیشتر پرواز کند و می‌تواند ۱۲ فروند موشک هوا به هوا حمل کند و قدرت زیادی در حمله به اهداف زمینی دارد.

براساس این گزارش وزیر امور دفاعی قطر شخصا، پرواز با این هواپیما را آزمایش کرده بود تا از قدرت آن اطمینان پیدا کند. او تاکید کرد این نسخه از جنگنده‌های اف ۱۵ به زودی در آسمان قطر پرواز خواهد کرد. 

نظر شما