شناسهٔ خبر: 48871365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا تعطیلی سفارت خود در کابل را بررسی می‌کند

تهران-ایرنا- مقامات آگاه آمریکایی اعلام کردند دولت این کشور درحال بررسی تعطیلی احتمالی سفارت آمریکا در کابل پایتخت افغانستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از "پولیتیکو" یک مقام آمریکایی گفت: تجزیه و تحلیل داخلی در مورد تعطیلی سفارت آمریکا در کابل درحال انجام است. گزینه دیگر تخلیه سفارت تا پایان ماه جاری است و گزینه سوم بررسی تعداد دیپلمات‌های مورد نیاز در سفارت آمریکا است. 
وزارت امور خارجه آمریکا احتمال تعطیلی سفارت این کشور در کابل را رد نکرده است. یک مقام در وزارت خارجه آمریکا گفت: ما برای همه پستهای دیپلماتیک در یک محیط امنیتی چالش برانگیز یکسان عمل می‌کنیم. ما روزانه تهدیدها را ارزیابی کرده و تصمیماتی را که به نفع امنیت کارمندان سفارت ما هستند را اتخاذ می‌کنیم. 
در همین حال وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه به وخیم شدن وضعیت امنیتی افغانستان در میان پیشروی‌های گروه طالبان و کنترل مناطق بیشتری از خاک افغانستان توسط این گروه اعتراف کرد. 
رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که گروه طالبان می‌تواند کابل پایتخت افغانستان را در ۳۰ روز محاصره کرده و در ۹۰ روز این شهر را تصرف کند. 
یکی از مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده است که طالبان در حال حاضر ۶۵ درصد از افغانستان را در کنترل خود دارد و ۱۱ مرکز استان را تصرف کرده یا تهدید به تصرف کرده است. گروه طالبان همچنین بخش‌هایی از بزرگراه‌ها و گذرگاه‌های افغانستان را تصرف کرده است. 
پیشروی‌های عمده طالبان در ماه‌های اخیر همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه بوده است. بایدن در اوایل سال جاری اعلام کرد که حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان قبل از بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر پایان می‌یابد. پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد که "در مسیر" خروج نیروهای آمریکا از افغانستان تا پایان ماه قرار دارد. 
بایدن روز سه شنبه گفت از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از افغانستان پشیمان نیست و خاطرنشان کرد که آمریکا بیش از یک تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده و نیروهای افغان را آموزش داده است. بایدن همچنین اضافه کرد که آمریکا همچنان به پشتیبانی هوایی از نیروهای افغانستان و تامین غذا و تجهیزات ادامه می‌دهد. 
هفته گذشته، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشورش را ناشی از تصمیم "ناگهانی" خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرد. 

 

نظر شما