شناسهٔ خبر: 48846008 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش روز؛

پوست اندازی در تیم ملی والیبال با سرمربی وطنی

تیم ملی والیبال ایران قرار است از تاریخ 21 لغایت 28 شهریور ماه در بیست و یکمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا شرکت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ تیم ملی والیبال کشورمان قرار است از تاریخ 21 لغایت 28 شهریورماه در بیست و یکمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا شرکت کند. در همین راستا کادر فنی جدید تیم ملی برای اردوی آماده سازی 15 بازیکن، متشکل از والیبالیست‌های حاضر در بازی‌های المپیک توکیو و دیگر بازیکنان جوان دعوت کرده است. بازیکنانی که تمرینات خود از 24 مرداد استارت خواهند زد. در این لیست اعلام شده فارغ از سعید معروف که پس از ناکامی تیم در بازی‌های المپیک از تیم ملی خداحافظی کرد غایبان بزرگی هم چون سید محمد موسوی، امیر غفور، مهدی مرندی و مسعود غلامی هم به چشم می‌خورد.

والیبال ایران در سال‌های گذشته با پرورش بازیکنانی که حالا از آنها به عنوان نسل طلایی هم یاد می‌شود در مسیر پیشرفت قرار گرفت و در ابتدا نیز موفق شد خود را به عنوان یکی از قدرت‌های آسیا معرفی کند و پس از آن نیز تا فتح قله‌های جهانی نیز پیش رفت تا جایی که این رشته پرطرفدار موفق شد دو دور متوالی جواز حضور در بازی‌های المپیک 2016 ریو و 2020 توکیو را به دست بیاورد اما در همه این سالها در کنار این پیروزی‌ها و پیشرفت‌های چشمگیر همواره نگرانی‌هایی هم در ارتباط با ادامه این مسیر پیشرفت مطرح بود تا جایی که تقریبا در چند سال اخیر بسیاری از کارشناسان از جوانگرایی  و پوست اندازی تیم به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از این اتفاق یاد می‌کردند. این موضوع سالها به قدری از سوی کارشناسان این رشته مطرح شد که بارها شاهد سوال‌های خبرنگاران درخصوص جوانگرایی با سرمربیانی که در این مدت هدایت تیم را برعهده داشتند بودیم.

رقابت+های+المپیک+۲۰۲۰توکیو_+مسابقات+والیبال

سرانجام تیم ملی والیبال ایران با هدایت ولادمیر آلکنو سرمربی سرشناس روسی و البته با ترکیبی جوان اما با هدف محک بازیکنان و رسیدن به ترکیب اصلی المپیک توکیو راهی مسابقات لیگ ملت‌ها شد. نتایج شاگردان آلکنو در این مسابقات که به نوعی پیش تورنمنت رویداد بزرگی چون المپیک بود آنقدر ضعیف بود که جامعه والیبال را در موجی از بهت و نگرانی فرو برد. نتایجی که در این تورنمنت به دست آمد نشان داد جوانگرایی در این بازی‌ها به شکل درست و اصولی انجام نگرفت. مسئله‌ای که سالها به آن پرداخته شد و حتی توسط یک مربی بزرگ هم به اجرا رسید اما چون برنامه ریزی و زمان مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده بود تا حدی  این پروژه با شکست مواجه شد.

حالا همانطور که اشاره شد یک ماه دیگر تیم ملی کشورمان برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی آسیا راهی ژاپن محل برگزاری مسابقات خواهد شد. تیم ملی والیبال کشورمان اینبار با بهروز عطایی که پیش از المپیک هم حضورش در تیم ملی ایران برای شرکت در این دوره از بازی‌ها قطعی شده بود وارد مسابقات خواهد شد. شاگردان عطایی در گروه B  این رقابت‌ها با پاکستان، تایلند و هنگ و کنگ همگروه هستند و نخستین بازی خود را نیز 21 شهریور ماه مقابل هنگ کنگ برگزار خواهند کرد.

رقابت+های+المپیک+۲۰۲۰توکیو_+مسابقات+والیبال

اما نکته اصلی که این روزها بیشتر از لیست اعلام شده خانواده والیبال را نگران کرده و نقدهایی را هم از همان ابتدا به دنبال داشت، بحث هدایت تیم ملی است. در اینکه بهروز عطایی کارنامه درخشانی دارد و  پیش تر هم تیم جوانان را به قهرمانی جهان رسانده شکی نیست اما هدایت همزمان دو تیم توسط این مربی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که دیگر بحث جوانگرایی آنهم به صورت اصولی کمرنگ‌تر از همیشه شده است.

مسابقات جوانان جهان به فاصله 3 روز از تاریخ 31 شهریور تا 11 مهر به میزبانی ایتالیا و بلغارستان انجام خواهد شد که هدایت دو تیم قهرمانی آسیا و جوانان جهان برعهده عطایی است. والیبال ایران که مدتهاست حتی از حریفان آسیایی خود نیز عقب افتاده حالا باید خود را برای رقابت سخت با تیم‌هایی چون ژاپن، استرالیا و کره جنوبی در قهرمانی آسیا آماده کند. بی شک عطایی با رضایت کامل خود ماموریت دشواری را بر عهده گرفته ولی با این حال باید منتظر ماند و دید که بلندقامتان کشورمان پس از ناکامی‌های اخیر که بیشتر از هر زمان دیگری تصمیمات غیرمنطقی فدراسیون نشین‌ها را به نمایش گذاشت چه نتیجه‌ای را رقم خواهند زد. 5

بیشتر بخوانید:

  • اسامی 15 بازیکن دعوت‌شده به اردوی قهرمانی آسیا اعلام شد
  • سقوط والیبال ایران در جدیدترین رنکینگ FIVB

برچسب‌ها:

نظر شما