شناسهٔ خبر: 48791210 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نوراله‌زاده تاکید کرد:

تامین مالی ۲۷۰۰ میلیارد تومانی «صندوق کارآفرینی امید»/ هزار میلیارد تومان امهالِ اقساط برای کسب‌وکاری آسیب دیده از کرونا

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از تامین مالی ۲۷۰۰ میلیارد تومان کسب و کار در سال ۹۹ خبر داد و اعلام کرد که تا پایان سال گذشته هزار میلیارد تومان امهال برای اقساط کسب و کارهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از شیوع کرونا متضرر شده‌اند، به اجرا گذاشته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر نوراله‌زاده که به مناسبت ۱۷ مرداد (روز خبرنگار) سخنرانی می‌کرد، ابتدا با اشاره به حجم تسهیلاتی که در نزدیک به ۸ سال گذشته از سوی صندوق کارآفرینی امید به کسب و کارها پرداخت شده است، گفت: «در این مدت، ۱ میلیون و ۷۰ هزار فقره تسهیلات به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شد که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن‌ها مربوط به کسب و کارها و اشتغال بود که تقریبا ۹۰ درصد آن‌ها را دربرمی‌گیرد.» 

وی افزود: «در این مدت از ۸۵۳ هزار طرح و فردی که تامین مالی شدند، ۵۴۰ هزار مورد مربوط به اشتغال جدیده بوده است. این تسهیلات با ضریب موفقیت ۹۶ درصد پرداخت شده‌اند و تنها ۴ درصد ضریب خطا در آن وجود دارد.» 

اشتغال روستایی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به ساماندهی اشتغال روستایی در سال‌های اخیر، گفت: «۲۵۸ روستا را با طرح هر روستا یک محصول ساماندهی کردیم تا نظام خرد محلی در روستاها مستقر شود. در این قالب ۳۵۸ سفرهای استانی را برگزار کردیم. تلاش کردیم که به تولید و اشتغال در روستاها توجه شود. در این زمینه نهادهای عمومی هم پس از صندوق ورود کردند.» 

نوراله‌زاده افزود: «نهادهایی مانند بنیاد هدایت، بنیاد علوی و بنیاد برکت با صندوق وارد همکاری شدند. با بنیاد هدایت تفاهم نامه جداگانه‌ای منعقد کردیم و با دو بنیاد علوی و برکت هم تفاهم‌نامه‌ای را داریم.» 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اختصاص منابع دلاری به صندوق کارآفرینی امید، گفت: «با مصوبه شورای عالی اشتغال و نامه‌ای که آقای اسحاق جهانگیری، رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به رهبری نوشتند، حجم سرمایه‌گذاری برای توسعه اشتغال روستایی و رونق کسب و کارها در جوامع خرد محلی، از ۲۵۰ میلیون دلار اولیه به ۱.۵ میلیون دلار رسید. بدین ترتیب سهم اشتغال روستایی به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.» 

توسعه کسب و کارها در نوار مرزی 

وی با اشاره به ورود صندوق کارآفرینی به توسعه نوار مرزی کشور، گفت: «از نزدیک به ۱۰ هزار طرح در نوار مرزی کشور حمایت مالی کردیم. ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی در این قالب صورت گرفت و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد شد.» 

نوراله‌زاده با اشاره به ظهور صندوق‌های خرد محلی، گفت: « بیش از ۵ هزار صندوق خرد روستایی در کشور ایجاد کرده‌ایم که تا پایان سال تعداد آن‌ها را به ۱۰ هزار صندوق افزایش می‌دهیم.» 

توزیع کارت اعتباری 

نوراله زاده درباره طرح کارت اعتباری خرید گفت: «برای حمایت از تولید داخل و به منظور توانمندسازی قشر حقوق‌بگیران، تفاهم نامه‌ای با شرکت‌های دولتی و خصوصی بسته‌ایم تا کارت اعتباری خرید به کارمندان این شرکت‌ها تعلق بگیرد. اعتبار کارت از ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان است و اگر تا پایان ۳۰ روز مبلغ پرداخت شود بدون کارمزد است، اما بعد از ۳۰ روز ماهانه با کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه باید مبلغ تسهیلات پرداخت شود. 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: «مشمولان با کارت اعتباری می‌توانند از فروشگاه‌ها و مراکز خرید، مواد غذایی و یا هر کالای ایرانی خریداری کنند. در مرحله اول پرداخت کارت‌های اعتباری با هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز شد و اگر تقاضا وجود داشته باشد برای پرسنل‌ها اعتبارمجدد شارژ می‌کنیم.» 

نوراله زاده در ادامه گفت: «صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان نهاد حامی کسب و کارهای خرد و کوچک در کنار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تلاش می‌کند نسبت به تأمین مالی ۲۰ درصد واحدهای صنعتی غیرفعال یا درحال ایجاد اقدام نماید.» 

وی اضافه کرد: «این صندوق روش‌های مختلفی برای حمایت از انواع کسب و کارها در دست اجرا دارد، به‌طوری که برخی از شرکت‌ها را بر اساس اوراق بدهی، پروژه‌ها را با استفاده از صندوق پروژه و برخی از کسب و کارها را نیز با صندوق VC در جهت تأمین مالی همراهی می‌کنیم.»

همکاری با بانک توسعه تعاون 

نوراله زاده با اشاره به همکاری صندوق کارآفرینی امید با بانک توسعه تعاون برای تامین مالی کسب و کارهای تولید اقلام بهداشتی پیشگیری از شیوع کرونا، گفت: «بر اساس تفاهم نامه‌ای که با این بانک داشتیم، ۵۰ میلیارد تومان توسط صندوق کارآفرینی امید و ۵۰ میلیارد تومان توسط بانک توسعه تعاون سرمایه‌گذاری شد. در این قالب تا سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد تا مشکل کسب و کارهای این حوزه در تولید رفع شود و حجم تولید اقلام بهداشتی افزایش یابد.» 

امهال اقساط کسب و کارها 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به امهال تسهیلات کسب و کارهایی که از کرونا آسیب دیده‌اند، گفت: «تا پایان سال گذشته هزار میلیارد تومان امهال برای اقساط کسب و کارهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از شیوع کرونا متضرر شده‌اند، در نظر گرفته شد. در این زمینه تفاوتی میان کسب و کارها قائل نشدیم و حتی رسته‌هایی که آسیب دیده شناسایی نشدند را هم تحت پوشش قرار دادیم. جدا از این ما دیدیم که بسیاری از کسب و کارها که از تسهیلات صندوق استفاده کردند با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.» 

وی افزود: «برای نمونه حوزه گردشگری بسیار آسیب دید و در کنار آن ۲۸۰۰ باشگاه ورزشی و ۱۸۷۰ مرکز بوم‌گردی آسیب دیدند.» 

نوراله‌زاده در مورد حجم تامین مالی سال گذشته صندوق کارآفرینی امید، گفت: «سال گذشته بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان تامین مالی را انجام دادیم که این در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه است.»

نظر شما