شناسهٔ خبر: 48742517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری نشست شورای امنیت درباره افغانستان

وخامت اوضاع در افغانستان در نشست امروز شورای امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع دیپلماتیک روز پنجشنبه اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه برای بحث و گفتگو درباره وخامت اوضاع در افغانستان تشکیل جلسه خواهد داد.

این منابع اعلام کردند نشست شورای امنیت بعد از درخواست دولت افغانستان که کشور‌های نروژ و استونی نیز به درخواست این کشور پیوستند، ساعت ۱۰ به وقت محلی (برابر با ساعت ۱۴ به وقت گرینویچ) برگزار خواهد شد.

تازه‌ترین نشست شورای امنیت درباره افغانستان به ماه ژوئن بر می‌گردد، اما بعد از آن اوضاع به سرعت در این کشور که بر اثر جنگ ویران شده، به وخامت گراییده است. گروه طالبان کنترل مناطق روستایی وسیعی را به دست گرفته است و اکنون با نیرو‌های دولتی در بسیاری از شهر‌های بزرگ از جمله هرات، در نزدیکی مرز ایران و قندهار در جنوب افغانستان در حال جنگ است.

درگیری‌ها در افغانستان از ماه مه وقتی که نیرو‌های آمریکایی و بین المللی عقب نشینی از افغانستان را آغاز کردند، شعله ور شده است. عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی قرار است تا ۳۱ اوت به پایان برسد. ارتش افغان و فرماندهی نیرو‌های آمریکایی، حملات هوایی علیه گروه طالبان را افزایش داده اند و این گروه نیز در واکنش به حملات، روز چهارشنبه هشدار داد مقامات بلند پایه دولت کابل را برای تلافی جویی هدف حملات خود قرار خواهد داد.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تازه‌ترین حملات مرگبار طالبان را محکوم و تقاضا کرد ”آتش بسی فوری، کامل و دائمی“ برقرار شود. پیش از این «حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان در تماس با «اس‌جی شنکر» همتای هندی خود با تشریح وضعیت کنونی افغانستان، خواستار برگزاری نشست ویژه شورای امنیتی سازمان ملل با محوریت مسایل افغانستان شده بود.

اتمر تاکید کرده بود تبعات جنگ افغانستان بر ثبات، امنیت و رفاه منطقه تاثیر خواهد گذاشت و در نشست شورای امنیت سازمان ملل باید توجه ویژه‌ای به توقف سریع خشونت‌ها و موفقیت مذاکرات صلح شود. گفتنی است هند در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد و دهلی‌نو و کابل نیز ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

انتهای پیام/

نظر شما