شناسهٔ خبر: 48702526 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هیولای کرونا و مرگ‌هایی که دیگر عادت شده است

اردبیل - ایرنا- هنوز چهلم برادرش بر اثر کرونا فرا نرسیده است، مجلس ختم مفصلی برگزار کرده بود، خانواده آنها متشخص و پدرش بزرگ خاندان؛ اکنون ویروس پدرش را نیز در آستانه مرگ قرار داده و او باز در تدارک مجلس ختم پررنگ دیگری است، آخر پدرش بزرگ خاندان است.

صاحب‌خبر -

برپایی مجالس ختم و عروسی در استان اردبیل همچنان تداوم دارد، حتی در زمانه‌ای که کرونا چهره هیولایی خود را بیش از گذشته نمایانتر کرده این مجالس بیشمارتر از گذشته نیز شده است، قصه ابتلای تعداد پر شمار شرکت کنندگان در مجالس ختم و عروسی دیگر امری تکراری شده است، در پس هر مجلسی،  تخت‌های بیمارستانی از شرکت کنندگان در این آیین‌ها  اشغال شده و قبرستانها شلوغتر می‌شود.

مرگ برای انسان‌های امروزی بسیار عادی‌تر و نترس‌تر از گذشته شده است، آدم‌ها همنشینی با مرگ را پذیرفته و حتی بعضی اوقات دلتنگش نیز شده‌اند و با عادت‌های دیوانه‌وار خود  اعم از  همنشینی‌های پر جمعیت،  مسافرت‌های دسته جمعی، برپایی آئین‌های عروسی و ختم  به استقبال آن می‌روند و این روزها چقدر عزیزان درگذشته  زود فراموش می‌شوند.

هیولای سرکش دلتا بمانند دیگر مناطق کشور در اردبیل نیز می‌تازد، میزان مرگ و میرها هر روز رو به افزایش است، در حالی که تا چندی پیش، چند روز به چند روز آماری از یک فوتی ارایه می‌شد امروز  دیگر رقم‌ها به کمتر از  سه و چهار جانباخته در روز نمی‌رسد. بستری‌ها در ای. سی. یوها نیز از ۱۰۰ گذشته و باید منتظر بیشتر شدن و حتی دو رقمی شدن فوتی‌ها در روزهای آتی بود.

بر اساس آخرین آمارها، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در استان اردبیل به یک‌هزار و ۸۹۷ نفر رسیده است.

شمار مبتلایان بستری کرونا در استان اردبیل نیز همچنان روند صعودی دارد و  با ابتلای روزانه بیش از ۱۰۰ نفر، شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان هم اکنون به ۵۵۷ نفر افزایش یافته است.

آمارهای دانشگاه علوم پزشکی  نشان می‎‌دهد که شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به یک ماه قبل بیش از پنج برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

با افزایش مبتلایان به کرونا  ظرفیت پذیرش و درمان مبتلایان کووید.۱۹ در پی شیوع گسترده موج پنجم کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هم در حال تکمیل است

دکتر شهرام حبیب‌زاده  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، ظرفیت مراکز درمانی این استان برای پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا را محدود اعلام کرد و گفت: اگر ورودی مراکز درمانی این استان کاهش نیابد، ممکن است بیماران زیادی بدون تخت و بستری بمانند.

وی بیان کرد: در پیک قبلی شیوع کرونا در استان اردبیل، بیشترین میزان بستری ۶۵۰ بیمار بود و اگر در موج جاری، شمار بیماران بیشتر از این تعداد باشد، در بستری مبتلایان مشکل جدی ایجاد خواهد شد.

حبیب‌زاده  افزود: در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

وی با اشاره به پرشمار بودن تعداد مبتلایان سنین پایین کرونا در موج جدید اظهار کرد: در بیمارستان بوعلی اردبیل بیش از ۲۰۰ نفر در طی ۲۴ ساعت گذشته با علائم کرونا مراجعه کردند که ۹ نفر از آنها کودک بوده و بستری شدند.

استاندار اردبیل هم گفت:آمار بیماران کرونا روز به روز افزایش یافته و هم اکنون ظرفیت بیمارستان‌های اردبیل در پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است.

هیولای کرونا و مرگ‌هایی که دیگر عادت شده  است

اکبر بهنامجو با بیان اینکه شرایط بحرانی کرونایی در انتظار استان اردبیل است افزود:خیز جدید کرونا در استان شروع شده و افراد بستری در بیمارستان‌ها در طول یک هفته اخیر در حال افزایش بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ برابر مبتلایان بستری‌ در بیمارستان‌ها در خانه‌ها قرنطینه هستند، بیان کرد: این آمار بسیار تکان دهنده و خطرناک است و نسبت به موج‌های گذشته باید با حساسیت بیشتر به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توجه داشت.

او  ادامه داد: بیشتر بستری‌ها به دلیل توجه نکردن به شیوه‌نامه‌های بهداشتی مبتلا شده‌اند و ورود مسافران تابستانی به استان اردبیل با وجود محدودیت‌ها در این ایام نیز وضعیت را تشدید کرده است.

به گزارش ایرنا، وضعیت رو به وخامت اوضاع کرونایی در استان اردبیل در حالی رو به تشدید است که دورنمای مثبتی از بهبود وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در استان مشاهده نمی شود، استفاده از ماسک همچنان در بین جمعیت با توجه به گرمای هوا بسیار پایین است، تمامی صنوف  با کمترین رعایت پروتکل‌های بهد اشتی در حال فعالیت هستند، آیین های عروسی و ختم در منازل مسکونی همچنان پابرجاست و این روزها در استقبال از محرم آیین‌های عزاداری در مساجد نیز در حال برگزاری می‌باشد.

هم اکنون در استان، شهرستان‌های اردبیل، خلخال، مشکین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز و شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

هیولای کرونا و مرگ‌هایی که دیگر عادت شده  است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کنترل کرونا توسط مردم گفت: متاسفانه میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۰ درصد بوده و این امر در استان اردبیل هم حتی کمتر از این مقدار است.

وی استفاده از ماسک را ستون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله و پیشگیری کرونا عنوان کرد و با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی، تهویه هوا و شستن دست بیان کرد: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۹۰ درصد برسد، در عرض ۲ هفته بیماری فروکش خواهد کرد.

حبیب زاده اضافه کرد: در هر چهار پیک گذشته، با اعمال محدودیت و تعطیلی و نیز ایجاد محدودیت‌های عمومی و با تعطیلی بازار و اماکن تجاری آسیب اقتصادی به مردم وارد شد و همین اقدام در کاهش بیماری در کشور موثر بود و منجر به شکسته شدن خیزهای قبلی شد.

وی، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی ش

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

حبیب زاده  افزود: علائم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎کند.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علائم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریعتر مهار شود.

ضرورت تشدید محدودیت های کرونایی در جامعه 

صاحب نظران بهداشتی تاکید دارند که برای  بهبود وضعیت،  اعمال و تشدید محدودیت‌ها ضروری است و می‌بایست نظارت‌های بیشتری بر اماکن عمومی اعمال شده و تبلیغات گسترده‌ای نیز برای افناع  افکار عمومی در جامعه صورت گیرد.

استاندار اردبیل  گفت:  انتظار ما از شهروندان رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک است و باید فرهنگ‌سازی‌ استفاده از ماسک در استان مورد توجه واقع شود تا بتوان این ویروس را هرچه سریع‌تر مهار کرد.

اکبر بهنامجو بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید ۵۰ درصد ظرفیت کاری خود را به مهار و کنترل ویروس کرونا اختصاص دهند و هیچ گونه اهمال و سهل انگاری دراین باره از هیچ مسئولی قابل توجیه نیست.

وی  اضافه کرد: بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا در استان همه تالارها باید در شرایط قرمز تعطیل باشند و رستوران‌ها  نیز به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند در غیر این صورت با واکنش تیم‌های تعیین شده ستاد کرونا و امور صنفی ذی‌ربط روبه‌رو خواهند شد.

وی افزود: اماکن گردشگری از جمله آبدرمانی‌ها تعطیل و هتل‌ها نیز از پذیرش مسافر پرهیز کنند.

بهنامجو بیان کرد: متاسفانه به علت عدم رعایت پروتکل‌ها ، برپایی تجمعات و دورهمی‌ها شاهد تکمیل تخت‌های بیمارستان‌های استان هستیم.

استاندار اردبیل تعداد بستری‌های پیک قبلی را ۶۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد بستری ها در خیز جدید بالا رفته و این موضوع به دلیل پایین آمدن رعایت پروتکل های بهداشتی و برگزاری دورهمی ها و مراسم جشن عروسی و تولد و ختم است.

 واکسیناسیون ؛ عامل مهم در مقابله با شیوع کرونا 

به اعتقاد صاحب نظران،  با توجه به نقش اساسی واکسیناسیون در کنترل شیوع کرونا، سرعت بخشیدن به آن  می‌بایست مورد توجه مسئولان قرار گرفته و برای ترغیب عامه مردم اقدامات فرهنگی گسترده‌ای صورت گیرد.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  با اشاره به تداوم واکسیناسیون علیه کرونا در استان اردبیل و دعوت از همه مردم برای تزریق واکسن بر اساس برنامه اعلام شده گفت: در دسترس ترین واکسن، بهترین واکسن است چرا که انواع واکسن، بر اساس نوع مکانیسم، ایمنی ایجاد می کند.

دکتر حبیب زاده اظهار کرد: دو هفته بعد از تزریق واکسن، ایمنی ایجاد می شود که این ایمنی بسته به نوع واکسن ۶۰ الی ۹۰ درصد است و بر این اساس، واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌شود بلکه در کاهش مرگ و میر موثر بوده لازم است که همه مردم حتی با وجود تزریق واکسن، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در بیمارستان‌ها با بیمارانی مواجه هستیم که اغلب واکسن نزده‌اند و تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا بعد از واکسیناسیون به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

او با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

به گفته وی ، از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۱۹۵ هزار و ۹۱۶ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: تاکنون ۱۵۴ هزار و ۲۳۴ دُز واکسن نوبت اول و ۴۱ هزار و ۶۸۲ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

هیولای کرونا و مرگ‌هایی که دیگر عادت شده  است

استاندار اردبیل هم  افزایش میزان واکسیناسیون در استان را یادآور شد و افزود: میزان واکسیناسیون در ۲ هفته پیش ۲ هزار نفر  در روز بود که هم اکنون به ۱۳ هزار نفر در  روز رسیده است. 

وی بیان کرد: واکسیناسیون افراد بالای ۵۵ ساله در استان در حال انجام است و علاوه بر آن گروه های در ،معرض خطر از جمله رانندگان اتوبوس ، کارمندان بانک‌ها و کسانی که با عموم ارتباط دارند واکسینه می‌شوند.

وی با دعوت از جامعه هدف برای دریافت واکسن گفت:  بیشتر افرادی که در بیمارستان‌ها بستری هستند  واکسن دریافت نکرده‌اند و میزان بستری افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند  بسیار اندک است.

به گفته وی ، ۴۰ مرکز بهداشتی در شهر اردبیل و در کل استان بیش از ۲۵۰ مرکز بهداشت با کادرهای مجرب جهت تزریق واکسن کرونا راه‌اندازی شده است و آمادگی کامل برای واکسینه کردن افراد بالای ۵۰ سال و دارای اولویت را دارند.

وی تاثیر واکسن‌های استاندارد کرونا را در افراد بالای ۶۰ سال بسیار مهم دانست و افزود: ۱۲۵ هزار نفر از جمعیت استان اردبیل تاکنون واکسینه شده‌اند که ۳۵ هزار نفر از این جمعیت هر ۲ دز را دریافت کرده‌اند و برای ۹۰ هزار نفر دز نوبت اول تزریق شده است.

استاندار اردبیل بیان کرد: واکسن‌های موجود هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و در راستای تسریع روند و افزایش جمعیت واکسینه شده همکاری مردم بسیار با اهمیت است که باید در این مورد همکاری لازم را داشته باشند تا این ویروس ناخوانده ریشه‌کن شود.

نظر شما