شناسهٔ خبر: 48605221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

نمایندگان انقلابی تجربه‌های شکست‌خورده را تکرار نکنید

صاحب‌خبر -

علی صالح‌آبادی- مدیرمسئول

مجلس حداقلی یازدهم اندکی بیش از 13 ماه است که سکان قوه مقننه را در اختیار دارد.آنان که خود را انقلابی می‌دانند رفتارشان متفاوت از  ادوار گذشته مجلس است؛ زیرا طرح‌های جنجالی و برخی سخنان ناصواب و توهین آمیز  باعث شده تا مخالفت های زیادی علیه آنها در بین مردم و فضای مجازی شکل گیرد و آنان هم حرفی یا پاسخی که افکار عمومی را قانع کند نمی‌گویند. روزنامه ستاره صبح از زمان شکل گیری این مجلس پیش‌بینی ‌کرد که نمایندگان کم‌تجربه و به‌ظاهر انقلابی کارها را پیچیده و برای مردم مشکل ایجاد خواهند کرد.به همین دلیل عملکرد این مجلس را در 100، 200 و 300 روز را به‌طور مستند بررسی کرد که در آرشیو روزنامه موجود و قابل‌دسترسی برای همگان است.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که اینان فاقد «استراتژی» هستند و برای مشکلات اساسی کشور، مثل اقتصاد، فرهنگ، روابط خارجی، اشتغال، تورم، کرونا، محیط‌زیست، خشک‌سالی و ... برنامه ندارند. نمایندگان طرح «اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها» را به تصویب رساندند که رئیس‌جمهور گفت: اگر طرح 11 آذر نبود اسفند گذشته تحریم‌ها برداشته می‌شد. پس‌ازاین طرح آنها طرح دیگری با عنوان «صیانت از حقوق کاربران مجازی» روز چهارشنبه 6 مرداد با 121 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع به تصویب رساندند که این طرح اعتراض بسیاری را در پی داشته است و برخی آن را روز سیاه مجلس نامیده اند و صاحب‌نظران آن را به زیان کشور وزندگی مردم می‌دانند. مهم‌تر اینکه کارشناسان بر این عقیده‌اند که اقدام نمایندگان به سطح نارضایتی که اکنون در جامعه وجود دارد خواهد افزود.

اقتصاد جهان به سمت «دیجیتالی» شدن درحرکت است. اگر کشوری از این اتفاق مهم بی‌بهره بماند در عمل از رشد و توسعه بازمی‌ماند و جلوی رفاه مردم نیز گرفته می‌شود. استفاده از فضای مجازی امروز بازندگی دانشگاهیان، فرهنگیان، کسب‌وکارهاو خانواده‌ها عجین شده و چنانچه این امکان از دسترس خارج شود در عمل سفره مردم کوچک‌تر خواهد شد. اکنون بسیاری از زنان خانه‌دار از طریق فضای مجازی امرار و معاش می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که حدود 70 درصد از ایرانی‌ها از «اینترنت» برای پیشبرد مقاصد خود استفاده می‌کنند. در حالی نمایندگان درصدد ایجاد محدودیت برای اینترنت هستند که مردم از نبود واکسن، تداوم تحریم‌ها، بیکاری، تورم، نداشتن خانه و اجاره‌بهای بالا رنج می‌برند. پرسش این است چرا شما به فکر مشکلات روزافزون مردم سیستان و بلوچستان، خوزستان، بازنشسته‌ها، کارگران و ... نیستید و چرا در اعتراضات خوزستان غایب بودید. شما اکنون انگشت روی چیزی گذاشته‌اید که مردم را ناراضی و فقیر می‌کند. قدیمی‌ترها می‌گفتند «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی». پیش از این هم افرادی که مشابه نمایندگان انقلابی کنونی فکر می‌کردند، عزمشان را جزم کردند تا با بی‌حجابی و بدحجابی مبارزه کنند و بانوان را باحجاب کنند. پرسش این است که با صرف میلیاردها پول چرا این اتفاق نیافتاد و متأسفانه شاهد جامعه غیراخلاقی هستیم که در پرتو آن به‌جای رشد هنجارها ناهنجاری ایجادشده است. موضوع دیگر مبارزه با «ویدئو» و «ماهواره» با صرف هزاران میلیارد تومان پول بوده است که در عمل ناموفق بوده و در مقابل جیب سازندگان فیلترشکن‌ها، دلالان و عوامل پشت پرده پر شد و میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج‌شده است و گفتنی‌های دیگر. اینان باید بدانند که وقتی در جامعه باد بکارند درگذر زمان طوفان درو خواهند کرد.

به عقیده نویسنده عده‌ای در کشور قصد دارند مردم را به گذشته‌های دور و نزدیک ببرند و می‌کوشند تا افراد جامعه مثل آن‌ها فکر کنند و به اقدامات آن‌ها تن بدهند. انگاره ای که غلط است؛ زیرا مردم به دلیل رشد و گردش آزاد اطلاعات دانش اجتماعی شان بالا رفته و مطالبه گر شده‌اند و از مسئولان می‌خواهند در درجه نخست «نان» و «آب» آن‌ها را تأمین کنند. مردم وقتی می‌بینند مسئولان در جهت خواست آنان حرکت می‌کنند به آن‌ها اعتماد می‌کنند. بی‌اعتمادی که اکنون در جامعه وجود دارد نتیجه اقداماتی است که مسئولان بدون نظر مردم، متخصصان، تکنوکرات هاو اقتصاددانان انجام داده‌اند. مردم‌دوست دارند با بهره‌گیری از اصل 59 قانون اساسی درباره مسائل مهم همه‌پرسی انجام شود. برای نمونه یا طرح ایجاد محدودیت اینترنت کنار گذاشته شود یا همه‌پرسی درباره آن انجام شود.

نظر شما