شناسهٔ خبر: 48586041 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش نقش غدیرخم در گسترش تمدن اسلامی در باکو برگزار شد

باکو - ایرنا - همایش بزرگداشت «عید غدیرخم، روز امامت و ولایت» با عنوان «نقش غدیرخم در گسترش تمدن اسلامی» با حضور دوستداران اهل بیت (ع) در محل سالن اجتماعات «خانه فرهنگ شهریار» رایزنی فرهنگی ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در ابتدای این همایش که با رعایت «پروتکلهای کرونائی» برگزار و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد، «قربانعلی پورمرجان» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو طی سخنانی ضمن تبریک این عید با سعادت، واقعه غدیرخم را یکی از مهمترین وقایع تاریخ اسلام برشمرد که نقش بسزایی در گسترش تمدن اسلامی داشته است.

رایزن فرهنگی ایران ضمن تشریح آیه «تبلیغ» و آیه «اکمال» گفت: حادثه غدیر و آنچه در آن اتفاق افتاد، نشان دهنده ریشه الهی داشتن ولایت امیر مومنان علی (ع) است و کامل شدن دین  و به نتیجه رسیدن نبوت پیامبر اکرم (ص) به آن بستگی دارد .

همایش نقش غدیرخم در گسترش تمدن اسلامی در باکو برگزار شد

پورمرجان افزود: بنیان تمدن اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) نهاده شد و این موجب فخر جهان اسلام است که چنین شخصیتی در بنیانگذاری تمدن آنها نقش اصلی را ایفا کردند. شخصیتی که پیامبر اکرم (ص)، وی را دروازه علم نامید و در همه علوم اول بوده است .

وی اضافه کرد: امیرالمومنین در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر نظراتی را بیان کردند که بعد از ۱۴۰۰ سال در حوزه سیاسی مورد استناد قرار می‌گیرد و این نشان دهنده اساس محکم و قوی برای تمدن اسلامی است که بعد از وی سایر ائمه و علمای اسلامی شاخ و برگ آنرا تکمیل کردند .

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعلی اکبر اجاق نژاد» نماینده ولی فقیه در جمهوری  آذربایجان نیز طی سخنانی به نعمت‌های بیشماری که از منشاء مقدسی بنام توحید می‌باشد و وجود پروردگار متعال است، اشاره کرد و افزود: نعمت‌ها بر دو قسم مادی، ظاهری و معنوی می‌باشد که قسمت دوم از ارزش والایی برخوردار است.

همایش نقش غدیرخم در گسترش تمدن اسلامی در باکو برگزار شد

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: وحدت و اتحاد، قلب پاک و پوشاندن عیب از نعمت‌های معنوی می‌باشد، ولی بزرگترین نعمت معنوی از سوی پروردگار فرستادن پیامبر اکرم (ص) می‌باشد. رسالت و نبوت و در کنار آن امامت از نعمت‌های بزرگ و با ارزشی است که خداوند متعال به ما عطا کرده است که آن دو در کنار هم ولایت را شکل می‌دهند.

اجاق نژاد افزود: ولایت آن است که فیض الهی را معصومانه تحویل، معصومانه عمل و معصومانه به ما ابلاغ می‌کند که خداوند متعال در این موضوع و همچنین فرستادن پیامبران و رسالت و امامان به ما انسانها منت می‌نهد و این تنهاترین منت به دلیل عظمت نعمت می‌باشد.

وی غدیر را بزرگترین عید برای مسلمانان بر شمرد و آنرا برکتی برای انسانها دانست که موجب تکمیل دین الهی در دنیا شده است .

«میرجعفر ایوب­اف» از علمای مطرح جمهوری آذربایجان و نماینده اداره مسلمانان قفقاز نیز در این مراسم طی سخنانی به شأن و عظمت واقعه تاریخی غدیر اشاره کرد و شخصیت والای حضرت علی (ع) را با سخنی حکمت‌آمیز از «خلیل بن احمد» که گفته است، «بی‌نیازی او از همه و نیاز همه به او، دلیل بر این است که او امام همه است»، توصیف کرد.

وی غدیرخم را رمز وحدت جهان اسلام معرفی کرد و افزود: اگر شخصی واقعا و بطور صمیمی عاشق اسلام و در پی وحدت باشد، به حضرت علی (ع) و واقعه غدیرخم می‌رسد و تمامی اعمال او از جهاد، حج، زکات با وجود غدیرخم مورد قبول خداوند متعال می‌باشد.

خانم «نورسته ابراهیم ­اوا» مدیر شورای زنان حزب اسلامی جمهوری آذربایجان نیز بر الگوگیری از سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه تاکید کرد.

وی حضرت امیرالمومنین را معیار هدایت و راه نجات معرفی کرد که برای شناخت و درکش می‌توان به سخنان آن حضرت درباره خودشان و حتی دشمنانش مراجعه کرد.

ابراهیم اوا  اندیشه‌های مولا امیرالمومنین (ع) را نه فقط برای زمان خود بلکه برای همه زمانها قابل تطبیق دانست و بر پیروی از اندیشه‌های ایشان توسط همه مسلمانان تاکید کرد .

در ادامه این مراسم، گروه موسیقی «آیینی ظفر۳۱۳ » و تنی چند از شاعران شناخته شده اهل بیت جمهوری آذربایجان با اجرای قطعات دلنشینی فضای بسیار فرح بخشی را برای حاضرین در این مراسم فراهم آوردند.

همایش نقش غدیرخم در گسترش تمدن اسلامی در باکو برگزار شد

پیش از این مراسم، مسابقه بزرگ غدیر توسط رایزنی فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان برگزار شده بود که ۲۰ سوال در این مسابقه طرح و ارائه شد و در فضای مجازی پخش گردید و در طول دو روز بیش از ۶۰۰ نفر در آن شرکت داشتند .

مراسم عید غدیر در مرکز فرهنگی شهریار بطور مستقیم از فیس بوک و اینستاگرام رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو هم پخش شده است .  

همچنین مقاله‌ای توسط رایزن فرهنگی ایران با عنوان «درسهائی که از غدیرخم می توان آموخت» تهیه و در برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان به چاپ رسید .

نظر شما