شناسهٔ خبر: 48556504 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تشدید مقابله با خسارات جوندگان در کشتزارهای خراسان رضوی

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مقابله با خسارات جوندگان در کشتزارهای خراسان رضوی نسبت به سال گذشته گسترده‌تر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فاطمه حلاج‌نیا مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مقابله با جوندگان کوچک به ویژه موش که بیشترین خسارت را به محصولات کشاورزی می‌زنند امسال در کشتزار‌های خراسان رضوی نسبت به سال گذشته گسترده‌تر شده است.

او افزود: سطح مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان رضوی از بهمن پارسال تاکنون به ۲۳ هزار و ۲۳۰ هکتار از کشتزار‌ها و باغ‌های خراسان رضوی رسیده است.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: سطح مقابله با جوندگان در مزارع و باغ‌های خراسان رضوی که در کل دوره پیش ۹۹ هزار و ۶۸۳ هکتار بود، در ۶ ماه دوره کنونی از مدت مشابه پارسال فراتر رفته است، لذا پیش‌بینی می‌شود امسال کل این سطح از جمع رقم پارسال بیشتر شود.

بیشتر بخوانید

حلاج نیا بیان کرد: کشاورزان و باغداران باید علاوه بر رعایت اصول بهداشت زراعی و حذف علف‌های هرز از مزرعه و باغ، از توصیه‌های مشورتی کارشناسان جهاد کشاورزی نیز به منظور مبارزه با جوندگانی همچون موش بطور جدی و مستمر استفاده کنند.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که محصولات چندسال کشت مانند یونجه، زعفران و همچنین اراضی باغی در معرض خسارت جوندگان مضری مانند موش هستند که علاوه بر خسارت به مزارع، درختان و محصولات کشاورزی به تاسیسات آبیاری نیز آسیب می‌زنند.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مبارزه به‌هنگام با جوندگان در مزارع و باغ‌ها را اقدامی ضروری توصیف و تاکید کرد: کشاورزان باید مبارزه با این جوندگان را جدی گرفته و توجه داشته باشند که اقدام مناسب و موثر در فصل مبارزه، اهمیت زیادی در از بین بردن این نوع آفت دارد.

حلاج نیا اظهار کرد: پاک کردن سطح باغ و مزرعه از علف هرز و یا عملیات شخم عمیق در هنگام پاییز، برای کاهش و حذف خسارات ناشی از جولان موش‌ها در فضای تولید کشاورزی به خصوص در باغ‌های میوه و مزارع صیفی‌جات اهمیت و تاثیر زیادی دارد.

او افزود: اقدام به‌موقع کشاورزان و باغداران در عمل به این نکات و همکاری آن‌ها با کارشناسان جهاد کشاورزی در پاییز هر سال موجب کاهش تراکم جمعیتی موش‌های باغ و مزرعه در فصل بهار بعدی و کاهش شدید حجم خسارت‌ها می‌شود.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس ضرورت دارد کشاورزان و باغداران نسبت به پایش مزارع و باغ‌های خود هوشیار بوده و برای رفع آلودگی و فعالیت تخریبی موش در سطح آن، اقدام به‌هنگام داشته باشند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

نظر شما