شناسهٔ خبر: 48547527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور؛

تشریح اقدامات، طرح ها و برنامه های معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور به تشریح اقدامات، طرح ها و برنامه های معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن، در اولین روز از سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: نقشه راه معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع بر مبنای سه اصل مدیریت برنامه ها و سیاست های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت توسعه امور رفاهی  و ارتقاء منزلت اجتماعی فرهنگیان؛ مدیریت برنامه، بودجه و نظارت راهبردی و           مدیریت منابع انسانی، تشکیلات و فرآیند‌ها،  آمار و شاخص‌های توسعه یافتگی؛ ترسیم شده است.

الهیار ترکمن افزود: برای اجرایی کردن اصل مدیریت برنامه ها و سیاست های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت توسعه امور رفاهی و ارتقاء منزلت اجتماعی فرهنگیان؛ اقداماتی همچون؛ تامین مسکن فرهنگیان، وام و تسهیلات، تقویت تعاونی‌های مصرف و مسکن، افزایش قدرت خرید، بیمه و درمان، امور رفاهی و شفافیت مالی، در دستورکار این معاونت قرار گرفت.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با اشاره به اهمیت تامین مسکن برای همکاران فرهنگی سراسر کشور، بیان کرد: برای تامین مسکن فرهنگیان، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی در تاریخ دوم آذرماه 98 با هدف تأمین 170 هزار واحد مسکونی طی یک دوره 3 ساله منعقد شد که  بیش از 310 هزار فرهنگی برای بهره‌مندی از مسکن در طرح مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و آموزش و پرورش ثبت‌نام کردند و طی استعلام‌های لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی شرایط و مشخصات 75 هزار فرهنگی فاقد مسکن از بین 310 هزار متقاضی تأیید شدند.

وی افزود:  با همکاری وزارت راه و شهرسازی، در 31 استان کشور و 251 شهر تاکنون، زمین مورد نیاز برای 43 هزار و 775 واحد مسکونی تأمین شده است و 25 هزار فرهنگی واجد شرایط مسکن در مرحله افتتاح حساب، واریز وجه، تکمیل موجودی و اتصال به پروژه‌ها هستند. در تفاهم‌نامه تأمین مسکن فرهنگیان به جامعه هدف و اولویت واگذاری مسکن به زنان سرپرست خانوار، زوجین فرهنگی، کارکنان بالای 20 سال خدمت و بازنشستگان، توجه ویژه شده است.

الهیار ترکمن در خصوص ایجاد تسهیلات بیمه و درمان برای فرهنگیان گفت: واریز به موقع حق بیمه درمان تکمیلی، رفع مغایرت آمار بیمه‌شدگان استان (بر اساس مبالغ واریزی) با آمار سامانه آتیه‌سازان حافظ به صورت ماهیانه،  تعامل ادارات کل استان‌ها با اداره کل بیمه سلامت استان در خصوص رفع مغایرت‌ها، ارسال لیست کسورات، ترویج فرهنگ‌ استفاده از بیمه جهت پوشش اکثریت فرهنگیان استان در بیمه‌های عمر، تکمیلی، آتش‌سوزی و زلزله منازل مسکونی و سایر پوشش‌های بیمه‌ای لازم،  ارتقاء و توسعه بخش‌های پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی فرهنگیان استان و توسعه بخش‌های دندان پزشکی و ایجاد درمانگاه‌های دندانپزشکی در سطح استان و شهرستان‌ها با استفاده از پتانسیل خیّرین مدرسه‌ساز و سایر منابع در اختیار از اقدامات انجام شده توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع در راستای برقراری تسهیلات بیمه و درمان است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع گفت: در راستای برقراری رفاه همکاران فرهنگی در سراسر کشور، اقداماتی نظیر، تقویت و توسعه مراکزرفاهی، طرح اسکان موقت فرهنگیان، ایجاد مراکز بیماران صعب العلاج در استان ها، راه اندازی باشگاه پیشکسوتان فرهنگی و انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت ارائه دهنده خدمات گردشگری همچون زاگرس، صورت گرفته است.

الهیار ترکمن با اشاره به تأمین بودجه و منابع مالی در  اجرای اصل مدیریت برنامه، بودجه و نظارت راهبردی ، تصریح کرد: رتبه بندی معلمان در نیمه دوم سال 1398، با اعتباری بالغ بر 2200 میلیارد تومان میسر گردید  و افزایش حقوق متعهدین خدمت ( دانشجویان دانشگاه فرهنگیان) تا حداقل حقوق و پرداخت عیدی به آنان برای نخستین بار با اعتباری بالغ بر 630 میلیارد تومان در سال 1398 ، تصویب و اجرایی شد.

وی افزود: اجرای کامل فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری که از سال 1395علیرغم صدور بخشنامه دولت به دلیل کمبود اعتبار معطل مانده بود،در اسفندماه  1398 با اعتبار 450 میلیارد تومان تأمین و اجرایی شد و افزایش های حقوق سال 1399 (ترمیم رتبه بندی معلمان )با اعتباری بیش از 7800 میلیارد تومان، افزایش حقوق معلمان حق التدریس آزاد، پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سالهای 1397 تا 1399 ( از محل اعتبارات ردیف متفرقه ) بدون تحمیل بارمالی به ردیفهای اصلی وزارت آموزش و پرورش، تسویه حق التدریس شاغل و بازنشسته برای نخستین بار در سال های  ( 1398 و 1399) ، پرداخت سرانه مدارس عشایری برای نخستین بار و .... از دیگر اقدامات انجام شده در مدیریت برنامه، بودجه و نظارت راهبردی  است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با اشاره به اصل مدیریت منابع انسانی، تشکیلات و فرآیند‌ها،  آمار و شاخص‌های توسعه یافتگی؛ گفت: رتبه بندی معلمان و زمان اجرای آن، طرح معلم تمام وقت، ارتقای مدرک تحصیلی کادر اداری، پیگیری برقراری فوق العاده ویژه فرهنگیان، تعیین تکلیف نیروهای اداری و ایجاد انگیزه برای اشتغال به کار در ادارات ، کمبود نیروی انسانی و خدماتی و جذب نیروهای شرکتی ایثارگر، ماموریت ها و انتقال برون دستگاهی، نقل و انتقال اضطراری فرهنگیان، بازنشستگی نیروهای باتجربه با توجه به کمبود نیرو و ضرورت توانمندسازی نیروهای جدیدالاستخدام (توسعه شایستگی) در زمره اقداماتی است که در راستای اجرایی شدن اصل مدیریت منابع انسانی، تشکیلات و فرآیند‌ها،  آمار و شاخص‌های توسعه یافتگی؛ صورت گرفته است.

الهیار ترکمن با اشاره به این که استقرار و ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت رسمی  و عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این امر تنها  از طریق اجرای صحیح و منطقی سیاست های کلی، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش با تأمین و تربیت منابع انسانی متعهد، متخصص و کارآمد، محقق می شود.

وی افزود: با توجه به گزارش وضعیت تحول نیروی انسانی، کاستی هایی برای رفع نیازها و اقتضائات نظام تعلیم و تربیت کشور جهت دستیابی به آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و اقدامات و تصمیمات مهمی برای دستیابی به اهداف متعالی نظام آموزش و پرورش، جذب و تربیت معلمان شایسته و برخوردار از توانمندیها و صلاحیت های عمومی و تخصصی و حرفه ای انجام شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع گفت: زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی شامل: جذب، آماده سازی، حفظ و ارتقاء و ارزشیابی معلم و سایر منابع انسانی است و در برگیرنده تمامی افرادی است که از سطح ستاد تا سطح مدرسه مسئولیت تربیت متربیان در نظام تربیت رسمی عمومی را برعهده دارد.

وی با اشاره به این که مأموریت اصلی این زیرنظام ایجاد زمینه ها و فرآیندهایی است که از طریق آن مربیان قادر به تشخیص موقعیت، نقاط قوت و ضعف سطح بلوغ فکری و روانی خود بوده و بتواند زمینه هایی را برای رشد و توسعه ظرفیت های موجود، فراهم کنند، بیان کرد: در 8 سال گذشته سعی شده است با جذب نیروی انسانی از طریق دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی، کیفیت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش بهبود یابد.

الهیار ترکمن در خصوص نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: در راستای سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش استان ها در شهریور 99 و پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) درخصوص جذب نیروی انسانی متعهد، خلاق و شایسته، توانمند با استعداد و با انگیزه و برخوردار از صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای در آموزش و پرورش، سیاست های جذب، اصلاح و «ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی» در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش در جلسه 28 مهرماه 99 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ابلاغ شد.

الهیار ترکمن اجرای برنامه توسعه شایستگی های حرفه ای منابع انسانی در آموزش و پرورش را بسیار با اهمیت دانست و گفت: جهت گیری برنامه شامل: شناسایی شایستگی های موردنیاز جامعه هدف براساس نیازسنجی، برنامه ریزی از پایین به بالا، ارائه آموزش ها در قالب نظری، عملی و به ویژه مهارتی، توسعه شایستگی، تنوع بخشی به شیوه های آموزش با توجه به اصول آموزش بزرگسالان و بهره مندی از آموزش های ضمن خدمت به عنوان مکمل روش های توسعه ای می باشد.

وی با اشاره به اهداف عملیاتی برنامه مذکور گفت:  طراحی و استقرار نظام جامع آموزش معلمان با تأکید بر نیازسنجی و طراحی شناسنامه آموزشی، ایجاد ساز و کارهای انگیزشی برای ترغیب منابع انسانی به توانمندسازی و خودارتقایی، توانمندسازی مدیران، معاونین و معلمان با بهره برداری از ظرفیت ها، امکانات و خلق فرصت های متنوع یادگیری، متناسب با نیازها، علایق و تفاوت های فردی، از اهداف عملیاتی برنامه توسعه شایستگی های حرفه ای منابع انسانی در آموزش و پرورش ذکر شده است.

نظر شما