شناسهٔ خبر: 4853707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

وخامت اوضاع جنگ در یمن/ توقف امدادرسانی و حملات پی در پی عربستان

در حالی که جنگنده های سعودی به بمباران های خود بر سر مردم بی گناه یمن ادامه می دهند، برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد، کار توزیع مواد غذایی را در یمن به سبب کمبود سوخت به تدریج متوقف می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از خبرگزاری فرانسه از ریاض، عربستان سعودی اعلام کرد نیروهایش روز پنجشنبه ده ها مبارز شیعه یمنی را که نخستین حمله بزرگ را به عربستان از آغاز حملات هوایی تحت رهبری این کشور انجام دادند، کشتند.

همچنین وزارت دفاع عربستان در بیانیه ای که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد، اعلام کرد: «نیروهای زمینی امروز حمله شبه نظامیان انصارالله را به مرز جنوب نجران دفع کردند».

جنگنده های ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی پنجشنبه شب بار دیگر فرودگاه صنعا در یمن را بمباران کردند.

منابع خبری و شاهدان گزارش دادند جنگنده های عربستانی دومین بار ظرف دو روز گذشته،‌ دیشب نیز در دو حمله جداگانه باند اصلی و فرعی فرودگاه صنعا را به شدت بمباران  کردند.

این در حالی است که فرودگاه صنعا دو روز پیش و هنگام فرود یک فروند هواپیمای ایرانی هدف حملات هوایی عربستان و متحدانش قرار گرفته بود و تکنسین های یمنی در حال تعمیر و بازسازی  باند فرودگاه بودند که بار دیگر هدف حمله هوایی عربستان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری محیط از صنعا، منابع خبری و شاهدان افزودند: جنگنده های عربستانی پنجشنبه شب همچنین پایگاه هوایی الدیلمی، نزدیک فرودگاه صنعا و نیز مواضع و پایگاه های گروه انصارالله را در محله عصر نزدیک جبل عطان  بمباران کردند.

شبکه تلویزیونی المسیره نیز در خبری فوری گزارش داد نیروهای دفاع مدنی و امدادگران در حال خارج کردن اجساد شهدا از زیر آوار ناشی از حمله جنگنده های سعودی به محله الشعب در سعوان در پایتخت یمن هستند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد کار توزیع مواد غذایی را در یمن به سبب کمبود سوخت به تدریج متوقف می کند.

در حالی که «برنامه جهانی غذا» در دو هفته اخیر به هفتصد هزار نفر در یمن کمک های غذایی رسانده است، پورنیما کاشیاپ Purnima Kashyap مسئول محلی این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل در یمن در بیانیه ای گفت: «ما به مرحله ای رسیده ایم که دیگر کار توزیع مواد غذایی از انبارهایمان به افراد کاملا نیازمند برایمان غیرممکن شده است. حدود نیمی از جمعیت یمن در ناامنی غذایی به سر می برند و بیشتر خانواده ها نمی دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا تهیه کنند و رساندن غذا به این افراد کاملا امری ضروری و حیاتی است.»

برنامه جهانی غذا می گوید: در استان حدیده در یمن به سوخت دسترسی ندارد و برای توزیع کمک های غذایی خود که برای برطرف کردن نیاز یک میلیون و چهارصد هزار انسان طی یک ماه کافی هستند، به دویست هزار لیتر سوخت نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم در حالی که یمن نود درصد از نیاز غذایی خود را از کشورهای خارجی وارد می کند، برنامه جهانی غذا می گوید این موضوع که واردات مواد غذایی به کشور و توزیع و انتقال آنها به مناطق مختلف تقریبا ناممکن شده، بسیار نگران کننده است زیرا تاثیری کاملا مستقیم بر زندگی مردم و به ویژه قشرهای آسیب پذیر می گذارد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه نگرانی عمیق خود را از درگیری های زمینی کنونی و حملات هوایی در یمن، که به کشته شدن بیش از 1200 نفر در شش هفته گذشته منجر شده است، ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از سازمان ملل متحد، در بیانیه ای که سخنگوی بان کی مون منتشر کرد، آمده است:« دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص ادامه نبرد زمینی و حملات هوایی در یمن و تاثیر آن بر غیر نظامیان بیگناه به شدت نگران است ».

در این بیانیه آمده است:«‌ در شش هفته گذشته، بیش از 1200 نفر کشته و 300 هزار نفر از خانه های خود گریخته اند».

در ادامه این بیانیه آمده است:«‌ گزارش هایی موثق درباره خانواده هایی در عدن وجود دارد که به علت بمباران و حضور تک تیراندازانی که غیر نظامیان را در خیابان ها هدف قرار می دهند، گرفتار شده اند ».

این بیانیه می افزاید :« حمله به غیر نظامیان و زیر ساخت های غیر نظامی، از جمله بیمارستان ها و مجتمع های سازمان ملل متحد، غیر قابل قبول و نقض حقوق بشر دوستانه بین الملل است ».

حملات هوایی تحت رهبری عربستان سعودی پنج استان یمن را هدف قرار داد. این حملات هوایی در حالی انجام شد که درگیری ها روز چهارشنبه در شهر عدن در جنوب یمن شدت یافت.

در این بیانیه آمده است :«‌ این خشونت ها به شدت مانع ارسال محموله های مواد غذایی، سوخت و مراقبت های بهداشتی شده است ».

در ادامه این بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است :« همه فرودگاه ها به روی عبور و مرور غیر نظامی بسته شده است، برخی تحت حملات مستقیم قرار داشته اند- و ارسال محموله های دریایی با تاخیر مواجه است ».

در این بیانیه همچنین آمده است:« شبکه های بهداشت و آب و فاضلاب یمن و سرویس های مخابراتی این کشور در آستانه سقوط و فروپاشی است».

این بیانیه می افزاید :« عملیات بشر دوستانه طی چند روز متوقف خواهد شد مگر آنکه سوخت تامین شود ».
در بیانیه بان کی مون همچنین آمده است :«‌ دبیر کل سازمان ملل متحد از همه طرف های دخیل در عملیات و اقدامات نظامی می خواهد از غیر نظامیان و زیر ساخت های غیر نظامی محافظت کنند ».

در این بیانیه آمده است:« حملات به بیمارستان ها و تاسیسات بهداشتی باید فورا پایان یابد ».

این بیانیه می افزاید:«‌ دبیر کل سازمان ملل متحد از همه طرف ها می خواهد تضمین کنند نهادهای بشر دوستانه و شرکایشان دسترسی ایمن و قابل اعتمادی برای آوردن امدادگران و تدارکات به یمن و کمک رسانی به میلیون ها نیازمند، داشته باشند».

در این بیانیه تصریح شده است دبیر کل سازمان ملل متحد درخواست خود را درباره برقراری آتش بسی فوری تکرار کرد و از سرگیری فوری واردات سوخت را به منظور جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع انسانی فاجعه بار در یمن خواستار شد.

همچنین سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در صنعا، اوضاع انسانی یمن را فاجعه آمیز و هولناک توصیف کرد.

ماری کلر فغالی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «المیادین» درباره اوضاع انسانی یمن گفت: اوضاع انسانی در سراسر یمن از جمله صنعا، عدن، تعز، الضالع، مارب و دیگر مناطق فاجعه آمیز و هولناک است. ما با کمبود شدید دارو برای درمان مجروحان و بیمارسان و کمبود شدید سوخت روبرو هستیم که مانع از فعالیت مناسب بیمارستان ها و نیز خودروهای آمبولانس می شود.

فغالی افزود: بعضی از بیمارستان ها در عدن تعطیل و مجروحان به خانه هایشان فرستاده شدند. ما در یمن همچنین با کمبود شدید مواد غذایی روبرو هستیم، زیرا این کشور نود درصد از مواد غذایی اساسی را وارد می کند. برق تقریبا کاملا قطع شده و آب آشامیدنی هم کمیاب شده است. به عبارت دیگر ما در همه بخش ها و زمینه ها با اوضاع فاجعه بار و هولناکی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: ادامه درگیری ها در بعضی مناطق و دسترسی نداشتن صلیب سرخ به بعضی مناطق مانند مارب و عدن موانع اصلی برای فعالیت صلیب سرخ است. از نظر ما فاجعه انسانی در یمن هم اکنون هم رخ داده است.

درگیریها بین نیروهای ارتش یمن و طرفداران عبدربه منصور هادی در شهر عدن در جنوب این کشور تشدید شد .

درگیریها بین نیروهای ارتش یمن و طرفداران عبدربه منصور هادی در محله المعلا در شهر عدن در جنوب این کشور تشدید شد و درگیریهای خیابانی در محله های مختلف این شهر و خیابان مدرم ادامه دارد.

به گزارش منابع خبری، در ۴۲۰۰ مرتبه حمله هوایی رژیم آل سعود به یمن تا کنون بیش از ۱۳۶۰ تن به شهادت رسیده و  ۳۳۶۵ تن دیگر زخمی شده اند.از ۱۳۶۰ شهید  435 کودک و 327 زن  هستند .

همه ساختمان های دولتی، زیرساخت ها و حتی مناطق تاریخی در استان صعده در حملات هوایی جنگنده های سعودی  تخریب شده است.

شبکه پرس تی وی نیز در خبری فوری اعلام کرد: وزارت کشور عربستان سعودی از کشته شدن یک فرمانده نیروهای مرزبانی این کشور نزدیک مرز یمن خبر داد.
 

نظر شما