شناسهٔ خبر: 48466239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

آمریکا: مذاکرات برجام تاثیر مستقیمی بر پرونده نقض پیمان مودت دارد/ سخنگوی اتحادیه اروپا: گذشت زمان در مذاکرات وین به نفع کسی نیست

صاحب‌خبر -
آمریکا: مذاکرات برجام تاثیر مستقیمی بر پرونده نقض پیمان مودت دارد/ سخنگوی اتحادیه اروپا: گذشت زمان در مذاکرات وین به نفع کسی نیست
خبرگزاری آریا-ایالات متحده آمریکا ادعا کرد که نتیجه مذاکرات احیای برجام در وین تاثیر مستقیمی بر محتوای لایحه جوابیه این کشور در پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض پیمان مودت دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا،ایالات متحده آمریکا ادعا کرد که نتیجه مذاکرات احیای برجام در وین تاثیر مستقیمی بر محتوای لایحه جوابیه این کشور در پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض پیمان مودت دارد.بر اساس اعلام دیوان بین‌المللی دادگستری، آمریکا ادعا کرده که طی سه ماه گذشته سرگرم مذاکرات درباره احتمال بالقوه بازگشت متقابل ایران و ایالات متحده به تعهدات دو طرف تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده است؛ و اینکه نتیجه این مذاکرات تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر متن لایحه واشنگتن داشته است.
ایالات متحده آمریکا ادعا کرد که نتیجه مذاکرات احیای برجام در وین تاثیر مستقیمی بر محتوای لایحه جوابیه این کشور در پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض پیمان مودت دارد.
 دیوان بین‌المللی دادگستری روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده طی نامه‌ای مورخ 9 ژوئن 2021 (19 خرداد) خواستار تمدید مهلت ارائه لایحه اعتراضی خود تا 21 دسامبر 2021 ( 31 آذر) شد. اما با درنظر گرفتن مخالفت جمهوری اسلامی ایران، دادگاه این مهلت را تا 22 نوامبر (یکم آذر) تمدید کرد.
بر اساس اعلام دیوان بین‌المللی دادگستری، آمریکا ادعا کرده که طی سه ماه گذشته سرگرم مذاکرات درباره احتمال بالقوه بازگشت متقابل ایران و ایالات متحده به تعهدات دو طرف تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده است؛ و اینکه نتیجه این مذاکرات تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر متن لایحه واشنگتن داشته است.
اما جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای مورخ 22 ژوئن 2021 (یکم تیر) ضمن رد استدلال آمریکا تصریح کرده که نتیجه مذاکرات وین ارتباطی با پرونده شکایت ایران از واشنگتن ندارد.
ایران به خاطر «اِعمال مجدد تحریم های یک جانبه اقتصادی و تشدید اقدامات محدودکننده علیه دولت، ملت و شرکت های ایرانی و مغایرت آن ها با مفاد عهدنامه 1955 مودّت میان دو کشور» از دولت آمریکا نزد دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده است.
به موجب تصمیم اجرایی 18 اردیبهشت 1397 (8 مه 2018) دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده و خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تحریم های یک جانبه ای علیه کشورمان اِعمال شد و اقدامات محدودکننده جدیدی علیه اتباع ایرانی و غیرایرانی وضع گردید که با پاره ای از مفاد عهدنامه مودّت مغایرت دارد.
عهدنامه مزبور متضمن تعهداتی در حمایت از اتباع یکدیگر در قلمرو سرزمین طرف دیگر از جمله در زمینه واردات و صادرات، نقل و انتقالات پولی، رعایت حقوق و منافع مکتسبه و منع رفتار تبعیض آمیز و همچنین آزادی تجارت بین سرزمین های دو کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: زمان دور هفتم مذاکرات وین اعلام نشده
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین گفت زمان دور هفتم مذاکرات اعلام نشده است. ند پرایس با بیان اینکه آماده دور هفتم مذاکرات وین هستیم، تصریح کرد که می دانیم ایران در دوره انتقالی است. آنها به وضوح در سیستم خود تصمیماتی دارند که باید اتخاذ کنند. 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین گفت زمان دور هفتم مذاکرات اعلام نشده است.
این مقام آمریکایی با بیان اینکه آماده دور هفتم مذاکرات وین هستیم، تصریح کرد که می دانیم ایران در دوره انتقالی است. آنها به وضوح در سیستم خود تصمیماتی دارند که باید اتخاذ کنند.
وی با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران افزود دیپلماسی موثرترین ابزار برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام حدود یک هفته پیش در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما در دوران انتقالی به سر می بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفتگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است.

سخنگوی اتحادیه اروپا: گذشت زمان در ارتباط با مذاکرات وین به نفع کسی نیست
سخنگوی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی تاکید کرد که هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا مشخص نشده است،
سخنگوی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی تاکید کرد که هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا مشخص نشده است،
یک سخنگوی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، روز پنج شنبه در گفت‌وگو با صدای آمریکا، با اشاره به اینکه هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا مشخص نشده است، گفت: «فرصت دادن به دیپلماسی امری مهم است اما گذر زمان به نفع کسی نیست. بنابراین باید از تأخیرهای بی‌مورد جلوگیری شود و در اسرع وقت و با انعطاف‌پذیری لازم به مذاکرات برگردیم.»
او افزود :«ما مذاکره درباره مسیر آتی برجام و تحولات در افغانستان را تأیید می کنیم، اما جزئیات بیشتری از آن را نمی توانیم به اشتراک بگذاریم.»
این سخنگو در پاسخ به پرسشی درباره تماس تلفنی چهارشنبه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با جوزپ بورل، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اینکه آیا تاریخی برای از سرگیری مذاکرات مطرح شده است، عنوان کرد: «هنوز تاریخ مشخصی برای از سرگیری مذاکرات وین مشخص نشده است. هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، همچنان در تماس نزدیک با شرکت کنندگان در برجام از جمله ایران، و همچنین ایالات متحده است تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات در اسرع وقت از سر گرفته می‌شود.»

آمریکا به دنبال خرید زمان برای تنظیم جوابیه در پرونده شکایت ایران
دولت آمریکا با بهانه کردن مذاکرات در خصوص برجام خواستار تمدید مهلت خود برای تنظیم لایحه جوابیه در پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض پیمان مودت شده است.
دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید دولت آمریکا با توجه به جاری بودن مذاکرات وین خواستار تمدید مهلت خود برای تنظیم لایحه جوابیه خود در پرونده شکایت ایران از این کشور به دلیل نقض پیمان مودت شده است.
دیوان بین‌المللی دادگستری طی حکمی که 21 جولای 2021 صادر شده (چهارشنبه 30 تیرماه) گفته این نهاد بین‌المللی مهلت آمریکا برای تنظیم لایحه جوابیه را تا 22 نوامبر 2021 تمدید کرده است.
در این حکم تصریح شده نماینده ایالات متحده آمریکا طی نامه‌ای به تاریخ 9 ژوئیه درخواست کرده مهلت تنظیم جوابیه به 21 دسامبر تمدید شود.
واشنگتن مدعی شده که این کشور طی سه ماه گذشته مشغول انجام مذاکراتی جهت بازگشت دو جانبه با ایران به توافق هسته‌ای برجام بوده است. آمریکا مدعی شه که نتیجه آن مذاکرات بر محتوای جوابیه آمریکا «تأثیر مستقیم و محسوسی» خواهد داشت.
آمریکا همچنین مدعی شده که افراد کلیدی دخیل در تنظیم جوابیه دولت آمریکا مشغول انجام مذاکرات برجام هستند و همین مسئله موجب می‌شود تهیه پیش‌نویس این لایحه با دشواری‌هایی مواجه شود.
دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید رونوشتی از این نامه را پس از دریافت به نماینده جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.
دستیار نماینده جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به تاریخ 22 ژوئیه 2021 مخالفت تهران را با درخواست آمریکا برای تمدید آن مهلت زمانی ابراز کرده. ایران گفته که نتایج مذاکرات برجام هیچ تأثیری بر روند رسیدگی به این پرونده نخواهد داشت.
دیوان دادگستری آمریکا در پایان تصریح کرده بعد از در نظر گرفتن دیدگاه‌های هر دو طرف، در نهایت مهلت تنظیم لایحه جوابیه ایالات متحده را تا 22 نوامبر 2021 تمدید کرده است.
جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران شکایتی را بر اساس «عهدنامه مودت» به دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیم کرد و خواستار دستور دادگاه به واشنگتن برای لغو این تحریم‌ها شده بود.

گروسی: ایران اعلام کرده اطلاعات نظارتی آژانس را نگه می دارد
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت ایران اعلام کرده که همچنان از اطلاعات جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی آژانس نگهداری می‌کند.
به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، گروسی چنین وضعیتی را نامساعد بر شمرد و اعلام کرد این نوع ضمانت غیر رسمی است و نمی‌دانیم که قضیه به همین صورت است یا خیر؟
وی روز دوشنبه در مصاحبه با این شبکه خبری در ریودوژانیرو افزود : اما چاره دیگری نداریم.
با این حال که ایران بارها تاکید کرده برنامه هسته‌ای کشور و غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما گروسی مدعی است: ما باید راستی آزمایی انجام دهیم که تمام این مواد (اورانیوم غنی شده) در سطوح بالاتر کماکان به صورت صلح آمیز استفاده می‌شود.
وی افزود که تنها راه همکاری با آژانس است و اگر ایران این کار را انجام ندهد، خارج از چارچوب قانون است.
گروسی در خصوص ادامه مشارکت ایران در مذاکرات وین نیز گفت: باید ببینیم دولت جدید چه تصمیمی را در مورد بازگشت به آن اتخاذ می‌کند.
وی ادامه داد که حضور بازرسان آژانس در داخل ایران ادامه پیدا می‌کند اما بازدیدهای آنها محدود از سایت‌های هسته‌ای اعلام شده محدود است. وی تاکید کرد: بازرسی اساسا متوقف شده است. چندین نامه رد و بدل کردیم اما هیچ تعامل واقعی صورت نگرفته است.


نظر شما