شناسهٔ خبر: 4844325 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سناتور آمريکايي بر اصلاح لايحه بازنگري توافق ايران پافشاري مي کند

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/02/10
سناتور جمهوری خواه آمریکایی از اصلاحات پیشنهادی خود که ممکن است توافق هسته ای با ایران را بر هم زند، کوتاه نمی آید.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی پولتیکو در یکی از مقالات امروز خود به قلم « بورگِس اوِرت» نوشت سناتور مارکو روبیو از مبارزه برای واداشتن ایران به اینکه اسرائیل را به رسمیت بشناسد، کوتاه نمی‌آید؛ موضع گیری روبیو، تهدید برای لایحه‌ای است که دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بر سر آن مذاکره کردند و به کنگره آمریکا اجازه بازنگری در هر گونه توافق هسته ای با ایران را می‌دهد.
روبیو، سناتورِ جمهوری خواه اهل فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت قصد ندارد از اصلاحات در لایحه عقب نشینی کند؛ بحث انگیز ترین اصلاحیه، بخشی است که ایران را ملزم می‌کند اسرائیل را به عنوان کشور به رسمیت بشناسد و رأی گیری درباره آن برای نمایندگان هر دو حزب دشوار خواهد بود. اگر درباره این بند متمم در سنا رأی گیری شود، دموکرات ها باید بین نشان دادن موضع قدرتمندانه در خصوص مسائل مرتبط با اسرائیل و موکول کردن تصمیم‌گیری به رئیس جمهور آمریکا، یکی را انتخاب کنند. اگر اصلاحات در لایحه مد نظر چشمگیر باشد، اوباما نیز ممکن است دوباره تهدید کند آن را وتو خواهدکرد.
سناتور روبیو، عصر چهارشنبه گفت:« ما برای رأی گیری مصمم هستیم. ما رأی گیری خواهیم کرد».
البته این سناتور جمهوری خواه اشاره کرد به این اقدام بسنده نمی‌کند. در اصلاحیه های هفت گانه او چند پیشنهاد با انگیزه های سیاسی دیده می شود: از جمله مطالبه آزاد شدن آمریکایی‌های حبس شده در ایران ، ملزم شدن رئیس جمهور آمریکا برای ارائه هر گونه پیشنهادهای سازمان ملل به کنگره و نهایتاً حفظ تحریم های اقتصادی غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای علیه ایران.
روبیو در پاسخ به اینکه برای کدام خواسته اولویت بیشتری قائل است، گفت: « می‌خواهم به همه اصلاحیه های من رأی (مثبت) داده شود».
وی سپس در صحن مجلس (سنا) با «بن کاردین» سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا مشاجره کرد. زمانیکه روبیو قصد داشت آراء لازم را در خصوص اصلاحیه مرتبط با اسرائیل به دست آورد، کاردین که اهل مریلند است این اصلاحیه را «قرص سمی» توصیف کرد. کاردین افزود این بند متمم، توافق او و باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا را بر هم خواهد زد. کاخ سفید اعلام کرد لایحه توافق شده بین کاردین و کورکر را می‌پذیرد، اما درباره هر گونه تغییرات بیشتر در لایحه (بازنگری توافق هسته‌ای ایران) هشدار داد.
استدلال کاردین این بود که پیشنهادات روبیو عملاً باعث می شود کنگره هرگز نتواند در خصوص توافق با ایران اعمال نظر کند، اما ظاهراً این استدلال در سناتور روبیو اثر نکرد. روبیو گفت برای دفاع از کورکر و کاردین، اصلاحیه خود را در کمیته روابط خارجی مطرح نکرده است، اما در سنا دیگر این کار را نخواهد کرد. روبیو افزود:« پرشور بودن سناتور اهل مریلند را تحسین می‌کنم، اما می‌خواهم درباره اصلاحیه رأی گیری شود».
عصر چهارشنبه، ده ها سناتور جمهوری خواه گردهم آمدند تا درباره لایحه و نحوه ادامه کار گفتگو و تبادل نظر کنند. سناتور کورکر مقابل روبیو ایستاده بود و لیندزی گراهم نزدیک آنها قرار داشت. میچ مک کانل، رئیس اکثریت سنا و مشاور او در سیاست خارجی نیز چند بار مداخله کردند تا درباره لایحه توضیح دهند.
پیشنهادات روبیو در خصوص اسرائیل، برخی نمایندگان جمهوری خواه را که خواستار تصویب لایحه بازنگری در توافق هسته‌ای هستند، نگران کرده است؛ سناتور لیندزی گراهام معتقد است که اصلاحیه پیشنهادی ممکن است وحدت ایجاد شده در حمایت از لایحه را بر هم زند. گراهم افزود اگر لازم باشد علیه بند متمم در خصوص اسرائیل رأی خواهد داد، تا رئیس جمهور اصل مصوبه را امضاء کند. گراهام گفت:« تصور نکنم کسی لیندزی گراهم را به ضد اسرائیل بودن متهم کند. یکسال تلاش کردم تا این وحدت رویه ایجاد شود و شکست، پذیرفتنی نیست».
با وجود این، سران حزب جمهوری خواه تاکنون از روبیو هواداری کرده اند؛ آنها تاکنون برای ایجاد هماهنگی بین نمایندگان جمهوری خواه و دادن رأی مخالف به اصلاحیه‌های مشکل ساز اقدام نکرده اند. رؤسای حزب جمهوری خواه همچنین با پیشنهاد سناتور ران جانسون برای معاهده دانستن توافق ایران، مخالفت نکرده‌اند؛ توافق برای تبدیل شدن به معاهده باید به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس سنا آمریکا برسد. پیشنهاد دیگری که واشنگتن را به تأیید این مسئله ملزم می‌کند که ایران از تروریسم علیه آمریکا حمایت نخواهد کرد، عصر روز چهارشنبه با 54 رأی مخالف در برابر 45 رأی موافق، رد شد؛ البته مخالفت ها کمتر از حدی بود که دموکرات های هوادار لایحه (بازنگری توافق هسته‌ای) انتظار داشتند.
مارکو ربیو، عصر دیروز پیشنهادها خصوصی و علنی همکاران خود را برای خودداری از پیشنهاد بند متمم رد کرد. وی افزود کسانی که نمی‌خواهند تصمیم های دشوار بگیرند، نباید سناتور شوند. روبیو همچنین از دموکرات هایی که برای جلوگیری از طرح هر گونه اصلاحیه مشکل ساز در صحن مجلس با جمهوری خواهان رایزنی کرده اند، انتقاد کرد. این سناتور دموکرات گفت:« آیا دموکرات ها از اسرائیل حمایت نمی‌کنند؟».
روبیو در پاسخ به اینکه آیا بند پیشنهادی او ممکن است لایحه تصویب شده با نوزده رأی موافق در کمیته روابط خارجی سنا را بر هم زند، گفت:« دلیلی نمی‌بینم که اینگونه شود».

Read more: http://www.politico.com/story/2015/04/marco-rubio-iran-nuclear-amendments-congress-117478.html#ixzz3YljgLYin

نظر شما