شناسهٔ خبر: 48431776 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در میان اعتراض انگلیس، اتحادیه اروپا و آمریکا

ترکیه از بازگشایی بخشی از "شهر ارواح" قبرس خبر داد

سپیده هاشمی

مقامات قبرس ترک‌نشین از بازگشایی بخشی از یک شهر متروکه برای اسکان مجدد بالقوه خبر دادند؛ اطلاعیه‌ای که انتقاد شدید قبرس یونانی‌نشین نسبت به "سازماندهی تصرف زمین به صورت دزدکی" را به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "واروشا"، مجموعه‌ای مخوف از هتل‌ها و منازل مسکونی متروکه در یک منطقه نظامی که هیچ کس اجازه ورود به آن را نداشته است، از زمان جنگ سال ۱۹۷۴ که این جزیره را به دو بخش تقسیم کرد، خالی از سکنه و به "شهر ارواح" معروف شده است.

مقامات قبرس ترک‌نشین در نوامبر ۲۰۲۰ بخش کوچکی از این شهر را برای بازدیدهای روزانه باز کردند و روز سه‌شنبه گفتند: بخشی از این شهر با مکانیسمی به کاربری غیرنظامی تغییر می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا اموال خود را به طور بالقوه پس گیرند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه در جریان سفر به قبرس شمالی به "ماراس" نام ترکی شهر واروشا اشاره کرد و گفت: دوران جدیدی در ماراس آغاز خواهد شد که به نفع همگان است.

قبرس یونانی‌نشین می‌ترسد که تغییر وضعیت و کاربری این منطقه بیانگر تمایل صریح ترکیه برای برداشتن این منطقه برای خودش باشد. نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهور قبرس یونانی‌نشین این اقدام را "غیرقانونی و غیرقابل قبول" توصیف کرد.

وی گفت: می‌خواهم پیامی بسیار جدی به اردوغان و نمایندگان محلی‌اش بدهم دال بر اینکه این اقدامات و خواسته‌های غیرقابل قبول ترکیه به هیچ عنوان پذیرفته نخواهند شد.

وزیر امور خارجه یونان با تندترین لحن این اقدام را محکوم کرد در حالی که انگلیس، یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل گفت: فورا درباره این موضوع با دیگر اعضای شورای امنیت مذاکره خواهیم کرد و این اقدام شدیدا نگران‌کننده است.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه انگلیس گفت: لندن از تمامی طرفین می‌خواهد تا هیچ اقدامی که روند سازش قبرس را متزلزل می‌کند یا تنش‌ها در این جزیره را افزایش می‌دهد، انجام ندهند.  

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در این رابطه ابراز نگرانی کرد.

وی در توییتی نوشت: این تصمیم یکجانبه که توسط اردوغان و ارسین تاتار، رهبر قبرس ترک‌نشین اعلام شده، خطر افزایش تنش‌ها در جزیره قبرس را افزایش می‌دهد و بازگشت به مذاکرات در مورد حل و فصل جامع مساله قبرس را تهدید می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز این اطلاعیه را "تحریک‌آمیز و غیرقابل قبول" دانست.

وی گفت: آمریکا با شرکای همفکر همکاری می‌کند تا این اوضاع نگران‌کننده را به شورای امنیت ارجاع دهد و خواستار یک پاسخ محکم و جدی خواهد بود.

قطعنامه‌های سازمان ملل می‌خواهند که کنترل منطقه واروشا به سازمان ملل واگذار شود و به مردم اجازه داده شود تا به خانه‌هایشان بازگردند.

آناستازیادس گفت: اگر نگرانی واقعی ترکیه بازگرداندن اموال به صاحبان قانونی‌شان بود، آنها می‌بایست قطعنامه‌های سازمان‌ملل را می‌پذیرفتند و کنترل این شهر را به سازمان ملل واگذار می‌کردند و اجازه می‌دادند مردم در شرایطی امن به آنجا بازگردند.

اردوغان در جریان سخنرانی در نیکوزیا گفت: یک روند مذاکره جدید برای رفع تفرقه و دودستگی قبرس تنها می‌تواند میان دو کشور برگزار شود. ما حق داریم و تا آخر از حقمان دفاع خواهیم کرد.

واروشا همیشه برای آنکارا برگ چانه‌زنی در توافقات صلح آتی بوده است و یکی از مناطقی که به شدت انتظار می‌رود تحت یک توافق سازش به دولت قبرس یونانی‌نشین بازگردانده شود، محسوب می‌شود.    

انتهای پیام

نظر شما