شناسهٔ خبر: 48371065 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ادامه اعتراضات به ترور فعال سیاسی فلسطینی/ خانواده بنات تشکیل کمیته بی‌طرف را خواستار شدند

سپیده حسینی

خانواده نزار بنات، فعال فلسطینی تشکیل یک کمیته بی‌طرف را برای تحقیق درباره دلایل فوت فرزندشان خواستار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، غسان بنات، برادر نزار بنات، فعال فلسطینی که به دست نیروهای امنیتی فلسطین کشته شد، در کنفرانس مطبوعاتی در شهر رام‌الله، ضمن ابراز مخالفت با تلاش‌ها برای تبدیل جرم از سیاسی به مدنی، تشکیل یک کمیته ملی و بی‌طرف را برای تحقیق علنی درباره دلایل مرگ بنات خواستار شد.

او گفت: پرونده این ترور سیاسی تا برقراری عدالت باز خواهد ماند حتی اگر این کار ۱۰۰۰ سال زمان ببرد.

غاندی ربعی، عضو هیات دفاعی خانواده بنات نیز گفت: ما اقدامات قانونی را آغاز کردیم.

ربعی با اشاره به آغاز تشکیل یک تیم حقوقی ملی و بین‌المللی در خصوص مرگ بنات گفت: این کمیته ابتدا اقدامات ملی را انجام خواهد داد.

او در ادامه خواستار محاکمه کسانی شد که در این پرونده تهدید و برنامه‌ریزی کرده، دستور داد، اجرا کرده و این جرم را مخفی کردند تا مجازات عادلانه و بازدارنده خود را دریافت کنند.

بنات (۴۴ ساله) ۲۴ ژوئن گذشته چند ساعت پس از بازداشت توسط گروهی از نیروهای امنیتی فلسطین در شهر الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری، فوت شد و خانواده‌اش این نیروها را متهم به ترور فرزندشان کردند.

دولت فلسطین پس از این ماجرا یک کمیته تحقیق برای بررسی این موضوع تشکیل داده و در این بین ۱۴ نیروی امنیتی فلسطین بازداشت شدند.

محمد شلالده، رئیس کمیته تحقیق در این پرونده و وزیر دادگستری فلسطین اواخر ژوئن گذشته اعلام کرد که بنات مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته و مرگ عادی نبوده است.

بنات، فعال فلسطینی به دلیل انتقادهای تندش از تشکیلات خودگردان فلسطین در میان فلسطینی‌ها شهرت دارد.

اعتراضات به قتل نزار با وجود گذشت بیش از سه هفته از این ماجرا هنوز ادامه دارند و معترضان عصر شنبه در مرکز رام‌الله تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی اجرای عدالت در حق نزار، محاکمه عاملان قتل او، کناره‌گیری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و برگزاری انتخابات را خواستار شدند.

همچنین جنبش‌هایی که در محکومیت قتل بنات تظاهرات‌هایی را به راه انداختند، اجرای عدالت در حق او، آزادی‌های عمومی و برگزاری انتخابات را خواستار شدند.

غسان بنات نیز در این تظاهرات‌ها گفت: عباس به جز کناره‌گیری از قدرت چه از طریق انتخابات و چه راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز راهی ندارد.

همچنین معترضان شعارهایی درباره هماهنگی امنیتی با اشغالگران اسرائیلی و علیه عباس و برخی از رهبران تشکیلات همانند حسین الشیخ، رئیس هیات امور مدنی فلسطین، ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین و زیاد هب الریح، رئیس دستگاه پیشگیری امنیتی فلسطین سر دادند.

عمر عساف، عضو جنبش دموکراتیک تغییر در سخنرانی تاکید کرد: خواسته‌ها روشن بوده و ابهامی ندارند و در اجرای عدالت در حق نزار، تحقق آزادی‌های عمومی،  لغو سرکوب امنیتی و ایجاد دموکراسی در تشکیلات از طریق انتخابات خلاصه می‌شوند.

غسان بنات نیز در این اعتراضات گفت: نزار زندگی کرد و به شهادت رسید بدون اینکه یک سنگ به خودروی پلیس پرتاب کرده باشد، او فقط کلام، تصویر، ویدیو و صوت بود ما نیز همانند او به سمت نیروهای امنیتی سنگی پرتاب نخواهیم کرد و به راهپیمایی‌ها، تظاهرات‌ها و تحصن‌هایمان ادامه خواهیم داد و تا برکناری عباس کوتاه نخواهیم آمد، فلسطینی‌ها پس از برکناری عباس، ساختار سیاسی را به شکلی که امنیت و آرامش نسل آینده را فراهم کند، ایجاد خواهند کرد.

انتهای پیام

نظر شما