شناسهٔ خبر: 48243543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رشد جلبک عامل تغییر رنگ دریاچه ارومیه

رشد نوعی جلبک بومی به نام "دونالیلا سالینا"، عامل اصلی تغییر رنگ آب در برخی مناطق دریاچه ارومیه است.

صاحب‌خبر -

جباری معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با اشاره به  وضع اکولوژیکی دریاچه ارومیه گفت: وارد نشدن آب‌های شیرین به دریاچه ارومیه که کاهش شدید اکسیژن  و رسیدن به وضع اشباع شوری با ۳۵۰ گرم نمک در هر در لیتر  را در پی داشته  است و در چنین شرایط اکولوژیکی،  زمینه رشدو تکثیردو گونه جلبک (دونالیلا پریدیس) و (دونالیلا سالینا)  در دریاچه فراهم می‌شود که گونه دوم به دلیل  شرایط بیان شده غالبیت یافته است.

جباری  اضافه کرد: این جلبک به عنوان غذای آرتمیا محسوب می‌شود و در جایی که رشد داشته باشد، می‌توان آرتمیا‌ها را نیز مشاهده کرد.

وی در ادامه گفت: کاهش شدید اکسیژن، افزایش دمای آب دریاچه و شوری اشباع شده،  از  تبدیل ترکیبات آمونیوم ناشی از تجزیه مواد آلی ورودی به دریاچه،   به ذخایر نیتراتی جلوگیری می‌کند و در نتیجه تولیدات اولیه آن موجبات افزایش فعالیت شیمیوتروف‌ها به جای فتوسنتز کننده‌ها می‌شود و این عمل باعث تولید بیشتر این باکتری‌ها در دریاچه نیز می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: کاهش شدید ارتفاع آب بالاخص در مناطق ساحلی که تابش شدید نور را نیز به دنبال دارد، از علل دیگر این امر ذکر کرد.

جباری ادامه داد: سفید شدن بیش از حد آب دریاچه به علت رسوبات نمک را که باعث ایجاد پدیده گلخانه‌ای می‌شود، در بروز این پدیده موثر دانست.

وی اظهار کرد: این وضع در سال‌های قبل هم در دریاچه ارومیه دیده شده که با کاهش دمای آب، شروع وزش باد‌های منطقه‌ای و کاهش شدت و زمان نور خورشید و افزایش آب‌های ورودی به تدریج در طی سال‌های آینده حذف خواهد شد.

براساس اظهارات محققان چنین تغییراتی از دریاچه‌های شور جهانی نظیر گریت سالت لیک آمریکا (post.۱۹۸۰) و دریاچه یوتا (Stephen,۱۹۹۰) و بحرالمیت در اردن نیز دیده شده است.

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان هم اکنون به علت بحران آب در وضعیت کم آبی قرار گرفته است.

انتهای پیام/ت

نظر شما