شناسهٔ خبر: 48140802 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بهاروند سفیر ایران در انگلیس شد

صاحب‌خبر -
با پایان مأموریت حمید بعیدی نژاد در لندن، محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه  به عنوان سفیر جدید کشورمان در انگلیس معرفی شد. به گزارش ایسنا، انتخاب معاون محمدجواد ظریف برای این مأموریت را روز گذشته کاردار سفارت  کشورمان در لندن خبری کرد. سیدمهدی حسینی متین در توییتی با اعلام خبر ورود بهاروند به لندن نوشت که او «پس از ارائه استوارنامه خود به ملکه، روز سه‌شنبه در مقام سفیر ایران در انگلیس کار خود را آغاز خواهد کرد.»
سفیر 55 ساله ایران در انگلیس، ۲۷ سال پیش کار خود را به عنوان کارشناس اداره دعاوی و حقوق بین‌الملل خصوصی در وزارت امور خارجه آغاز کرد و سمت‌های مختلفی را تا سطح معاون وزیر بر عهده داشته . با این حال نام او برای بسیاری از مردم و رسانه های بین‌المللی زمانی شناخته شد که او به عنوان کسی که در سال 98 به معاونت امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه برگزیده شده بود مأموریت یافت به پرونده اصابت موشک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی برفراز آسمان تهران به عنوان یکی از  مهمترین و تنش آلودترین پرونده‌هایی که از دی ماه همان سال روی میز وزارت خارجه قرار گرفت، رسیدگی کند و در این راستا تاکنون سه دور مذاکره با طرف اوکراینی انجام داده است. پیش از تغییر سفیر تهران در لندن این انگلیسی‌ها بودند که از جایگزینی «راب مک ایر» سفیرشان در تهران خبر دادند و اعلام کردند که «سایمون شرکلیف» سفیر جدید، کار خود را  با تقدیم استوارنامه‌اش به مقامات کشورمان از  اواسط مرداد ماه آغاز خواهد کرد.
ایران و انگلیس طی یک دهه گذشته روابط پر فراز و فرودی را طی کرده‌اند و پرونده های سیاسی- امنیتی متعددی را پیش رو داشته اند. چنانکه پس از حمله عده‌ای به سفارت انگلیس در تهران در آذر سال 90 دو کشور دوره ای 5 ساله از قطع رابطه دیپلماتیک را پشت سرگذاشتند. باوجود روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 92 تبادل سفیر میان دو کشور تا سال 95 به طول انجامید. شهریور آن سال بود که حمید بعیدی نژاد نخستین سفیر ایران بعد از دوره فترت روابط دو کشور شد و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر خارجه انگلیس کرد. جز این پرونده نازنین زاغری راتکلیف ایرانی دو تابعیتی که در ایران به زندان محکوم شد و همسرش در انگلیس بارها در برابر سفارت ایران تحصن کرد و نیز ماجرای توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس در تیر 98  و نیز شکایت‌هایی که سفیر ایران از عملکرد شبکه‌های معاند فارسی زبان فعال در لندن طرح کرده است از جمله مسائلی بوده که در جریان رابطه دو کشور مطرح بوده است. چنانکه مک ایر در دوره سفارتش در ایران نه تنها به دفعات به وزارت امور خارجه احضار شد بلکه در دی ماه 98 به دلیل حضور در تجمعی اعتراضی در مقابل دانشگاه امیرکبیر و تا مشخص شدن هویت دیپلماتیکش برای نیروهای انتظامی ساعاتی بازداشت را هم تجربه کرد. او 29  خرداد ماه سال جاری در پی اخلال در برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در برخی شهرهای انگلیس از جمله لندن و بیرمنگهام به وزارت خارجه احضار شد.
با این پیشینه سفرای هر دو کشور در پایتخت‌های میزبان خود هیچ گاه دوره مأموریت آسانی در پیش نداشته اند. اما انتخاب بهاروند به این سمت با توجه به پیشینه کاری او و تجارب‌اش در حوزه حقوق بین‌الملل انتخابی هوشمندانه به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها:

نظر شما