شناسهٔ خبر: 48101937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر مطرح شد؛

اقدامات پیشگیرانه و مقابله با اعتیاد از اولویت‌های مهم کیش است

صاحب‌خبر -

مقابله با معضل اعتیاد در جامعه یکی از مهمترین اولویت‌های دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروی انتظامی کیش است.

به گزارش ایلنا؛ در جلسه‌ای که به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر در کیش برگزار شد، فرماندهی نیروی انتظامی کیش با تبریک فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر یکی از مهمترین دغدغه‌های نیروی انتظامی در جزیره کیش را مبارزه با معضل بزرگ استعمال و فروش مواد مخدر خواند و گفت: رفع این معضل نیازمند تلاش شبانه‌روزی است و با همکاری و همراهی مردم، مسئولان و اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر و دریابانی و پلیس فرودگاه توفیقات خوبی حاصل شده است.

سرهنگ علی اصغر جمالی با اشاره به رشد کشفیات مواد مخدر در کیش و ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای فعالیت‌های نظارتی و بازدارنده‌‌، مقابله پلیس را یک مقابله مسکن وار عنوان کرد و افزود : ما مواد را کشف می کنم اما هنوز ریشه اصلی که همان تقاضا است وجود دارد و باید تقاضا را کم و جامعه را به سمت سلامتی سوق دهیم.

وی با بیان اینکه این حرکت همگانی بوده و تنها پلیس و دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر نمی‌تواند در این مقابله حضور داشته باشد اظهار داشت: باید تمام کسانی که در حوزه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مسئولیتی بر عهده دارند با جدیت بیشتری در این حرکت حضور پیدا کنند و خوشبختانه این موضوع جزو دغدغه‌های متولیان جزیره کیش و به ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بوده است.

وی تاکید داشت: در خصوص مقابله با این معضل نیاز به یک هم افزایی بالا بوده و مهمتر از همه اطلاع رسانی مطلوب و کارآمد برای خانواده‌ها به جهت اگاهی و مراقبت از جوانان و نوجوانان لازم است.

جمالی افزود: لازم است تا برخی اماکن در فضای شهری شناسایی و پاکسازی و امکان تجمع افراد معتاد در این امکان برطرف شود تا محیط از لحاظ گردشگری بهینه و زیباسازی شود.

ملک بهمن شیردل، مدیر امور اجتماعی، بهداشت و درمان معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش هم با بیان این موضوع که بحث اعتیاد و مواد مخدر همیشه در کشور مطرح بوده است گفت: آنچه که باعث موفقیت ما در مورد این پدیده ناپسند اجتماعی شده بحث همدلی و همکاری بوده است و جزیره کیش نیز طی این سال‌ها در این خصوص فعالیت بسیار خوبی را انجام داده است.

وی افزود: ما نیز در حوزه فرهنگی تلاش کرده‌ایم تا با اختصاص اعتبار مکفی زمینه مقابله موفق با معضل اعتیاد بیش از پیش فراهم شود.

فرصتی مغتنمی برای بازنگری برنامه‌ها و اقدامات انجام شده

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نیز به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر پیامی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، متن پیام جعفر آهنگران به شرح زیر است:

«سونامی موادمخدر و روانگردان‌ها به عنوان یکی از بحرا‌ن‌های هزاره سوم خسارت‌های جبران ناپذیری را در ابعاد مختلف به جوامع وارد می‌سازد و در این میان جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و همجوار بودن با مراکز تولید مواد مخدر از یک سو و توطئه‌های شوم دشمنان قسم خورده نظام برای آسیب رساندن به کشور و نظام اسلامی ایران از سوی دیگر مورد تهدید جدی است و تقدیم هزاران شهید و جانباز سرافراز در مبارزه با این مواد خانمان سوز، گویای حقانیت جمهوری اسلامی ایران در این عرصه است.

بر این باور هستم که پیچیدگی مبارزه با موادمخدر و روانگردان، به‌گونه‌ای است که مدیریت هوشمند در این حوزه را به دلایل مختلف با مشکلات متعدد مواجه می کند و علی رغم همه تلاش‌های انجام شده توسط دستگاهها و سازمان‌های مسئول، هنوز «سوء مصرف مواد مخدر» در اولویت اول آسیب‌های اجتماعی در کشور قرار دارد.

هفته جهانی مبارزه با موادمخدر فرصت مغتنمی برای بازنگری در برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در این حوزه و نیز پیدا کردن راهکا‌های اثر بخش در پیکار بی امان با این معضل بزرگ اجتماعی است تا از ابتلای جوانان به عنوان نیروهای مولد و سرمایه‌های ارزشمند انسانی که جزو اولین قربانیان این سوداگری مرگبار هستند، پیشگیری شود.

لذا لازم است در کنار اقدامات مقابله با عرضه، توسعه و تقویت فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد در کانون‌های هدف از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کار و خانواده مورد توجه جدی قرار گیرد و از شیوه‌های نوین علمی آموزشی برای انتقال پیامها استفاده شود.

لزوم دغدغه‌مندی، حساسیت، مشارکت موثر و حداکثری کلیه مسئولین، نخبگان و اصحاب اندیشه، مراکز علمی و دانشگاهی، سازمان‌های مردم نهاد و سایر اقشار در راه مبارزه با موادمخدر به خصوص توجه به رویکرد پیشگیری از اعتیاد به منظور تحقق اجتماعی شدن امر مبارزه، باید در این راه مورد توجه همگان قرار گیرد.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام و ایثارگری جانبازان عرصه مبارزه با موادمخدر، فرارسیدن «هفته مبارزه با مواد مخدر» را گرامی داشته و از مجاهدت همه دستگاه‌‌ها و نهادهای ستادی، اجرایی، نظامی، انتظامی، امنیتی، قضایی، اطلاعاتی و... عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منطقه آزاد کیش، صمیمانه قدردانی می نمایم.

امیدوارم حاصل این تلاش‌‌ها، برخورداری جزیره ای عاری از اعتیاد و افزایش روزافزون نشاط، تحرک اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده در این جزیره مرجانی و پاک باشد.»

ضرورت مهار اعتیاد، آگاهی بخشی به کیشوندان است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش بررسی و تقویت روش‌های گفتمان همگانی را از شاخص‌های مهم مسئولیت اجتماعی در برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد

علی فائقی با اشاره به برگزاری برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جزیره کیش گفت: بهره گیری از مشارکت عموم جامعه و دستگاه‌های اجرایی این منطقه در اجرای برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و مقابله با معضلات اجتماعی؛ تاثیر بسزایی در مهار اعتیاد دارد.

وی با بیان این که آسیب شناسی و آگاهی بخشی به عموم مردم از مولفه‌های پیگشیری و مقابله با مصرف مواد مخدر در سطح جامعه است اظهار داشت: مشارکت مردمی و اهتمام ویژه به آگاهی بخشی از خطرات مواد مخدر در جامعه می تواند گام موثری در طرح ارزشمند مهار اعتیاد باشد

به گفته فائقی سازمان‌های مردم نهاد نقش بسیار مهمی در مبارزه با مصرف مواد مخدر در جامعه ایفا می کنند.

وی انسجام همگانی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای مبارزه با مواد مخدر را از ضرورت‌های ملی عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی با هدف فرهنگ سازی و ارائه بسته‌های آموزشی می توانند عموم جامعه را از خطرات مصرف و توزیع مواد مخدر آگاه سازند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر در ادامه سخنان خود، برگزاری کلاس‌های آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، تولید محتوا، الگوسازی و برگزاری گفتمان‌های دینی و معنوی را از مهمترین اقدامات این شورا برشمرد.

فائقی پیش‌نیاز جامعه توسعه یافته را وجود انسان‌‌های آگاه، با تقوا و آشنا به علوم روز معرفی کرد و گفت: با فرهنگ سازی و ایجاد زیر ساخت‌‌های لازم؛ شرایط پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر را فراهم خواهیم کرد که این مهم نیاز به عزم جدی در سطح جامعه دارد.

فائقی خاطر نشان کرد: با توجه به‌ این که اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری قابل درمان است، اما آگاهی و شناخت بیمار و خانواده فرد معتاد از خطرات مواد خانمان‌سوز، یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه کرد.

وی بیان داشت: اعتیاد به مواد مخدر نه تنها جامعه و فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله رونق اقتصادی و گردشگری یک منطقه‌‌ نیز تاثیر‌‌‌‌گذار است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کیش با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته مبارزه با موادمخدر کیش با رعایت ضوابط بهداشتی؛ امحای حدود ۶۰ تُن مواد مخدر کشف شده غیر دارویی،‌ دیدار با خانواده معظم شهدا و 9 نفر از جانبازان و تقدیر از تعدادی از فعالان عرصه مبارزه و سفیران پیشگیری از اعتیاد را ازجمله‌ این برنامه‌ها برشمرد.

 

نظر شما