شناسهٔ خبر: 48033180 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رمز‌ارز چیست؟ / نگاهی به بازار محبوب رمزارزها

بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها در حال ایجاد انقلابی در سرمایه گذاری، بانکداری و دیگر استفاده‌های ما از پول هستند. این مطلب بیشتر برای افزایش اطلاعات افرادی که می‌خواهند وارد بازار رمز ارزها شوند، فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، در اصل، رمز ارز پولِ دیجیتالِ نامتمرکزی است که برای استفاده تحت اینترنت طراحی شده است. بیت‌کوین که در سال 2008 رونمایی شد، اولین رمز ارز بوده است و با اختلاف عنوان بزرگترین، تاثیرگذارترین و معروف‌ترین رمزارز را به خود اختصاص داده است. در دهه اخیر، بیت‌کوین و دیگر رمزارزها مانند اتریوم به عنوان آلترناتیوهای دیجیتال در مقابل پول‌های منتشر شده توسط دولت‌ها رشد قابل قبولی داشته‌اند. 

محبوب‌ترین رمزارزها مطابق سرمایه گذاری بازار، بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین کَش، لایت‌کوین، ریپل، پلکادات و ... . هستند. دیگر رمزارزهای معروف شامل تِزوس، ای او اس و زِد کَش می‌باشند. برخی شبیه بیت‌کوین هستند و برخی دیگر مبتنی بر تکنولوژی‌های متفاوت دیگر هستند و یا ویژگی‌های جدیدی دارند که به آن‌ها امکاناتی بیش از انتقال ارزش می‌دهد. 

رمزارز، امکانِ انتقال ارزش به صورت آنلاین و بدون نیاز به یک واسطه مانندِ بانک یا پردازنده پرداخت را فراهم می‌کند، این موضوع امکان انتقال ارزش به صورت جهانی و تمام وقت با حق عضویت پایین را در اختیار می‌‌گذارد. 

رمزارزها معمولا توسط هیچ دولت یا دیگر نهادهای قدرت مرکزی منتشر یا کنترل نمی‌شوند. آن‌ها با استفاده از شبکه‌های کامپیوتری همتا به همتا که از نرم افزارهای متن باز و رایگان استفاده می‌کنند مدیریت می‌شوند. عموما هرکسی که بخواهد مشارکت داشته باشد قادر به انجام این کار خواهد بود. 

اگر یک بانک یا دولت درگیر نباشد، چگونه یک رمزارز امن است؟ امن است چون تمام تراکنش‌ها توسط تکنولوژی به نام بلاک‌چین (زنجیره‌ی بلوکی) رصد می‌شوند. 

یک زنجیره بلوکی رمزارز شبیه به تراز مالی بانک یا دفتر کل است. هر ارزی بلاک‌چین خاص خود را دارد، که در واقع ثبتِ مداوم و مستمرِ رکوردِ صحه گذاری شده هر تراکنشی است که تاکنون با استفاده از آن ارز انجام شده است. 

برخلاف دفتر کل یک بانک، بلاک‌چین میان مشارکت کنندگانِ رمز ارز در کل شبکه توزیع می‌شود. 

هیچ شرکت، کشور یا نهاد ثالثی کنترل آن را بر عهده ندارد و هرکسی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد. یک بلاک‌چین پیشرفت چشمگیر تکنولوژیک است که در دهه‌های اخیر با استفاده از علوم کامپیوتر و نوآوری‌های ریاضی فراهم آمده است. 

از همه مهم‌تر، رمز ارزها افراد را قادر به داشتن کنترلِ کامل بر دارایی‌شان می‌کنند.

نکاتی مهم در رابطه با رمزارزها

قابلیت انتقال 

رمزارزها تراکنش با افراد در دیگر نقاط جهان را به‌آسانی پرداخت نقدی به سوپرمارکت محلتان می‌کند. 

حریم خصوصی

هنگام پرداخت رمزارزها نیازی به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی غیرضروری با طرف مقابل ندارید. این بدان معناست که اطلاعات مالی شما از در اختیار قرار گرفتن نهادهای ثالث مانند بانک‌ها، سرویس‌های پرداخت، تبلیغات و آژانس‌های تعیین نرخ ارز درامان می‌ماند و به این دلیل که هیچ اطلاعات حساسی نیاز به ارسال تحت اینترنت نیست، خطر بسیار پایینی وجود دارد که اطلاعات مالی شما معامله و یا هویت شما به سرقت برده شود. 

امنیت 

تقریبا تمام رمزارزها شامل بیت‌کوین، اتریوم، تزوس و بیت‌کوین کش با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین امنیت خود را تضمین کرده‌اند. این بلاک‌چین توسط قدرت کامپیوتری بسیار عظیمی صحه‌گذاری می‌شود. 

قابلیت حمل

از آنجایی که هلدینگ‌های رمزارزها به نهادهای مالی یا دولتی متصل نیستند، هرجای دنیا که باشید و یا هر اتفاقی که برای هر واسطه بزرگ سیستم مالی جهانی رخ بدهد در دسترس خواهند بود. 

شفافیت

هر تراکنش بیت‌کوین، اتریوم، تزوس، شبکه‌های بیت‌کوین کش و ... . به صورت عمومی منتشر می‌شود و این موضوع استثنا بردار نیست. این بدان معناست که هیچ امکانی برای دست‌کاری تراکنش‌ها، تغییر تامین مالی یا اصلاح قوانین حین انجام فعالیت‌ها وجود ندارد. 

غیر قابل بازگشت بودن

برخلاف پرداخت با کارت‌های اعتباری، پرداخت‌های رمزارزی قابل بازگشت نیستند. برای تجار، این موضوع احتمال کلاهبرداری را به شدت کاهش می‌دهد. برای مشتریان، این پتانسیل فراهم است تا تجارتی ارزان‌تر با حذف یکی از شرکت‌های بزرگ کارت‌های اعتباری انجام دهند چرا که حق الزحمه‌های زیاد پردازشی از بین می‌رود. 

ایمنی

بیت‌کوین مبتنی بر شبکه هرگز هک نمی‌شود و ایده‌های اساسی پشتِ رمزارزها آن‌ها را امن نگاه می‌دارد: سیستم‌ها بدون نیاز به جوازند و نرم افزار مرکزی متن باز است و این یعنی دانشمندان کامپیوتر و طراحان رمزارزها قادر به بررسی تمام جوانب شبکه‌ها و امنیت آن‌ها هستند. 

چرا رمزارز آینده بازارهای مالی است؟

رمزارزها اولین آلترناتیو سیستم بانکی سنتی هستند و مزایای قدرتمندی بر روش‌های پرداخت پیشین و طبقات سنتی دارایی دارند. به آنها به شکل پول نوعِ ۲ نگاه کنید. یک نوع نقدینگی که ماهیت آن وابسته به اینترنت است و این موضوع آن را به سریع‌ترین، آسان‌ترین ارزان‌ترین، امن‌ترین و جهانی‌ترین راه تبادل ارزشی که تاکنون جهان به خود دیده بدل خواهد کرد. 

رمز ارزها می‌توانند برای خرید کالاها یا خدمات استفاده شوند یا به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری نگه داشته شوند، اما نمی‌توانند توسط نهادهای مرکزی قدرت دست‌کاری شوند به این دلایل ساده که بی شمارند. هیچ اهمیتی ندارد که چه اتفاقی برای دولت رخ می‌دهد، رمزارز شما امن خواهد ماند. 

ارزهای دیجیتالی عدالت در اختیار قرارگرفتن فرصت‌ها را فراهم می‌کنند، بدون توجه به اینکه شما کجا زاده شده‌اید یا زندگی می‌کنید. تا زمانی که یک گوشی هوشمند یا هر وسیله متصل به اینترنت دارید، همان دسترسی به رمزارز را دارید که دیگران دارند. 

رمزارزها فرصت‌های منحصر به فردی برای توسعه آزادی اقتصادی افراد در سرتاسر دنیا فراهم می‌کنند. بی مرز بودن ارزهای دیجیتالی تجارت آزاد را در کشورهایی که کنترل‌های دولتی سخت گیرانه بر امور مالی شهروندان دارند فراهم می‌کند. در مکان‌هایی که تورم مساله کلیدی است، رمزارزها آلترناتیو خوبی برای ارزهای قانونی بدون کارکرد به منظور پس انداز و یا پرداخت هستند. 

به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری، رمزارز می‌تواند به حالات مختلفی استفاده شود. یک رویکرد خرید و نگهداری چیزی مانند بیت‌کوین است که از بی ارزشی در سال ۲۰۰۸ به هزاران دلار ارزش به ازای هر سکه در روز شده است. دیگر استراتژی می‌تواند فعال‌تر باشد، خرید و فروش رمزارزهایی که افت و خیز ارزشی را تجربه می‌کنند. 

یک گزینه برای سرمایه‌گذاران رمزارزها برای حداقل رساندن ریسک سکه دلار آمریکاست (USDC) که به ارزش دلار آمریکا تنه به تنه می‌زند. این سکه مزایای رمزارز شامل انتقال سریع و بین المللی و ارزان پول با ثبات و حفظ یک ارز سنتی را فراهم می‌کند. مشتریانِ سکه‌ای که USDC نگه‌داری می‌کنند، پاداش می‌گیرند که این موضوع آن را گزینه جذابی برای حساب‌های پس انداز سنتی می‌کند. 

ارزهای دیجیتالی عدالت در اختیار قرار گرفتن فرصت‌ها را صرف نظر از اینکه کجا به دنیا آمده‌اید یا زندگی می‌کنید، فراهم می‌کنند.

چرا در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنیم؟

تبادلات آنلاین خرید و فروش رمز ارزها را راحت امن و پر ارزش کرده است. تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا حسابی امن باز کنید و سپس می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری یا حساب بانکی خود رمزارز بخرید. 

شما می‌توانید هر مقدار رمز ارز که مایلید خریداری کنید، چرا که سکه‌های قابل تقسیم دریافت می‌کنید. برای مثال شما می‌توانید ۲۵ دلار از ارزش یک بیت‌کوین را خریداری کنید. بسیاری از ارزهای دیجیتالی مانند USDC و تزوس، به هولدرها صرفا به دلیل داشتن آن‌ها جایزه اعطا می‌کند. 

در تبادلات سکه‌ای شما می‌توانید ۱ درصد عملکرد سالانه درآمد کسب کنید، این بسیار فراتر از بسیاری از حساب‌های پس انداز سنتی است. 

همچنین می‌توانید بیش از ۵ درصد عملکرد سالانه در صورت سهام‌داری در تزوس دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص جوایز سهام‌داری تزوس به سایت آن مراجعه و برخلاف سهام‌ها یا بن‌ها، به راحتی می‌توانید رمزارز خود را به هر کس دیگر منتقل و یا از آن برای خرید خدمات و کالاها استفاده کنید. 

میلیون‌ها نفر از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی به عنوان بخشی از پرتوی سرمایه‌گذاری‌شان استفاده می‌کنند. 

سکه پایدار چیست؟

سکه دلار آمریکایی (USDC) مثالی از رمزارزی است که آن را سکه پایدار می نامند. شما می‌توانید به این رمزها به چشم دلار نگاه کنید، آنها برای حداقل کردن ریسک و حداکثر کردن بهره برداری طراحی شده‌اند. سکه‌های پایدار بعضی از بهترین ویژگی‌های رمزارز را ارائه می‌دهند (تراکنش جهانی بی دردسر، امن و با حفظ حریم خصوصی) و همراه با آن، ثبات ارزش‌گذاری ارزهای قانونی را نیز به همراه دارند.

سکه‌های پایدار این کار را با استفاده از به دست آوردن ارزش‌شان از یک عامل خارجی انجام می‌دهند، نوعا یک ارز قانونی مانند دلار آمریکا یا یک کالا مانند طلا. 

در نتیجه، ارزش گذاری آن‌ها کمتر احتمال دارد که به صورت دراماتیکی به شکل روزانه تغییر کند. این ثبات می‌تواند بهره برداری از آن‌ها برای استفاده روزانه مانند پول را افزایش دهد. چرا که هم خریداران و هم تجار می‌توانند مطمئن باشند که ارزش تراکنش آنها نسبتا ثابت باقی می‌ماند. آن‌ها همچنین به عنوان یک راه پس انداز پول امن و باثبات دیده می‌شوند، مانند یک حساب پس انداز سنتی. 

سوال کلیدی، آینده رمزارز چگونه است؟

کارشناسان اغلب در خصوص روش‌هایی که رمزارز می‌تواند راه حلی برای کمبودهای سیستم مالی فعلی ما فراهم آورد صحبت می‌کنند. حق عضویت‌های بالا، سرقت هویتی، و نابرابری شدید اقتصادی بخش تاسف‌بار سیستم مالی فعلی است و اینها همچنین مواردی هستند که رمزارزها قادر به رسیدگی به آن هستند. تکنولوژی‌ای که ارزهای دیجیتال را قدرت می‌دهد پتانسیل بالایی حتی ماورای صنعتِ مالی دارد، از ایجاد انقلاب در زنجیره‌های تامین گرفته تا ایجاد اینترنت غیرمتمرکز نوین. 

رمزارزها چگونه کار می‌کنند؟

بیت‌کوین اولین و معروف‌ترین رمز ارز است اما هزاران نوع رمزارز وجود دارد. بسیاری مانند لایت کوین و بیت‌کوین کش، ویژگی‌های اساسی بیت‌کوین را دارا هستند اما روش‌های نوین پردازش تراکنش‌ها را کاوش می‌کنند. دیگر رمزارزها ویژگی‌های متنوعی ارائه می‌دهند. برای مثال اتریوم می‌تواند برای کارهای اجرایی و بستن قراردادها استفاده شود. هر چهار مورد البته بر اساس ایده‌ای به نام بلاک‌چین بنا نهاده شده‌اند که کلیدِ فهمِ چگونگی کارکردِ رمزارزهاست. 

به زبان بسیار ساده، بلاک‌چین لیستی از تراکنش‌های است که هر کسی می‌تواند آن را ببیند و صحه گذاری کند. بلاک‌چین بیت کوین برای مثال ثبت هر بار ارسال یا دریافتِ بیت کوین است. این لیست تراکنش‌ها برای اغلب رمزارزها اساسی است چرا که پرداخت‌های امن میان افرادی که یکدیگر را نمی‌شناسند را ممکن می‌سازد، بدون اینکه آن‌ها نیاز به مراجعه به مرجع ثالثی مانند بانک داشته باشند. 

تکنولوژی بلاک‌چین به این دلیل نیز جالب‌توجه است که ورای رمزارزها نیز کاربرد فراوانی دارد. بلاک‌چین، برای کاوش پژوهش‌های پزشکی، بهبود به اشتراک گذاری تست‌های پزشکی در مراکز خدمات درمانی، تسهیل زنجیره‌های تامین، افزایش حریم خصوصی در فضای اینترنت و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اصول پشتِ بیت کوین و بلاک‌چین اولین بار اواخر سال ۲۰۰۷ در یک مقاله آنلاین توسط گروهی موسوم به ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. دفتر کل بلاک‌چین در تمام کامپیوترهای روی شبکه پخش می‌شود که بدین ترتیب دائما دقت بلاک‌چین را صحه گذاری می‌کنند. این بدان معناست که هیچ انبار مرکزی، نهاد یا پایگاه داده‌هایی که بتواند هک، ربوده یا دست‌کاری شود وجود ندارد. 

نکته مهم، رمزارزها از تکنولوژی به نام طراحی کلید رمز ارز، بخش عمومی - خصوصی استفاده می‌کنند تا مالکیت رمزارز را بر روی یک دفتر کل توزیع شده و ایمن منتقل نماید. یک کلیدِ خصوصی، رمز عبوری فوق امن است که هرگز نیازی به اشتراک‌گذاری با هیچ‌کس ندارد و با آن شما می‌توانید ارزش را بر روی شبکه منتقل کنید. 

و یک کلید عمومی که می‌تواند به‌صورت رایگان با دیگران به‌منظور دریافت ارزش بر روی شبکه به اشتراک گذارده شود. غیرممکن است که کسی بتواند ازروی کلید عمومی، کلید خصوصی شما را حدس بزند. 

استخراج رمزارز چیست؟

اغلب رمزارزها از طریق یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها (همچنین معروف به همتا به همتا) استخراج می‌شوند. اما استخراج تنها بیت کوین و یا اتریوم بیشتر تولید نمی‌کند - استخراج همچنین سازوکاری است که شبکه را به‌وسیله صحه‌گذاری مستمر بلاک‌چین عمومی و افزودن تراکنش‌های جدید به روز و امن می‌کند. 

از منظر فنی، هرکسی با یک کامپیوتر و یک ارتباط اینترنت می‌تواند یک استخراج‌گر شود. اما قبل از اینکه هیجان زده شوید، بهتر است بدانید که استخراج همیشه سودآور نیست. بسته به اینکه در حال استخراج چه رمزارزی هستید، کامپیوتر شما چقدر پرسرعت است و هزینه برق در ناحیه شما چقدر است ممکن است هزینه بیشتری صرف استخراج بکنید در حالی که درآمد حاصل از رمزارز موردنظر آن را جبران کند. 

در نتیجه، اغلب استخراج رمزارزها در این روزها توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که در آن تخصص دارند، یا توسط گروه بزرگی از افراد که همه توان محاسباتی‌شان را به اشتراک گذاشته‌اند. 

شبکه چگونه استخراج گران را تشویق به مشارکت در حفظ بلاک‌چین می‌کند؟ مجددا، بیت کوین را به عنوان مثال در نظر می‌گیریم، شبکه، لاتاری‌ای را در نظر می‌گیرد که تمام دکل‌های استخراج سرتاسر دنیا رقابت می‌کنند تا در حل یک مساله ریاضی اولین باشند که این موضوع همچنین بلاک‌چین را با تراکنش‌های جدید، صحه گذاری و به روزرسانی می‌کند. 

به هر برنده‌ای بیت‌کوین جدیدی اعطا می‌شود که می‌تواند راهگشای وی برای حضور در فضای بازار گسترده‌تر باشد. 

سوال کلیدی: ارزش رمزارزها از کجا می‌آید؟ 

ارزش اقتصادی رمزارز، مانند تمام کالاها و خدمات از تقاضا و عرضه ناشی می‌شود. عرضه به میزان در دسترس بودن برمی‌گردد – مانند اینکه چه مقدار بیت کوین برای خرید در یک لحظه در دسترس است. تقاضا به تمایل افراد به مالکیت آن برمی‌گردد. 

مانند اینکه چه تعداد افراد تمایل به خرید بیت‌کوین دارند و چقدر در خرید آن مصمم هستند. ارزش رمزارز همواره تعادلی از هر دو عامل است. 

انواع دیگری از ارزش نیز وجود دارند. برای مثال، ارزشی که از استفاده یک رمزارز دریافت می‌کنید. بسیاری از افراد از هزینه یا اعطای رمز ارز لذت می‌برند، یعنی به آن‌ها حس غرور حمایت از یک سیستم مالی جدید هیجان انگیزی می‌دهد. 

به طور مشابه، برخی افراد علاقه‌مند به خرید بیت کوین هستند به این دلیل که حق عضویت پایین آن را می‌پسندند و تمایل دارند کسب و کارها، آن را بپذیرند. 

چگونه بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را خریداری کنیم؟

آسان‌ترین راه کسب رمزارز خرید آن از طریق صرافی‌های آنلاین داخلی و خارجی است. شما می‌توانید رمزارزهایی مانند بیت‌کوین (BTC)، لایت‌کوین (LTC)، اتریوم (ETH)، بیت‌کوین کش (BCH)، اتریوم کلاسیک (ETC) را خریداری کنید.

یک رویکرد خوب این است که از خود بپرسید دوست دارید با رمزارز خود چکار کنید و ارزی که به شما کمک می‌کند به اهدافتان برسید را انتخاب کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید لپ‌تاپی با رمزارز بخرید، بیت کوین گزینه خوبی است چرا که پذیرفته شده‌ترین رمز ارز است. از طرف دیگر اگر می‌خواهید بازی دیجیتالی انجام دهید، اتریوم گزینه محبوبی است. 

چگونه از رمز ارزهای خود نگهداری کنیم؟ 

نگهداری از رمز ارز مانند نگهداری از پول نقد است، یعنی باید آن را از دزدی یا گم شدن حفظ کنید. راه‌های زیادی برای ذخیره رمزارز به صورت آنلاین یا آفلاین وجود دارد اما ساده‌ترین راه از طریق یک تبادل امن و مورد اعتماد صرافی‌های آنلاین معتبر هستند. 

شما می‌توانید با ورود به‌حساب کاربری خود در صرافی‌های آنلاین روی یک کامپیوتر، تبلت یا تلفن، رمزارز را ذخیره، ارسال، دریافت و تبدیل کنید. 

با رمزارز چه کارهایی می‌توان کرد؟

کارهای زیادی می‌توانید با رمز ارز انجام دهید و این لیست به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود. راه‌هایی برای شروع وجود دارد، از مشارکت در فعالیت‌های روزانه تا کاوش مرزهای تکنولوژیکی جدید: 

مسافرت جهانی: از آنجایی که رمزارز به کشور خاصی متصل نیست، سفر با آن می‌تواند هزینه‌های تبدیل ارز را کاهش دهد. یک اجتماع کوچک اما موفق موسوم به "کوچ گران رمزارز" در این زمینه وجود دارد که برای سفر از رمزارز استفاده می‌کند. 

امور خیریه: مزایایی برای وقف و پذیرش رمزارز وجود دارد و بسیاری از سازمان‌های غیرانتفاعی بیت‌کوین‌های اهدایی را می‌پذیرند. 

رمزارز به عنوان هدیه: رمزارزها هدیه ارزشمندی برای دوستان و خانواده‌اند که علاقه‌مند به یادگیری تکنولوژی جدید هستند. 

انعام: نویسندگان، موزیسین‌ها، و دیگر محتوا سازهای آنلاین گاهی آدرس‌های بیت کوینی یا کدهای QR در انتهای مقالات می‌گذارند. اگر کارشان را دوست داشتید می‌توانید به عنوان قدردانی رمزارز کوچکی به آن‌ها اهدا کنید. 

کاوش ترکیب‌های جدید منحصر به فرد پول و تکنولوژی: 

خرید دارایی در جهان بازی‌های مجازی: سرزمین غیر متمرکز که بر بلاک‌چین اتریوم نیز فعال است، اولین جهان مجازی است که تماما متعلق به کاربران آن است. کاربران می‌توانند زمین، آواتار، پوشاک و انواع چیزهایی که در یک کلاب شبانه مجازی یا پرسه در گالری‌های هنری مجازی موجود است خرید و فروش کنند. 

کاوش نظام مالی غیرمتمرکز یا DeFi: طیف وسیعی از بازیگران جدید، هدف بازسازی سیستم مالی جهانی را دنبال می‌کنند، از سرمایه‌گذاری‌های مشابه شرکت‌های تعاونی تا سازوکارهای وام دادن - گرفتن و فراتر از آن، بدون نیاز به هیچ یک از نهادهای قدرت مرکزی.

برچسب‌ها:

نظر شما