شناسهٔ خبر: 4802760 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نشست شورای امنیت درباره یمن پشت درهای بسته/مداخله نظامی عربستان مانع توافق سیاسی

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران یمن پشت درهای بسته برگزار شد. در این نشست نماینده پیشین سازمان ملل در امور یمن، گزارشی از اوضاع این کشور و ماموریت سه ساله خود ارائه کرد. جنگنده های متجاوز سعودی دیروز پنجاه بار صعده را هدف قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بررسی بحران یمن برگزار شد. در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، نماینده پیشین سازمان ملل در امور یمن، گزارشی از اوضاع این کشور و ماموریت سه ساله خود ارائه کرد.

جمال بن عمر، پس از این نشست در گفتگو با خبرنگاران، ضمن انتقاد از قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد علیه یمن، گفت: تحریم انصارالله موجب اخلال در روند امدادرسانی به مردم جنگ زده یمن خواهد شد.

 

فرستاده پیشین سازمان ملل متحد در امور یمن تصریح کرد، مداخله نظامی عربستان در یمن مانع توافق سیاسی در این کشور شد.

وی افزود: طرفین درگیر در تنش های سیاسی یمن که تحت نظارت من مذاکره می‌کردند، به دستیابی به توافق درباره تقسیم قدرت در یمن بسیار نزدیک بودند اما تنها دو هفته پس از شروع مذاکرات ، حمله  عربستان به یمن آغاز شد و همین موضوع باعث به نتیجه نرسیدن مذاکرات شد . به نظر من صرفاً زمانی می‌توان به صلحی پایدار در یمن دست پیدا کرد که خود یمنی‌ها بدون مداخله نیروهای خارجی پای میز مذاکره بنشینند.

فرستاده پیشین سازمان ملل در امور یمن، همچنین  ضمن انتقاد ضمنی از مداخله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تجاوز به یمن  درباره فاجعه انسانی در این کشور هشدار داد و افزود: بیش از 12 میلیون یمنی در مواجهه با کمبود مواد غذایی و خدمات بهداشتی به سر می برند. دراین حال  سخنگوی نیروهای مسلح یمن، از تداوم حملات رژیم سعودی به خاک یمن باوجود اعلام آتش بس، خبر داد و گفت: عربستان با بیش از سه هزار و صد بار حمله به مناطق مختلف یمن، حدود چهار هزار خانه، بیمارستان، فرودگاه، اداره دولتی و کارخانه را و ویران کرده  و بیش از چهل میلیارد دلار به یمن خسارت زده است. به گفته سرهنگ شرف لقمان، رژیم سعودی در تهاجم به یمن بارها از تسلیحات ممنوعه ضد مردم بی دفاع این کشور استفاده کرده است.


سرهنگ شرق لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز در اینباره تصریح کرد: متجاوزان سعودی علت تجاوز به یمن را  بازگردان رئیس جمهور قانونی و دولت قانونی به یمن اعلام کرده اند؛ اما آیا کشتار مردم بی دفاع و از بین بردن زیرساخت ها و همه نهادهای این کشور فقط برای یک فرد به اصطلاح مشروع، به حق است؟ ما این فرد را مشروع نمی دانیم زیرا دوره ریاست جمهوری این فرد از بیش از دو ماه پیش  پایان یافته است. ما به رژیم سعودی اعلام می کنیم که به تجاوزات شما پاسخ خواهیم داد.
 

سخنگوی
عضو ارشد جنبش انصارالله یمن هم با بیان اینکه متجاوزان سعودی قادر به محقق کردن اهداف خود در یمن نیستند بر از سرگیری گفتگوهای یمنی - یمنی تاکید کرد .


محمد البخیتی گفت: تجاوز سعودی ها به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است و ما همچنان بر موضع خود هستیم. باید این تجاوز متوقف و گفتگوها میان گروه های یمنی آغاز شود، باید گفتگوها از آنجایی که پایان یافت از سرگرفته شود. باید روند سیاسی در یمن بر اساس توازنات داخلی و نه توازنات منطقه ای از سرگرفته شود.

دراین حال گزارش ها از یمن  حاکی است  با حمله بامداد امروز هواپیماهای عربستان سعودی به مناطقی از عدن، صنعا و صعده، تجاوز رژیم سعودی به یمن وارد سی و چهارمین روز شد. جنگنده های متجاوز عربستانی دیروز نیز دست کم پنجاه بار استان صعده را هدف قرار دادند.

 

دانلود

نظر شما