شناسهٔ خبر: 4793560 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بان کی مون :خلع سلاح هسته ای برترین اولویت سازمان ملل / چالش هاو نگرانی ها باقی است

نیویورک-ایرنا-دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اثرات ویرانگر سلاح های هسته ای در جهان دستیابی به جهانی عاری از این گونه سلاح ها و خلع کامل سلاح های هسته ای در جهان را بزرگترین اولویت این نهاد بین المللی خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی گفت: همه ما باید به یاد داشته باشیم که جهانی عاری از سلاح های هسته ای یک مصلحت حساس جهانی و به نفع همه ملت ها است.

وی نقش مهم و اصلی کنفرانس بازنگری را اطمینان از تحقق امنیت جهانی ذکر کرد و بار دیگر از همه کشور های عضو این معاهده خواست تا با تلاش مستمر و سازنده در هفته های آینده درجهت هرچه نیرومند تر کردن ارکان این معاهده جهانی که به گفته وی تنها ضامن تحقق خلع سلاح جهانی است، گام بردارند.

وی از اعضای معاهده ان پی تی خواست تا برای رسیدن به زمینه های مشترک ،تعامل با گروه های مختلف جامعه مدنی را که به تعبیر او نقشی مهم وحساس در نیرومند تر ساختن هنجار های مربوط به ان پی تی و خلع سلاح هسته ای به عهده دارند، عمق و استمرار بیشتری ببخشند.

بان با اشاره به این که قبل از برگزاری کنفرانس بازنگری، درخواست بی شماری از سوی گروه های مختلف و فعالان اجتماعی به دست مسئولین سازمان ملل رسیده ، گفت که هر یک از این نامه ها به امضای میلیون ها نفر از مردم جهان رسیده که نگرانی خود را نسبت به سلاح های هسته ای ابراز کرده و خواستار تحقق کامل خلع سلاح هسته ای شده اند.

وی تصریح کرد که با گذشت 5 سال از برگزاری کنفرانس قبلی نه تنها پیشرفتی در جهت نیل به اهداف خلع سلاح هسته ای صورت نگرفته ، بلکه به نظر می رسد که این تلاش ها حتی نتایج معکوسی به بار آورده اند.

وی افزود :گرچه با گذشت 5 سال از برگزاری کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال 2010 خطرات ناشی از سلاح های هسته ای و نگرانی ها و چالش های مربوط به گسترش این سلاح ها همچنان پا بر جا بوده است.

دبیر کل سازمان ملل با ابراز تاسف از پیشرفت های ناچیز تلاش های اخیر بین المللی برای خاورمیانه ی عاری از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی ، از شرکت کنندگان دراین کنفرانس خواست تا برای یافتن رویکرد هایی به منظور ترغیب کشور های منطقه در جهت رسیدن به این هدف که راه را برای خلع سلاح هسته ای در جهان باز خواهد کرد، تلاش کنند.

اروپام-4-541 **1917

نظر شما