شناسهٔ خبر: 47920769 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دیوان عدالت اداری:

بیش از ٩٠ درصد احکام دیوان عدالت اداری بدون هیچ تنشی اجرا می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس دیوان عدالت اداری گفت: بیش از ٩٠ درصد احکام صادره از دیوان عدالت اداری بدون هیچ تنشی اجرا می‌شود اما برخی احکام از پرونده‌ها که اجرا نمی‌شود علت این است که نهاد مربوطه نیازمند بودجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق روز سه‌شنبه در نشست خبری با موضوع «چشم‌انداز دیوان عدالت اداری در دوران تحول» به مناسبت هفته قضاییه ضمن گرامیداشت دهه کرامت و میلاد حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) افزود: یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید آیت الله بهشتی که به حق معمار دستگاه قضایی شناخته شده‌اند را گرامی می داریم.

وی با اشاره به اصل یکصد و هفتاد و سه قانون اساسی اظهارداشت: دیوان عدالت اداری در سال ١٣۶١ به عنوان یکی از افتخارهای نظام جمهوری اسلامی تأسیس شد و مفتخر هستیم که دیوان عدالت اداری به عنوان تنها مرجع تظلم خواهی آحاد مردم از قدرت حاکمه به داد مردم برسد و این ویژگی نظام قضایی اسلامی است.

مصدق اضافه کرد: تشکیلات دیوان عدالت اداری به این منظور است که هر احدی از آحاد جامعه که از تصویب بخشنامه، آیین‌نامه یا دستورالعمل در هر قوه حقی از او ضایع شد می تواند براساس قوانین در دیوان عدالت اداری طرح موضوع کند تا دیوان عدالت اداری بررسی و رأی نهایی را صادر کند و آرای صادره از دیوان عدالت اداری برای همه مراجع لازم الاتباع است.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: این دیوان باید رصد کند تا آیین نامه، بخشنامه یا دستورالعمل توسط دستگاه های اجرایی و سازمان های اداری خلاف قوانین تصویب نشود و در صورت تصویب باید ابطال شود همچنین مصوبات هیات عمومی دیوان عدالت اداری لازم الاتباع است.

وی افزود: دیوان عدالت اداری در طول فعالیت خود از سال ١٣۶١ تاکنون موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آورده و اکنون با هفت معاونت مدیریت می‌شود که سه معاونت مربوط به شعب دادگاهها است.

مصدق اظهار داشت: اکنون دیوان عدالت اداری با ٨۵ شعبه دادگاه و ١٢٠ قاضی اداره می شود.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اجرای سند تحول قضایی اظهارداشت: این سند جامع و تحول‌گرایانه است و برای اجرای آن نیاز به برنامه‌ریزی جدی در دستگاههای زیرمجموعه قضایی وجود دارد.

وی گفت: کلیات تحول در این سند بالادستی آمده اما مصادیق، برنامه ها و فعالیت ها باید براساس این سند تدوین شود.

رئیس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: سند تحول قضایی با تغییر ریاست محترم قوه قضاییه دچار خدشه نمی‌شود و هر رییس قوه قضاییه که بیاید باید برای اجرای سند تحول مطالبه گر باشد.

مصدق افزود: تخصصی کردن رسیدگی‌ها، تقویت مشارکت‌های مردمی، توجه ویژه به حفظ حقوق عامه، توسعه دادرسی الکترونیک، تقویت ضمانت اجرایی احکام و گسترش اقدامات پیشگیرانه جزو برنامه‌های اصلی دیوان عدالت اداری در دوران تحول است.

رئیس دیوان عدالت اداری درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود پرونده به دیوان عدالت اداری گفت: سالانه ٢۵٠ هزار پرونده به دیوان عدالت اداری وارد می شود و باید اقداماتی صورت گیرد تا از تشکیل پرونده جلوگیری شود.

وی با اشاره به مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص مرخصی زایمان گفت: با یک مصوبه‌ای که در هیات وزیران تصویب شد، حدود ١۵ هزار پرونده در این رابطه داشتیم که تصویب این مصوبه موفقیت بسیار بزرگی بود.

مصدق ادامه داد: اکنون حدود ١٨ هزار پرونده در طول سال مربوط به ماده صد شهرداری ها در دیوان عدالت اداری تشکیل می شود و اگر این ماده قانونی اصلاح شود بسیاری از مشکلات مردم برطرف خواهد شد.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: هماهنگی‌هایی با دستگاه ها و وزارتخانه‌هایی که فراوانی پرونده دارند انجام شده تا با تشکیل کارگروه علمی و پژوهشی اقدامات پیشگیرانه برای ورود پرونده به دیوان عدالت اداری تدبیر شود و مشکلات مردم در همان نهاد مربوطه برطرف شود.

مصدق در پاسخ به سوالی درباره ضمانت اجرای احکام صادره از دیوان عدالت اداری گفت: ضمانت‌های اجرایی احکام متاسفانه بسیار بد در جامعه منعکس می شود به طوری که تصور این است که احکام دیوان عدالت اداری اجرایی نمی‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ٩٠ درصد احکام صادره از دیوان عدالت اداری بدون هیچ تنشی اجرا می‌شود اما برخی احکام از پرونده‌ها که اجرا نمی‌شود علت این است که نهاد مربوطه نیازمند بودجه است و مجبور است تا تعیین بودجه سال بعد صبر کند.

مصدق اظهارداشت: در جلسه شورای مدیران موضوع اجرای احکام مطرح شد و قرار است متولیان تا هفته آینده اعلام کنند که از سال ٩٨ کدام پرونده‌ها منتهی به اجرای احکام نشده و علت آن چه بوده است.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت‌های مردمی در قانون جدید که در مجلس است و در نوبت برای رفتن به صحن علنی قرار دارد، گفت: با اصلاح قانون دیوان عدالت اداری تحول خوبی انجام شود و در مورد نقش نهادهای مردمی در تبصره دو ماده ١٧  در زمینه تصریح شده که سمن هایی که درباره حفظ حقوق عامه، محیط زیست، منابع طبیعی و حقوق شهروندی فعالیت می‌کنند، می توانند نسبت به غیرقانونی بودن بخشنامه ها، دستورالعمل ها و آیین نامه ها اقدام کنند و حتی می توانند در زمینه ترک فعل‌ها هم ورود کنند.

مصدق در پاسخ به سوالی درباره یکی از احکام دیوان عدالت اداری در ارتباط با بازنشستگی ۲۰ ساله مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد که ما از مجلس درخواست کردیم این موضوع ساماندهی شود زیرا دیوان عدالت اداری مرجع قانونگذاری نیست بلکه مرجع اجرای قانون است.

وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط استخدام قضات دیوان عدالت اداری افزود: دیوان عدالت اداری بر اساس ضوابط و مدرک تحصیلی می‌تواند نخبگان علمی را جذب کند و یکی از ضوابط این است که قاضی برای ورود به دیوان عدالت اداری باید هفت سال سابقه داشته باشد اما بر اساس قوانین جدید می‌شود که با برگزاری مصاحبه فردی که سابقه قضاوت نداشته اما از نخبگان محسوب می شود نیز دیوان جذب کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع اطاله دادرسی‌ها گفت: بازه زمانی رسیدگی به یک پرونده به صورت عادی کمتر از ۵۰ روز است. 

وی ادامه داد: اکنون در حال بررسی هستیم که پرونده‌هایی که از دو سال پیش تشکیل شده‌اند چرا هنوز معطل مانده و برای تعیین و تکلیف هرچه سریع‌تر اقدام کنیم.

مصدق در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون دیوان عدالت اداری و تاکید بر موضوع مبارزه با فساد و حفظ حقوق عامه گفت: در اصلاح قانون دیوان عدالت اداری به صورت جدی به موضوع مقابله با فساد و حفظ حقوق عامه پرداخته شده است، به عنوان مثال نظریه‌ای مطرح شد که در دیوان عدالت اداری نیازی به دادستان نیست اما وظایف آن را به یکی از معاونان دیوان واگذار کنیم و یکی از معاونان به عنوان مدعی‌العموم به موضوعات ورود کند.

برگ سبز خودرو سند است
رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی در ارتباط با مالکیت خودرو و اثبات مالکیت با برگه سبز خودرو افزود: گاهی اوقات انعکاس محتویات یک پرونده با عنوان رأی هیئت عمومی غیر از آن چیزی است که در آن پرونده آمده است و در این مورد چند بحث مطرح است، آن چه توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود چون در نزد مقامات مسئول نوشته می شود قطعا در حکم سند است اما آیا بعد از صدور این برگه سبز باید الزاما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد یا نه؛ باید بگویم رأی هیأت دیوان عدالت اداری اصلا در خصوص الزامی بودن یا نبودن مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست بلکه رأی در ارتباط با وکالت دادن هنگام فروش است و واقعیت این است که الزامی بودن مراجعه به دفاتر ثبت اسناد بعد از صدور برگه سبز توسط نیروی انتظامی نیز در قانون مبهم است و چند قانون در این زمینه وجود دارد و برداشت های متفاوت از آنها شده است.

مصدق اظهارداشت: این موضوع در معاونت حقوقی در حال رسیدگی و بررسی است و مسأله این است که بعد از صدور برگ سبز آیا مراجعه به دفاتر اسناد رسمی الزامی است یا نه؛ بعد از انجام تحقیقات نتیجه اعلام می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی در خصوص ترک فعل‌ مدیران فرایند واکسیناسیون کرونا گفت: تا به حال در این زمینه شکایتی نداشتیم اما اگر شکایتی در خصوص تضییع حقوق عامه شود حتما رسیدگی می‌کنیم.

مصدق اظهار داشت: دیوان عدالت اداری در دوره تحول بنا دارد برنامه‌های خود را مبتنی بر تحقیق و پژوهش انجام دهد و همه برنامه‌های دیوان عدالت با رویکرد فسادستیزی و انجام پژوهش‌ها توسط نخبگان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هیات های اندیشه ورز را در این خصوص تنها سه روز بعد از ورود من به دیوان عدالت اداری تشکیل دادیم  همچنین ۱۲ کارگروه علمی مشترک بین دیوان عدالت اداری و سازمان‌هایی که فراوانی پرونده دارند هفته گذشته تشکیل شده است.

نظر شما