شناسهٔ خبر: 47817649 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پوتین در کنفرانس خبری در ژنو:

سفرای روسیه و آمریکا کار خود را از سر می گیرند

رئیس جمهور روسیه پس از پایان دیدار با همتای آمریکایی خود در ژنو در کنفرانس خبری اعلام کرد: سفرای روسیه و آمریکا کار خود را از سر می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم اکنون و پس از پایان دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود در ژنو با شرکت در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: سفرای روسیه و آمریکا کار خود را از سر می‌گیرند.

رئیس جمهور روسیه در این نشست خبری گفت: در طول مذاکره با همتای آمریکایی ام درباره ثبات هسته‌ای راهبردی، روابط تجاری، امنیت منطقه‌ای، امنیت سایبری و نیز درگیری‌های منطقه‌ای گفتگو کردیم. مذاکرات سازنده و خوب بود. در دیدار با بایدن توافق شد که رایزنی ها در عرصه ثابت راهبردی آغاز شوند.

پوتین با بیان اینکه روسیه و آمریکا در صدد یافتن راهکارهایی برای حل و فصل مسائل موجود هستند، در این خصوص ادامه داد: سفرای روسیه و آمریکا کار خود را از سر می گیرند. چه وقت، دقیقاً؟ - فردا، پس فردا - این به مسائل فنی مرتبط است. این مسئله حل شده است. برای آغاز مشورت های امنیت سایبری با بایدن به توافق رسیدم. در طول مذاکره با بایدن هیچ خصومتی وجود نداشت. تمایل برای یافتن راهی در جهت نزدیک کردن مواضع از سوی طرفین ابراز گردید.

سفرای روسیه و آمریکا کار خود را از سر می گیرند

وی با رد ادعاهای مطرح از سوی آمریکایی ها در خصوص حملات سایبری مسکو تصریح کرد: روسیه اطلاعات کاملی درباره حملات سایبری به آمریکا داده است. هیچ مسئله ای وجود ندارد که روسیه و آمریکا مشترکا قادر به حل آن نباشند. دستگاه های دیپلماسی روسیه و آمریکا در خصوص مسئله تبادل محکومین دو کشور نیز فعالیت خواهد کرد. ما توافق کردیم که چنین رایزنی هایی را شروع کنیم ما معتقدیم که حوزه امنیت سایبری در جهان به طور کلی و برای آمریکا به ویژه و برای روسیه نیز در همان حجم بسیار مهم است. شما فقط باید تمام حواشی را کنار بگذارید، در سطح متخصص بنشینید و در جهت منافع ایالات متحده و فدراسیون روسیه کار کنید. ما اصولاً در این مورد توافق کردیم و روسیه برای این امر آماده است.

ولادیمیر پوتین در خصوص تنش آفرینی های غرب با ادعای استقرار نیروهای مسکو در مرزهای این کشور تأکیدکرد: ما نزدیک مرزهای رقبایمان تجهیزات نظامی مستقر نمی کنیم؛ اما متاسفانه آمریکایی ها به مرزهای ما نزدیک می شوند. روسیه تمرینات نظامی در نزدیکی مرزهای آمریکا انجام نمی دهد؛ ولی آمریکایی ها در حال حاضر این کار را انجام می دهند. در مورد تمرینات نظامی، ما همانطور که ایالات متحده تمرینات زیادی را در خاک خود انجام می دهد، ما نیز در خاک خود تمرین می کنیم. اما ما تمرینات، تجهیزات و پرسنل خود را به مرزهای ایالتی ایالات متحده آمریکا نمی بریم.

رئیس جمهور روسیه درباره تنش ها در مرز با اوکراین نیز گفت: بایدن با حل مسئله اوکراین از طریق توافقنامه «مینسک» موافقت کرده است. معتقدم رئیس‌جمهور آمریکا موافق است که توافقنامه‌های مینسک راه حل درگیری‌ها در شرق اوکراین است. تا جایی که من متوجه شدم، رئیس‌جمهور بایدن موافق است که اساس حل و فصل در اوکراین باید توافقنامه مینسک باشد.

خبرنگاری درباره وضعیت «الکسی ناوالنی» سرکرده شورشیان مورد حمایت غرب در روسیه سئوال کرد، پوتین در پاسخ تأکیدکرد: این مَرد می‌داند که در حال نقض قوانین روسیه بوده است. او دو بار محکوم شده است. ناوالنی شرایط ضمانت خود را با رفتن به خارج از کشور و عدم اطلاع به مقامات روسیه نقض کرد. او آگاهانه الزامات قانونی را نادیده گرفت. … در آمریکا هم اعتراضات ضد نژادپرستی جنبش «جان سیاه‌پوستان باارزش است» و حمله ششم ژانویه به کنگره روی داد؛ ما با آنچه در ایالات متحده رخ می‌دهد همدردی می‌کنیم اما نمی‌خواهیم چنین چیزی در روسیه رخ دهد.

این مقام ارشد روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره تحریم های واشنگتن علیه مسکو تصریح کرد: خسارات ایالات متحده از این تحریم‌ها کمتر از (خسارت های) روسیه نیست.

خبرنگاری از وی پرسید: با توجه به اینکه جو بایدن گفت که ایالات متحده از سال ۲۰۱۷ روسیه را دشمن خود اعلام کرده و تصمیم به حمایت از سازمان های سیاسی در فدراسیون روسیه گرفته است، شما چه دیدگاه متقابلی در این باره دارید؟ پوتین گفت: ایالات متحده روسیه را دشمن خود معرفی کرد و کنگره نیز این کار را در سال ۲۰۱۷ انجام داد. قانون ایالات متحده شامل مقرراتی است؛ این کشور باید قوانین و نظم حاکمیت دموکراتیک در کشور ما را نیز حفظ کند.

پوتین به سئوالی درباره دعوت متقابل رؤسای جمهور دو کشور از یکدیگر در این نشست نیز گفت: من و بایدن همدیگر را برای سفر به آمریکا و روسیه دعوت نکردیم. موضوع رفاقت با آمریکا مطرح نیست؛ چراکه من و بایدن از منافع کشورمان دفاع می کنیم. سخت است که بگوییم روابط با آمریکا بهبود خواهد یافت.

گفتنی است که مرحله دوم مذاکرات سران روسیه و آمریکا در شهر ژنو سوییس قریب به دو ساعت پیش به پایان رسید.

ساعاتی پیش اعلام شد که بخش نخست مذاکرات پوتین و بایدن پس از گذشت حدود ۲ ساعت تمام شد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در این باره اعلام کرده بود که رؤسای جمهور دو کشور پس از وقفه و استراحتی کوتاه با حضور گروه زیادی از افراد نشست را ادامه می دهند.

دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن رؤسای جمهور آمریکا و روسیه عصر امروز در شهر ژنو سوییس آغاز شد.

پوتین و بایدن دیدار کردند/ نشست سران آغاز شد

پوتین اولین کسی بود که وارد «ویلا لا گرانژ» شد؛ جایی که مذاکرات در آنجا برگزار شد.

بایدن بعد از حدود ۱۲ دقیقه به او پیوست.

آنها پس از گرفتن عکس با «گای پارملین» رئیس جمهور سوئیس دست یکدیگر را فشرده و به محل مذاکره رفتند.

پوتین و بایدن دیدار کردند/ نشست سران آغاز شد

پوتین پس از ورود به «ویلا لا گرانژ» محل نشست، ابراز امیدواری کرد که نشست با بایدن «مثمرثمر» باشد؛ بایدن هم گفت که دیدار چهره به چهره همیشه بهتر است.

نظر شما