شناسهٔ خبر: 47796001 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

بازنشر خبرنامه کرونا و آموزش و پرورش شماره 5 به اهتمام کمیته اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی دی 1399

محاسبات مخاطرات مدرسه بوسیله گونه ‌های جدید ویروس کرونا که گسترش سریع تری دارند، درهم می‌ریزد

یک گونه جدید از ویروس کرونا با قدرت سرایت بالاتر، تلاش‌های بی حد و حصری را که برای متعادل‌سازی شیوع این بیماری که منجر به تعطیلی مدارس در برابر خطر احتمال گسترش ویروس دنیاگیر در کلاس‌های درس شده بود، را متوقف کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرنامه کرونا  و آموزش و پرورش- شماره پنجم

ترجمه و اشاعه اخبار ،تحلیلها و  متون مرتبط با شیوع بیماری کووید -19

و دلالت های آن برای آموزش و پرورش ایران

محاسبات  مخاطرات  مدرسه بوسیله گونه ‌های جدید ویروس کرونا که گسترش سریع تری دارند، درهم می‌ریزد

نویسنده:

گرتچن وگل 1  ((خبرنگار همکار مجله ساینس در برلین  آلمان))

تاریخ: پانزدهم ژانویه 2021(26 دی ماه 1399 )

منبع: مجله Science-https://www.sciencemag.org/news/2021/01/new-coronavirus-variant-scrambles-school-risk-calculations

به اهتمام:کمیته اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی

بهمن 1399

این  هفته دختری در لانسینگرلند هلند به عنوان بخشی از تلاش جهت ردیابی گسترش گونه‌ای از ویروس کرونا  که باعث شیوع در یک مدرسه محلی شده است مورد تست قرار می گیرد.

گزارش نشریه Science  در مورد کووید-19 توسط مرکز پولیتزر 2 و بنیاد هایزینگ سیمونز 3 پشتیبانی می شود.

یک گونه جدید از ویروس کرونا با قدرت سرایت بالاتر، تلاش‌های بی حد و حصری را که برای متعادل‌سازی شیوع این بیماری که منجر به تعطیلی مدارس در برابر خطر احتمال گسترش ویروس دنیاگیر در کلاس‌های درس شده بود، را متوقف کرده است. قبل از ظهور این گونه جدید، به نظر می‌رسد مطالعات انجام شده، در جهت امیدوارکننده‌ای بودند. شیوع ویروس در مدارس با اجرای محدود سازی اندازه کلاس درس و اقدامات لازم ایمنی از جمله ماسک، با وجود گسترش نسبتاً زیاد در جامعه 4، نادر بوده و اینکه اگر میزان گسترش جامعه در سطح کم باشد 5، حتی ممکن است اقدامات ایمنی به ویژه در مورد کودکان زیر 10 سال ضروری نباشد.

این اعتماد به نفس با شیوع گونه جدید ویروس در یک مدرسه ابتدایی در هلند تضعیف گردید. آزمایش‌ها بر روی 818 معلم، دانش‌آموز و خانواده‌های آن‌ها نشان داد که 123 نفر  (تقریباً 15٪) تنها 1 ماه پس از شناسایی اولین مورد ابتلا در مدرسه،که نیازی به استفاده از ماسک توسط معلمان یا کودکان نبود، مبتلا شده‌اند. گونه جدید، مسئول سرایت در این بخش عظیم موارد ابتلا بود. این هفته، مقامات بهداشتی برای شناخت چگونگی گسترش ویروس در جامعه خواستند که بیش از 000/60 نفر از ساکنان منطقه آموزشی، در شمال روتردام، آزمایش ویروس را انجام دهند.

در هلند، کودکان در مدارس به طور تمام‌وقت و با کلاس‌های کاملا پر حضور داشتند و استفاده از ماسک در مدارس ابتدایی توصیه نمی‌شد. ممکن است لازم باشد که این راهبردها در مناطقی که گونه‌ی جدید ویروس در آنجا درحال گسترش است، تغییر یابد.موگه چِویک 6،متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه سنت اندروز 7 می‌گوید: "ما باید بسیار هوشیارتر باشیم، و اقدامات حفاظتی بیشتری به ویژه در محیط‌های داخلی، انجام دهیم. احتمالاً با توجه به گونه‌ی جدید، تمامی فعالیت‌ها در معرض خطر بسیار بیشتری هستند." اما چِویک همچنان بر این باور است که مدارس نسبت به گروه‌های بزرگترِ بزرگسالان، ایمن‌تر خواهند بود:" قبل از شیوع گونه جدید، بر این باور بودیم که مدارس ابتدایی سهم اندکی در گسترش ویروس در جامعه داشته‌اند."

گونه‌ی جدید جهش یافته کووید19- که با عنوانB.1.1.7     برای اولین بار در انگلستان ظهور یافت و گزارشهای اولیه که نشان دهنده‌ی بالاترین میزان ابتلا به عفونت در کودکان است، این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است کودکان، بیشتر مستعدِ عفونت باشند. اما تجزیه و تحلیل‌های بعدی نشان داد  که توزیع سنی عفونت های B.1.1.7 مشابه انواع قبلی ویروس کرونا است و موارد بسیار کمتری در کودکان زیر 13 سال نسبت به نوجوانان یا بزرگسالان تشخیص داده می شود.(احتمالاً افزایش اولیه در نرخ ابتلای کودکان به این دلیل ظاهر شد که انگلستان ،بسیاری از بخش‌های اقتصاد را تعطیل کرده بود، در حالی که مدارس باز بودند).

چِویک می‌گوید" از آنجا که گونه‌ی جدید تا 50٪ آلوده کننده ‌تر از انواع قبلی است، با این حال، ما خوشه‌های بیشتری از عفونت را خواهیم دید."اولین مورد ابتلا به ویروس جدیدکرونا در هلند، در اواخر نوامبر سال 2020 در مدرسه ویلی‌برورد 9 ظاهر شد و ظاهرا به سرعت گسترش یافت. ایوت فانوی  10 پزشک بخش بهداشت منطقه‌ای در روتردام، می‌گوید "در اوایل دسامبر، گزارش‌های مربوط به موارد ابتلا متعددی در این مدرسه که به دانش‌آموزان 4 تا 12 ساله اختصاص دارد، مورد توجه قرار گرفت". او می‌گوید: " ما از اینکه این شیوع در میان کودکان کوچکتر وجود داشت، متحیر شده بودیم. پیش از این به طور معمول فقط در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها شیوع قابل توجهی داشتیم."

در 16 دسامبر، هلند همه مدارس را به عنوان بخشی از تعطیلی گسترده تعطیل کرد.فانوی می‌گوید"در آن زمان 40٪ از دانش‌آموزان و تقریبا نیمی از کارکنان مدرسه ویلی‌برورد علائم تنفسی را گزارش کردند. مواردی نیز در مدرسه دوم که در ساختمان مشترکی با مدرسه ویلی‌برورد بود و یک مدرسه  وابسته در محیطی متفاوت ظاهر شد. در اواخر دسامبر، یک معلم ویلی‌برورد که آلوده شده بود، درگذشت، اگرچه مقامات درمورد اینکه آیا وی به دلیل COVID-19 فوت کرده است، اظهار نظر نکردند".

در 23 دسامبر،بر اثر ردگیری توالی عادی، بیمار مبتلا به گونه‌ی B.1.1.7  در مدرسه‌ی شهرداری لنسینگرلند 11 یافت شد. ردیابی تماس های قبلی فرد بیمار، نشان داد که وی با این مدرسه ارتباط داشته است. در تاریخ 26 دسامبر، گروه تحقیق ، همه کارکنان مدرسه، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها  را برای آزمایش دعوت کرد و 3 روز بعد، 818 نفر را آزمایش کرد و 123 مورد عفونت، شناسایی گردید. همه 46 توالی تا گونه‌ی جدید B.1.1.7 در معلمان و دانش آموزان آلوده مشاهده گردید (ده نفر از اعضای خانواده به انواع دیگر ویروس آلوده شدند.)

فانوی می‌گوید در اوایل ژانویه، تماس دوم با خانواده‌های مرتبط با دو مدرسه دیگر و شش مرکز مراقبت روزانه(مهد کودک) که از امکانات و فضاهای مشترک بهره می بردند، برقرار شد که حدودا  3000 نفر بودند. بیش از 1300 نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و تاکنون آزمایش 2% از آنها مثبت بوده است. این گروه برای تعیین اینکه چه کسانی ناقل گونه‌ی B.1.1.7 هستند، نمونه‌ها را از نظر  توالی  بررسی می کنند.

ماریون کوپمَنس 12، ویروس‌شناس مرکز پزشکی اِراسموس 13 در روتردام می‌گوید: "پاسخ شگفت انگیز بود." "تمایل زیادی برای حل این موضوع در جامعه وجود دارد."  جنکو ون‌بیک  14 متخصص بهداشت مرکز پزشکی اِراسموس که بر روی تحقیقات فانوی و کوپمنس کار می‌کند، می‌گوید "تا کنون بیش از 80% موارد ابتلا به B.1.1.7 در این منطقه از جمله پدر بزرگ ها و مادر بزرگ‌های دانش آموزان،به مدرسه مربوط می شود."

محققان در حال حاضر، با کنار هم قرار دادن قطعه‌های چه کسی، چه کسی را آلوده کرده (ردیابی تماس)، با استفاده از توالی‌ها و داده‌ها روی زمان بروز علائم بیماری  با قطعه کردن سرنخ‌های ژنتیکی، درباره مسیر  انتقال ویروس کار می کنند.

به منظور درک میزان وسعت گسترش گونه جدید، مقامات تصمیم گرفتند که کل جامعه یعنی همه 000/60 نفر ساکنان منطقه را آزمایش کنند.کوپمنس می‌گوید: "ارزش آن را دارد که یک ضربه بزنید. به احتمال زیاد در برگیرنده‌ی همه چیز نیست، اما ارزشمند است که هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا (عملکرد) این گونه‌ی گسترش یافته ویروس به تأخیر بیفتد".

علی رغم تجربه شهرِ هلند،کانسیا زیمرمن 15 ، متخصص اطفال دانشگاه دوک  16 که به اتفاق همکارانش شیوع بیماری ناشی از حضور در مدرسه در بین 000/100 دانش‌آموز و کارمند را در پاییز امسال در مدارس کارولینای شمالی  17 ردیابی کرد، همچنان امیدوار است که با تدابیر دقیق در محل، حتی با وجود گونه‌ی جدید که در حال گسترش است، مدارس در سطح پایینی از خطر باقی بمانند.او و همکارانش دریافتند که حتی در جوامعی با سطح بسیار بالای انتقال – یعنی بروز بیش  از 900 مورد در هر 000/100 نفر در طی 14 روز- اتخاذ راهبرد الزام شدید تر به استفاده از  ماسک و کوچک تر کردن اندازه کلاس درس (با حضور  2 روز در هفته دانش آموزان) می‌تواند  به کنترل بیشتر شیوع در مدارس کمک کند.

اند‌لین‌ تورستنسن براندال ، متخصص بیماری‌های عفونی در انستیتوی بهداشت عمومی نروژ،  نتیجه‌ی خوش بینانه‌ی مشابهی یافت: بین اوت و نوامبر، او و همکارانش 292 تماس با  13 بیمار شناسایی شده در دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی، را ردگیری کردند و هر تماس  را در اغاز و پایان قرنطینه 10 روزه آزمایش کردند. فقط سه تماس منجر به آلودگی(بیماری) شده بود.

کشور نروژ  نسبت ابتلای کمتری را داشته است –یک دهم مناطق کارولینای شمالی که زیمرمن و همکارانش بررسی کرده بودند. این اختلاف ممکن است به معنای کم بودن اهمیت اقدامات ایمنی، حداقل برای کودکان کم سن و سال باشد: در نروژ به دانش‌آموزان گفته می‌شود اگر بیمار هستند در خانه بمانند، اما آن‌ها تمام وقت در مدرسه حضور دارند و ماسک نمی‌زنند. براندل و همکارانش در حال گسترش مطالعه خود به مدارس متوسطه و توالی یابی  ژنی هستند  که آن‌ها را امیدوار می‌کند به سرعت در مورد گونه‌های  دیگر ویروس کرونا که سریع الانتقال هستند مطلع گردند.

براندل اذعان می‌کند که ممکن است گونه‌های قابل انتقال بیشتری حتی در کشورهایی مانند نروژ، ایمنی مدارس را تضعیف کند. فانوی می‌گوید در لانسینگرلند با  000/27 نفر از ساکنان، قرار ملاقات‌هایی برای آزمایش گذاشته شده  و او منتظر به دست آمدن نتایج تا اواخر هفته آینده می‌باشد. به گفته وی،  نتایج این مطالعات ،در مورد اینکه آیا کودکان مطابق با برنامه در پایان ماه به کلاس درس برمی‌گردند یا خیر، می‌تواند کمک تعیین کننده‌ای باشد.

* اصلاح، 18 ژانویه (برابر با 29 دی ماه 1399)، ساعت 5:30 صبح: نسخه قبلی این گزارش به غلط پیشنهاد کرده بود که سیاست‌های هلند کودکان را ملزم به زدن ماسک در راهروهای دبستان و مکان‌های مشترک کرده است در حالی که چنین توصیه ای نشده بود.

ترجمه:دکتر زهرا مهربان(عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)

زیر نظر:دکتر فرهاد کریمی

[1] Gretchen Vogel

2  Pulitzer

3 Heising-Simons

4 https://pediatrics.aappublications.org/content/early/2021/01/06/peds.2020-048090

5https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2020.26.1.2002011

6Müge Çevik

7St. Andrews

 9 Willibrord

 

10 Ewout Fanoy

11Lansingerland

 12Marion Koopmans

 13Erasmus

14Janko van Beek

15 Kanecia Zimmerman

16 Duke

17 https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2021/01/06/peds.2020-048090.full

 Lin Thorstensen Brandal18

doi:10.1126/science.abg6030

نظر شما